Najobľúbenejšie auto vyrobia v Trnave za 21 hodín

Trnavská automobilka pred rokom spustila výrobu ťažiskového modelu pre značku Citroën. O novú generáciu modelu C3 je vo svete veľký záujem. Žiadna iná fabrika na svete nový hatchback nižšej strednej triedy nevyrába. Centrála koncernu trnavskej fabrike verí. O niekoľko mesiacov pribudne do areálu nová motoráreň, pričom sa k výrobným halám sťahujú aj služby pre celý koncern.

11.09.2017 07:00
debata (4)

Denná produkcia trnavského závodu je na úrovni 1 350 automobilov. Až 70 percent z nich tvorí práve nová generácia modelu Citroën C3. Vozidlo sa zo Slovenska vyváža do 47 krajín sveta, medzi ktorými sú štáty ako Japonsko, Maroko, Tunisko, Čile, Egypt, Austrália, Nový Zéland, Izrael, Island a ostrovy Oceánie.

Život vozidla sa začína vyrazením VIN čísla vo... Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
PSA Peugeot Citroen Trnava Život vozidla sa začína vyrazením VIN čísla vo zvarovni.

„Čas prakticky počítame od narazenia VIN čísla. To sa deje vo zvarovni, kde sa začína život toho vozidla. Od tohto momentu začína patriť konkrétnemu zákazníkovi. Až po výstupnú kontrolu je to niečo vyše 21 hodín,“ povedal hovorca fabriky Peter Švec. Každé vozidlo, ktoré prechádza výrobnými linkami v Trnave, už má svojho majiteľa.

Samotná cesta plechov, z ktorých je vyrobená karoséria, sa však začína už v lisovni. V tejto časti fabriky sa 15– až 25-tonové oceľové zvitky menia na kapoty, strechy alebo dvere. VIN číslo a samotný tvar karosérie vozidlo dostáva vo zvarovni. Po kontrole rozmerov a tvarov je karoséria poslaná nadzemným tunelom do lakovne. Tak ako sa v lakovni zaradia za seba vyrábané vozidlá, tak ostávajú až do konca produkcie. Medzi sebou sa miešajú modely Citroën C3 spolu s Peugeotom 208.

V srdci trnavskej automobilky

Trnavský závod PSA Peugeot Citroën Slovakia

Fotogaléria
Trnavský závod PSA Peugeot Citroën Slovakia
Trnavský závod PSA Peugeot Citroën Slovakia
+35Trnavský závod PSA Peugeot Citroën Slovakia

Autá prechádzajú kvalitatívnymi testami

Ďalšou fázou výroby auta je lakovanie. Samočistiace dýzy lakovne umožňujú lakovanie rôznych farieb po sebe. Po ukončení procesu lakovania prichádza na rad montáž. Do tejto sekcie výroby prichádzajú „holé“ karosérie, ktorým sa odmontujú dvere. Na tejto linke strávi auto približne šesť hodín, pričom na jej konci musí byť schopné naštartovania a samostatnej jazdy. Po časti montáže prichádza na rad kontrola kvality, kde je vyrobené auto podrobené rôznym testom. Práve v tejto záverečnej fáze výroby je zamestnaných najviac žien. Z liniek každú hodinu zíde 62 áut.

„O Citroën C3 je extrémny záujem, ktorý však zvládame pokryť. Linky sú v tejto chvíli vyťažené. Od roku 2015 ideme na plnú technickú produkciu. Teraz je skôr cesta v postupnej modernizácii existujúcich liniek a zvyšovania efektívnosti, aby sme v rámci existujúcich liniek mohli vyrobiť viac. Vyrábame aj verzie s pravostranným riadením,“ dodal Švec.

Následne je auto prepravované k zákazníkovi. V rámci Európy trnavský závod PSA využíva na dlhšie trasy vlakovú prepravu. Zákazníci na Slovensku čakajú na nový Citroën C3 niekoľko týždňov. Záujemcovia zo vzdialenejších kútov Európy si však na nové auto môžu práve pre vysoký dopyt a dopravu počkať aj niekoľko mesiacov.

Trnavská fabrika PSA je prvou továrňou v rámci koncernu, ktorá ponúkla technologické riešenie na dvojfarebné lakovanie karosérie. Ako prvý model využíval túto technológiu Citroën C3 Picasso, ktorý sa dnes už v Trnave nevyrába. Podľa Petra Šveca si zákazníci tento druh výbavy obľúbili a vo veľkej miere si ho objednávajú práve v novom Citroëne C3.

Slováci majú najradšej benzínový motor

„Novému modelu C3 sa darí veľmi dobre aj na našom trhu. Počet klientov, ktorí si objednali novú cétrojku na Slovensku, sa blíži k 1¤400 kusom,“ informoval na základe objednávok z konca augusta František Macho, komunikačný riaditeľ spoločnosti C Automobil Import, ktorá je importérom značky Citroën na slovenský trh.

Podľa jeho slov Slováci najviac obľubujú v novom hatchbacku 1,2-litrový benzínový trojvalec s výkonom 82 koní. Na popularite získava aj silnejšia verzia s turbodúchadlom s výkonom 110 koní v kombinácii so 6-stupňovým automatom.

Trnavský závod PSA Peugeot Citroën Slovakia Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
PSA Peugeot Citroen Trnava Trnavský závod PSA Peugeot Citroën Slovakia

Priemerná mzda robotníkov bola 1 000 eur

V trnavskej fabrike je zamestnaných 4 300 zamestnancov. Nábor zamestnancov pre nové projekty a komponenty kontinuálne pokračuje. V blízkej budúcnosti bude fabrika potrebovať stovky zamestnancov do novej motorárne, ktorá bude zabezpečovať výrobu benzínových pohonných jednotiek pre celý koncern.

„V okolí nie je jednoduché zohnať ľudí. Po kríze sa situácia zásadne na trhu zmenila. Vidíme to všade. Potenciálnych zamestnancov je na trhu práce stále menej. Zamestnávame aj cudzincov, ale tí sú len doplnkovou časťou našich zamestnancov,“ uviedol Švec.

Podľa jeho slov ku koncu roka 2016 bola priemerná mzda zamestnancov bez topmanažmentu 1 395 eur v hrubom. Priemerná mzda operátorov bola na úrovni 1 007 eur. V tejto sume sú započítané všetky prémie a príplatky, ako napríklad 13. plat.

Zamestnanci dostávajú okrem povinných príplatkov za prácu v noci alebo cez víkend aj mesačný príspevok na čipovú kartu, ktorý následne môžu využiť podľa svojho uváženia. Zamestnanci si môžu takisto prenajať novú cétrojku. Prenájom stojí 111 · mesačne, pričom funguje podobne ako operatívny lízing. Na rozdiel od bratislavského závodu VW, PSA v Trnave svojich zamestnancov do práce nezváža autobusmi.

Trnavský závod PSA Peugeot Citroën Slovakia Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
PSA Peugeot Citroen Trnava Trnavský závod PSA Peugeot Citroën Slovakia

Vo výrobe je najviac operátorov

„Tento rok sme zvyšovali mzdy o 6,3 percenta. Mzdy našich zamestnancov sú nad úrovňou priemeru,“ skonštatoval Švec. Vo výrobe je pri linkách najviac zamestnancov pracujúcich na pozícii operátora. V hierarchii nad nimi sa nachádza monitor, ktorý zodpovedá zväčša za štyroch operátorov. Šéfom konkrétnej linky je majster.

Trnavská automobilka okrem samotnej výroby poskytuje služby pre celý koncern. V Trnave sa nachádza oddelenie centrálneho nákupu, ktoré aktívne vyhľadáva dodávateľov nielen na Slovensku, ale aj v okolitých štátoch. Získaní dodávatelia sa následne stávajú partnermi pre celý koncern. Od minulého roka v areáli automobilky sídli aj účtovné centrum pre nemecky hovoriace krajiny a strednú Európu, ktoré zamestnáva približne 100 ľudí.

„Postupne sa rozvíja aj aplikovaný výskum. Trnavská automobilka stále nadobúda väčší význam pre skupinu ako takú,“ doplnil Švec. Do Trnavy sú prostredníctvom vlakových súprav dovážané aj iné modely koncernu, ktoré sú následne nákladnými autami distribuované k predajcom na Slovensku a v okolitých krajinách.

Trnavský závod PSA Peugeot Citroën Slovakia Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
PSA Peugeot Citroen Trnava Trnavský závod PSA Peugeot Citroën Slovakia

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Trnava #automobilky #Citroen #PSA Groupe Slovakia