OĽaNO žiada preveriť elektronické schránky štátu

Poslanci NR SR za hnutie OĽaNO Eduard Heger a Jozef Viskupič chcú poslanecký prieskum v Národnej agentúre pre sieťové a elektronické služby (NASES). Informovali o tom v pondelok na brífingu.

18.09.2017 19:53
debata

Dôvodom je kolaps portálu Slovensko.sk, o ktorom informoval minulý týždeň denník SME na svojej internetovej stránke. „Spolu s kolegom Hegerom ohlásime jednoznačný a hĺbkový audit v Národnej agentúre pre sieťové a elektronické služby. Mali by sme iniciovať v dotknutých výboroch poslanecký prieskum,“ povedal Viskupič.

Poslanec na neefektívnosť a plytvanie v informatizácii upozornil príkladom z Estónska, ktoré má v porovnaní so Slovenskom takmer štvornásobne menej obyvateľov, no má päťnásobne viac elektronických služieb, pričom na Slovensku bola na informatizáciu vynaložená najmenej jedna miliarda eur, no celý estónsky systém stál približne 60 miliónov eur.

"Premrhali sme príležitosť, sme niekoľko rokov pozadu. Máme sa čo učiť, máme sa učiť, koľko to stojí a ako to má fungovať. Pán Pellegrini (podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini – pozn. redakcie), ktorý je za to zodpovedný, neurobil ani odpočet, ani sa k havárii systému nevyjadril a pred novinármi sa skrýval za agentúru NASES. Mal by sa teda k problému postaviť čelom, neskrývať sa a prehadzovať zodpovednosť. Ide predsa o milióny eur, a škody za nedodržanie lehôt hrozia podnikateľom a ľuďom,“ dodal Viskupič.

Heger uviedol, že okrem preinvestovanej miliardy eur na informatizáciu Slovensko každoročne rozpočtuje desiatky až stovky miliónov eur v rámci prierezového programu všetkých kapitol rozpočtu – Informačné technológie financované zo štátneho rozpočtu. "Len v roku 2017 bola táto suma 176 miliónov eur. Následne bola navýšená na 262 miliónov eur,“ doplnil.

NASES: Časy sa skrátili

Sekcia komunikácie NASES v reakcii uviedla, že agentúra vykonáva všetky potrebné opatrenia, aby sa zistený nedostatok v čo najkratšom čase odstránil. „Po zistení oneskoreného doručovania rozhodnutí sme ihneď kontaktovali dodávateľa ÚPVS, spoločnosť Globaltel, aby odstránil zistené problémy a zabezpečil plynulú prevádzku schránok vrátane rovnomerného zaťažovania portálu. V prípade zistenia akéhokoľvek pochybenia si bude NASES uplatňovať zmluvné nároky,“ ozrejmila agentúra.

Zároveň NASES dodáva, že časy doručovania správ sa oproti minulému týždňu výrazne skrátili. „Evidujeme už len oneskorenia doručovania rozhodnutí v individuálnych prípadoch, drvivá väčšina používateľov sa dostane k rozhodnutiu do hodiny po potvrdení doručenky,“ ubezpečila agentúra. NASES však odmieta zneužívanie tejto témy na vytĺkanie politického kapitálu zo strany opozičných strán.

Elektronické schránky sú podobne ako iné technické vymoženosti podľa agentúry živý systém, ktorý často podlieha rýchlym zmenám v jeho využívaní, na ktoré operatívne a efektívne NASES reaguje. „Ak adresát elektronickej správy z objektívnych príčin zmešká lehotu, pretože si nemohol úradnú správu prevziať a oboznámiť sa s jej obsahom, môže prostredníctvom Slovensko.sk podať návrh na neúčinnosť doručovania. Orgán verejnej moci v takomto prípade po schválení zašle rozhodnutie opätovne. Používateľom sa za nepríjemnosti ospravedlňujeme,“ uzavrela sekcia komunikácie.

Obsah správ meškal

Ako informoval minulý týždeň denník SME, systém síce občanom a firmám, ktoré s úradmi už komunikujú elektronicky, oznámi doručenie rozhodnutia a umožní podpísanie elektronickej doručenky, no samotné rozhodnutie neposkytne. Bežne sa obsah prebratej správy zobrazí za pár minút.

„V prípade zásielok zo súdov a úradov vzniká zásadný problém, od momentu podpísania doručenky plynú lehoty napríklad na odvolanie alebo zaplatenie rôznych poplatkov. Dnes sa však v elektronickom systéme ich obsah dozviete až s niekoľkodňovým meškaním,“ upozornilo SME.

Problémy s elektronickými schránkami potvrdila pre SME aj Národná agentúra pre elektronické služby, ktorá Slovensko.sk prevádzkuje. Za nepríjemnosti sa ospravedlňuje. Ako dôvod oneskoreného doručovania uviedla NASES výrazný nárast správ, ktoré sa cez pracovné dni prostredníctvom Slovensko.sk posielajú.

debata chyba
Viac na túto tému: #OĽaNO #e-Government