Ryanair zrušil Bratislave 12 letov

Státisíce pasažierov so zrušenými letmi, milióny v neistote.

19.09.2017 20:00
RYANAIR Foto: ,
Ryanair, ktorý príde na zrušených letoch v Európe o desiatky miliónov eur, tvrdí, že situáciu prekoná.
debata (1)

Nateraz môžu byť pokojní len tí, čo nenašli svoj let medzi zrušenými linkami na stránke Ryanairu do konca októbra. Zoznam aerolínie zverejnili v pondelok večer. Počas šiestich týždňov zruší Ryanair okolo 50 letov denne. Z Bratislavy bolo zrušených do konca októbra spolu 12 letov.

Najbližší zrušený let je túto nedeľu z Berlína do Bratislavy a následný spiatočný let. Zrušené boli aj pondelkové lety smer Londýn – Bratislava a späť. Okrem nich boli ešte predtým zrušené dva lety minulý piatok z a do Leedsu. O svoje miesto v lietadle tak mohlo prísť okolo 2600 ľudí. Do jedného lietadla aerolínií totiž vojde maximálne 189 pasažierov.

Rušili hlavne z väčších letísk

Zrušením letov Ryanair svojsky vyriešil problém nedostatku palubného personálu počas dovolenkovej sezóny. „Pre nízkonákladovú leteckú spoločnosť je kľúčové, aby lietadlo nemeškalo, keďže jedno lietadlo môže denne operovať aj päť letov,“ vysvetľuje Patrik Vas z Pelikán.sk. V prípade meškania jedného letu by totiž letecká spoločnosť musela posúvať aj ďalšie lety. V takom prípade nejde len o šomranie cestujúcich, ale aj o kompenzácie za meškanie. „Takýmto riešením síce aerolínie musia hľadať alternatívne lety pre množstvo cestujúcich, zachovajú si však presnosť odletov aj príletov a znížia svoje náklady,“ dodáva Vas. Aerolínie rušili hlavne lety z väčších letísk, z ktorých sa alternatívne spoje hľadajú ľahšie. Báť sa podľa Vasa netreba konca nízkonákladových aerolínií, stále vraj patria medzi najpopulárnejšie.

„Letecká spoločnosť Ryanair informuje cestujúcich, ktorých sa dotklo rušenie letov, e-mailom alebo SMS správou,“ vysvetľuje hovorkyňa bratislavského Letiska M. R. Štefánika Veronika Ševčíková. Zároveň informuje cestujúcich o ďalšom postupe. Tí môžu cez web Ryanairu žiadať vrátenie peňazí za letenku. Peniaze prídu do 7 pracovných dní na účet, z ktorého odišla platba. Ľudia si tiež môžu bezplatne zarezervovať online iný let. No len v prípade, ak sú voľné miesta. Cestujúci, ktorým neprišiel e-mail alebo sms správa o zrušení letu, sa o svoj let údajne obávať nemusia.

Vyjde to na 20 miliónov eur

Podľa Reuters nórska nízkonákladová spoločnosť Norwegian v pondelok vyhlásila, že prebrala tento rok viac ako 140 pilotov Ryanairu. Tá expanduje a chystá sa preniknúť aj do Dublinu – domáceho letiska kráľa lacných leteniek Ryanairu. Šéf írskych aerolínií Michael O’Leary však priznal odchod len necelej stovky pilotov z celkového počtu 4 200 pilotov. O’Leary poprel, že by za aktuálnym rušením letov bol nedostatok pilotov. „Pomotali sme rozdelenie dovoleniek pre pilotov v septembri a októbri, lebo sme sa snažili rozdeliť ročnú dovolenku do 9-mesačnej periódy od apríla do decembra,“ povedal. V budúcom roku by sa táto situácia vraj nemala zopakovať, keďže spoločnosť sa vráti späť na 12-mesačný dovolenkový kalendár.

Zrušenie letov sa podľa šéfa Ryanairu Michaela O’Learyho týka dvoch percent pasažierov v najbližších šiestich týždňoch. Írsky prepravca odhadol, že zrušenie letov ho vyjde na 20 miliónov eur, čo sa týka náhrady škôd, a 5 miliónov eur dá na poplatky za zrušené lety. V prípade, že príde k zrušeniu letu v kratšom čase ako dva týždne pred odletom, musí prepravca podľa pravidiel EÚ zaplatiť pasažierovi kompenzáciu. V prípade letu do 1 500 kilometrov ide o 200 eur. Ak ide o dlhší let, kompenzácia je vo výške 400 eur. Analytici dublinskej spoločnosti Goodbody Stockbrokers odhadli podľa Reutersu výšku nákladov za zrušené lety na 34,5 milióna eur.

Inštrukcie v prípade zrušeného letu

  • Ryanair kontaktuje pasažierov zrušených letov esemeskou alebo e-mailom. Tiež ich informuje o ďalšom postupe.
  • Pasažier môže po správe o zrušení letu požiadať cez stránku Ryanairu o vrátenie peňazí. Tie pošle spoločnosť do siedmich pracovných dní na číslo účtu, z ktorého bola letenka zaplatená.
  • Pasažier si tiež môže bezplatne zmeniť dátum letu v prípade, že sú voľné miesta.
  • Ak letecká spoločnosť nestihne pasažierov informovať do 14 dní pred odletom, každému cestujúcemu musí navrhnúť kompenzáciu alebo bezplatné prerezervovanie letu na iný termín. Vyplýva to zo smernice EÚ 261/2004 o právach cestujúceho.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Lety #Ryanair