Diaľnice idú na juh, sever má počkať

Na rozbehnutie výstavby deviatich nových úsekov diaľnic musí štát vyčleniť 510 miliónov navyše. Bez takejto podpory rezortu financií diaľničiari do roku 2019 rozostavajú len dva úseky. Výstavba diaľničných priorít sa v najbližších rokoch sústredí na juh Slovenska. Kľúčové stavby na severe totiž podľa rezortu dopravy potrebujú dotiahnuť projektovú prípravu. Či sa nájdu peniaze navyše a na čo pôjdu, má rozhodnúť koalícia, ktorá v týchto dňoch dokončuje návrh štátneho rozpočtu na rok 2018.

26.09.2017 12:00
debata (82)

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v spolupráci s ministerstvom dopravy počas minulého týždňa zverejnila zoznam deviatich úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, na ktoré je možné v prípade zabezpečenia financií do roku 2019 vyhlásiť verejné obstarávanie.

S financovaním prostredníctvom eurofondov môže štát počítať len v prípade úseku R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany. Zvyšné európske peniaze určené na výstavbu diaľnic sú do roku 2020 vyčerpané. Navyše je otázne, či po tomto roku bude pokračovať prílev peňazí z Bruselu, ktorý bude možné použiť na výstavbu štvorprúdoviek.

"NDS na deväť nových stavieb, ktoré môže začať súťažiť do roku 2019, potrebuje do konca funkčného obdobia aktuálnej vlády nad rámec predpokladaného štátneho rozpočtu približne 510 miliónov eur. Ide o finančné potreby, ktoré sa týkajú výhradne týchto deviatich úsekov a tvoria len časť celkových investičných potrieb NDS,“ informuje vo svojej tlačovej správe NDS.

Najmenej peňazí z daného balíka potrebujú diaľničiari v tomto roku. Objem predstavuje 38,8 milióna eur. V roku 2018 si deväť úsekov vyžaduje 176,2 milióna eur a v roku 2019 výstavba diaľničných úsekov môže štátny rozpočet stáť navyše 295,5 milióna eur. Po roku 2019 bude štát musieť nájsť na dostavbu úsekov ďalšie finančné zdroje.

Aktuálna výstavba

  • V novembri bude otvorený úsek D3 Žilina, Brodno – Žilina, Strážov, ktorý vytvorí časť obchvatu mesta Žilina.
  • V decembri bude otvorená nová križovatka Blatné na diaľnici D1 pri Senci.

*** V tomto roku NDS spustila verejné obstarávanie** na R3 Tvrdošín – Nižná.

  • Postupne sa rozbieha výstavba projektu D4/R7 v okolí Bratislavy.
  • V roku 2018 má byť hotový úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, nadväzujúci úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala bude prejazdný až v roku 2020. Koncom toho istého roka bude dokončená aj druhá časť obchvatu Čadce na diaľnici D3.
  • Na východe Slovenska má byť v roku 2021 hotový juhozápadný obchvat Prešova. Koncom roka 2019 začnú autá jazdiť po úseku D1 Budimír – Bidovce pri Košiciach.

Nejde však o celkové náklady na prípravu a výstavbu daných úsekov. Podľa vyjadrenia diaľničiarov stavebné náklady na výstavbu všetkých deviatich úsekov dosahujú 1,47 miliardy eur. Celkové investičné náklady, ktoré zahŕňajú okrem výstavby aj prípravu a majetkovoprávne vysporiadanie, predstavujú 1,74 miliardy eur. Diaľničiari nepotrebujú celkový objem na investičné náklady naraz. Príprava aj výstavba prebiehajú postupne počas niekoľkých rokov, na ktoré je rozdelené aj financovanie.

Rezort financií môže v budúcnosti počítať aj so znížením výdavkov na spolufinancovanie stavieb, ktoré si výstavba hradená z eurofondov vyžadovala. Napríklad zmluvná cena výstavby jedného z kľúčových úsekov na diaľnici D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala dosahuje 409,8 milióna eur. Európska únia na daný úsek prispela sumou 367,79 milióna eur. Štát naň z rozpočtu celkovo minie minimálne 42 miliónov eur.

Zoznam úsekov diaľničnej siete, na ktoré chce rezort dopravy do konca volebného obdobia spustiť verejné obstarávanie, obsahuje najmä rýchlostné cesty na juhu Slovenska, ku ktorým sa pridáva severný obchvat Prešova. Diaľničné priority na severe krajiny nie sú vraj v najbližších rokoch na výstavbu pripravené.

Diaľničiari pokračujú v príprave úsekov diaľnic D3 a D1. K nim sa pridávajú aj úseky na rýchlostných cestách R1, R2, R3, R4 a R7. V najpokročilejšom štádiu prípravy je jedna z dvoch častí obchvatu Kysuckého Nového Mesta na diaľnici D3. D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica s dĺžkou 10,79 kilometra je podľa informácií z internetovej stránky NDS v procese dokumentácie pre stavebné povolenie. Napriek tomu rezort dopravy verejné obstarávanie na jeho výstavbu do roku 2019 spustiť neplánuje.

Prioritné stavby, ktoré majú začať do konca volebného obdobia

Ťah Stavba Dĺžka v km
D1 Bratislava – Senec, skapacitnenie, 1. etapa (BA – Triblavina) 3,50
R2 Mýtna – Lovinobaňa 13,50
R2 Košice, Šaca – Košické Olšany 21,25
R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou 14,10
R2 Kriváň – Mýtna 9,15
R2 Zacharovce – Bátka 8,32
R2 Bátka – Figa 6,18
R4 Prešov – Severný obchvat 1. etapa 4,30
R4 Prešov – Severný obchvat 2. etapa 10,20
  90,50

Výstavba najproblematic­kejšieho úseku celej diaľnice D1 je zatiaľ v nedohľadne. Príprava štvorprúdovky D1 Turany – Hubová sa v príprave vrátila úplne na začiatok. Ministerstvo životného prostredia v rámci procesu hodnotenia vplyvov na životné prostredie (EIA) rozhodlo o zmene trasovania diaľnice z údolného variantu na variant s tunelom Korbeľka.

Výstavbu údolného variantu v roku 2013 zastavil zosuv pôdy pri Šútove. Skupina miestnych obyvateľov spolu s Turčianskou vodárenskou spoločnosťou sa obávajú o zdroje pitnej vody nachádzajúce sa v masíve, cez ktorý má viesť nový tunel. Ich nesúhlas so záverečným stanoviskom EIA môže prípravu a výstavbu úseku odsunúť o ďalšie mesiace.

Diaľničiari navyše musia obnoviť razenie tunela Čebrať v blízkosti Ružomberka v úseku D1 Hubová – Ivachnová, ktorého výstavbu zastavil zosuv pri západnom portáli tunela. Zatiaľ nie je známe záverečné stanovisko EIA o zmene trasovania tunela.

Zdá sa, že dvojrúrový tunel bude potrebné predĺžiť, s čím súvisí aj zvýšenie stavebných nákladov na stavbu. NDS však nesmie prekročiť 50 percent pôvodne vysúťaženej ceny vo výške 227,26 milióna eur. Ide len o 48,8 percenta pôvodne odhadovanej sumy 465,71 milióna eur. V opačnom prípade bude potrebné vyhlásiť novú súťaž, ktorá odsunie dostavbu meškajúceho úseku o ďalšie mesiace.

Na výstavbu takisto čaká aj druhá časť obchvatu Kysuckého Nového Mesta alebo prepojenie rýchlostnej cesty R1 s diaľnicou D1 úsekom popod Donovaly. Štát v budúcnosti bude pravdepodobne nútený stavať niektoré úseky zo súkromného kapitálu formou PPP projektov.

© Autorské práva vyhradené

82 debata chyba
Viac na túto tému: #výstavba #diaľnice