Vyrobené na Slovensku sa predáva lepšie

Tri veľké nadnárodné obchodné reťazce ohlásili v priebehu septembra ofenzívu v ponuke predaja slovenských potravín na svojich pultoch. Tá je skutočne nízka, veď zastúpenie slovenských potravín sa už niekoľko rokov pohybuje len na úrovni 40 percent, čo je najnižší podiel spomedzi všetkých krajín V4. Teraz Lidl, Kaufland a Tesco prichádzajú s ústretovými ponukami tak pre dodávateľov, ako aj pre spotrebiteľov.

27.09.2017 15:00
debata (10)

Spoločnosť Lidl napríklad vyhlásila týždeň potravín vyrobených na Slovensku, pričom ponúka produkty za výrazne výhodnejšie ceny, než sú bežné u iných predajcov. Slovenské produkty sa tak na jednej strane stali ťahákom, pre ktorý sa oplatí zájsť do obchodu, a na druhej strane sa práve cez ne vyostruje konkurenčný zápas medzi reťazcami o trhové podiely.

Fakt, že sa reťazce intenzívnejšie ako v minulosti začali zaujímať o domácu produkciu, vyplýva aj z tlaku štátu. Ten prostredníctvom rezortu pôdohospodárstva vyvolal rokovania s reťazcami a žiadal, aby na Slovensku predávali predovšetkým slovenské výrobky. Ich predaju nahrali aj udalosti na európskom potravinovom trhu. Stačí si spomenúť na doznievajúcu fipronilovú kauzu, keď vo vajíčkach z Holandska šírených v podobe sušených vaječných zmesí alebo melanží našli zvyšky pesticídu.

Spoločenská nálada žičí domácim producentom. Tento psychologický moment v správaní spotrebiteľov si reťazce, samozrejme, uvedomujú a hľadajú nové formy komunikácie so spotrebiteľmi a tým aj s dodávateľmi.

Kaufland spustil program podpory regionálnych výrobcov . Zatiaľ šesť z nich už dodáva svoje produkty do dvadsiatich prevádzok tejto nemeckej siete a s ďalšími osemdesiatimi vedie spoločnosť rokovania. „Prím hrajú lokálni výrobcovia, ktorých výrobky sú postavené na osvedčených receptoch a výrobných postupoch,“ povedal v tejto súvislosti riaditeľ nákupu spoločnosti Richard Bendík.

Britské Tesco na aktivity nemeckých rivalov odpovedalo obdobným programom, v ktorom sa sústredilo na podporu malých slovenských producentov potravín. Reťazec pre nich pripravil exkluzívny priestor v predajni a aj špeciálne podmienky, ako napríklad objednávkový režim či distribúciu. Tak ako v prípade Kauflandu aj za aktivitami Tesca možno vidieť prácu ministerstva.

Tesco sa tento týždeň pochválilo tým, že zaradilo do ponuky 500 produktov od malých a stredných slovenských producentov. Keďže ide o výrobcov, ktorí nemajú skúsenosti s dodávaním tovaru do reťazcov, usilujú sa im vyjsť v ústrety špeciálnymi podmienkami. „Firmám sme napríklad prispôsobili objednávkový režim či distribúciu potravín podľa ich potrieb,“ povedal Martin Kuruc, výkonný riaditeľ spoločnosti Tesco na Slovensku.

Na silnejúci dopyt slovenských zákazníkov po lokálnych potravinách reagoval aj Lidl, ktorý staval na zvedavosti Slovákov a ponúkal im v akciách povedzme vína z Francúzska či šunky z Nemecka. Teraz sa zameral na výrobky, ktoré sú typické pre Slovensko. „Pri výbere produktov boli pre nás dôležité aj aktuálne témy podpory slovenských mliečnych produktov a tiež ovocia a zeleniny. Zákazníkom však ponúkame aj také žiadané výrobky, ako sú med, treska či obľúbená minerálna voda,“ povedal hovorca Lidlu Tomáš Bezák.

Lidl sa pochválil, že má oproti poslednému porovnávanému obdobiu o 13 percent viac slovenských dodávateľov. Spoločnosť, ktorá obchoduje s potravinami v celej Európe, vyviezla v minulom obchodnom roku za hranice Slovenska potraviny za 37,5 milióna eur, najmä do Česka, Poľska, Maďarska, Litvy, ale aj Nemecka Chorvátska či Slovinska.

V obchodných reťazcoch sa realizuje 8 až 9 z 10 nákupov potravín. Pokiaľ budú reťazce dlhodobo naklonené predajú slovenských potravín, môže to priniesť postupný zvrat. Dôležité je tento trend udržať.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #reťazce