Šéf Jaguaru: Slovensko potrebuje inovácie

Automobilový závod budovaný pri meste Nitra môže už o pár rokov na Slovensku rozbehnúť aj výrobu elektromobilov. Počet pracovných miest tak môže stúpnuť z počiatočných 1 500 až na 6-tisíc zamestnancov. O budúcnosti slovenského závodu Jaguar Land Rover sa denník Pravda rozprával s jeho prevádzkovým riaditeľom Alexandrom Wortbergom.

04.10.2017 09:00
debata (15)
Alexander Wortberg Foto: Ivan Majerský, Pravda
jaguar, land rover, Stadler, Wortberg Alexander Wortberg

Čo musí Slovensko urobiť, aby nitriansky Jaguar Land Rover dostal aj výrobu elektromobilov?

Treba predovšetkým zdôrazniť, na čo presne slúži environmentálna štúdia posudzujúca vplyv výroby elektromobilov na životné prostredie. Vždy sa robí veľa rokov dopredu, lebo získať všetky potrebné povolenia v mnohých prípadoch trvá dlhšie ako samotné vybudovanie závodu. Práve preto sa posudzovanie vplyvov na životné prostredie robí ešte pred schválením samotného investičného rozhodnutia. Chcem zdôrazniť, že doteraz ešte nebolo prijaté rozhodnutie o zvýšení počtu zamestnancov na 6-tisíc ľudí ani o spustení výroby elektromobilov priamo v závode v Nitre.

Napriek tomu, čo všetko musí Slovensko splniť?

Určite budeme radi, ak Slovensko aj v budúcnosti ostane krajnou podporujúcou príchod nových zahraničných investícií. V súčasnosti vám veľmi dobre funguje stratégia zameraná na lákanie nových výrobných investícií. Bolo by dobré, ak by ste toto úspešné smerovanie začali postupne a vo väčšom rozbehli podporovanie investícií zameraných na inovácie, moderné technológie a vzdelávanie. Veľmi dôležité je vytvoriť prostredie pre vznik mladých inovatívnych spoločností.

Teraz nemám na mysli len automobilový priemysel, ale aj rôzne programátorské firmy vytvárajúce nové technológie. Toto je jeden dôležitý predpoklad a tým druhým je udržanie súčasného rastu výrobných nákladov a mzdových nákladov. Strata tejto konkurenčnej výhody totiž môže v budúcnosti viesť k menšiemu prílevu nových zahraničných investícií. Ak to zhrniem, kľúčom k získaniu nových investícií je zameranie slovenskej ekonomiky na inovácie a udržanie súčasného tempa rastu výrobných nákladov.

Súčasnou výhodou Slovákov sú teda nižšie mzdy?

Pred dvoma rokmi, keď sme zvažovali vstup na Slovensko, zavážili tieto vaše konkurenčné výhody. Dobre rozvinutá sieť subdodávateľov, politická stabilita krajiny a dobrá lokalita na umiestnenie nového závodu. Jedným z posudzovaných faktorov bola aj ekonomická výhodnosť výroby na Slovensku a dostupnosť pracovnej sily.

V poslednej dobe sa na Slovensku čoraz viac diskutuje o vytvorení tlaku na razantnejší rast miezd. Už minulý rok bola v konkurenčnom Volkswagene Slovakia priemerná hrubá mzda približne 1804 eur.

Tu mám jednoznačnú odpoveď platiacu pre celé odvetvie automobilového priemyslu. Výraznejší rast miezd musí ísť ruka v ruke s rastom produktivity. Čím vyššia je produktivita práce, tým vyššia môže byť aj mzda pracovníka.

Čo hovoríte na to, že v Žiline automobilový závod už musí pilotne testovať aj robotníkov z Bulharska?

Naozaj som presvedčený o tom, že automobilový priemysel stále dokáže nájsť dosť slovenských zamestnancov a problémy s nedostatkom ľudí nebudú. Prípadné zamestnávanie ľudí z iných krajín je potrebné robiť vždy rozumným spôsobom a koordinovane v rámci celého štátu. Dnes u nás vo Veľkej Británii, ale aj Nemecku pracuje veľké množstvo cudzincov a obidve ekonomiky z toho len profitovali. Pred 40 rokmi bol hlavne rast Nemecka závislý od cudzincov a dnes je to jedna z najsilnejších ekonomík Európskej únie a podobne profit môže zažiť aj Slovensko v prípade rozumného dovozu pracovnej sily zo zahraničia.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #Jaguar #Jaguar Land Rover #Alexander Wortberg