Šéf NASES: Slovensko.sk sme stabilizovali

Drvivá väčšina používateľov slovensko.sk dostala svoje rozhodnutie v priebehu jednej minúty. Ako v utorok informovala Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES), problémy s oneskoreným doručovaním rozhodnutí do e-schránok na slovensko.sk zo začiatku mesiaca sa podarilo odstrániť optimalizáciou výkonu systému a prevádzkovými opatreniami.

03.10.2017 18:37
debata (16)

V posledných mesiacoch NASES eviduje niekoľkonásobne zvýšenú aktivitu používateľov slovensko.sk, ako aj zasielaných rozhodnutí zo strany orgánov verejnej moci. Najväčšie oneskorenie na uvedenom portáli bolo zaznamenané v utorok 12. septembra, kedy priemerná lehota čakania na prijatie rozhodnutia po potvrdení doručenky dosiahla niekoľko hodín. „Problém bol prevádzkového a nie funkčného charakteru, čiže došlo k spomaleniu systému, nie úplnému odstaveniu. Najdôležitejšie je, že situáciu sa aktuálne podarilo stabilizovať,“ vysvetlil generálny riaditeľ NASES Lukáš Sojka.

Množstvo podaní spracovávaných portálom slovensko.sk podľa agentúry v posledných mesiacoch neustále výrazne rastie. Kým v januári spracoval portál 312 tisíc transakcií, v júni to už bolo 635 tisíc transakcií. Aktuálne čísla potvrdzujú, že počet transakcií za september prekročil číslo 1,44 milióna. To predstavuje nárast oproti augustu (954 565 správ) o viac ako 50 %.

„Počas mimoriadnych odstávok, ktoré sa intervalovo realizovali od 16. septembra, bola zabezpečená čiastočná optimalizácia na existujúcom diskovom poli, aby rozloženie zaťaženia na diskové skupiny bolo rovnomerné. V ďalšom kroku sa na portáli slovensko.sk priorizovali spracovania jednotlivých prichádzajúcich požiadaviek,“ priblížil riaditeľ sekcie komunikácie NASES Martin Kóňa. Prednostne sa spracovávajú požiadavky na potvrdenie doručenky, následne sprístupnenie rozhodnutia v schránke, po nich požiadavky občanov i podnikateľov a nakoniec požiadavky na odosielanie rozhodnutí orgánov verejnej moci.

NASES pre čoraz vyšší počet spracovávaných správ prostredníctvom Ústredného portálu verejnej správy potrebuje prispôsobiť infraštruktúru informačného systému novým požiadavkám. Z toho vyplýva aj zväčšenie kapacít serverov, na ktorých je spustený systém. Koncom septembra bola infraštruktúra dočasne posilnená internými diskovými kapacitami dodávateľa, ktorý má na starosti podporu hardvérových komponentov v majetku NASES.

Vývoj systému do utorka 3. októbra stál 38,3 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Až do rozšírenia diskovej kapacity systém fungoval výlučne na hardvéri ešte z minulého desaťročia. NASES začala opatrenia smerujúce k nákupu nového hardvéru koncom roka 2016. Koncom júna tohto roka uzatvorila rámcovú zmluvu na nákup informačno-komunikačných technológií do roku 2021. „Následne sme príslušné inštitúcie požiadali o schválenie nákupu nových hardvérových komponentov potrebných na celkovú modernizáciu portálu slovensko.sk. K nákupu týchto technológií dôjde v najbližších týždňoch. Konečnú cenu vygeneruje elektronická aukcia,“ dodal Kóňa.

V priebehu posledných dní podľa agentúry drvivá väčšina rozhodnutí aj v čase pracovných špičiek príde používateľom do jednej minúty od potvrdenia doručenky. V prípade, že doručenie rozhodnutia sa oneskorí, ide pravdepodobne o individuálny problém používateľa. V tomto prípade agentúra odporúča kontaktovať Ústredné kontaktné centrum na +421 2 35 803 083, kde operátori pomôžu vyriešiť každý individuálny problém.

Ak by nastala hypotetická situácia, že adresát elektronickej správy z objektívnych príčin zmeškal lehotu, pretože si nemohol úradnú správu prevziať a oboznámiť sa s jej obsahom, môže prostredníctvom slovensko.sk podať návrh na neúčinnosť doručovania. Orgán verejnej moci v takomto prípade po schválení zašle rozhodnutie opätovne.

Hospodársky výbor nerokoval

Parlamentný výbor pre hospodárske záležitosti v utorok nerokoval o problémoch s doručením zásielok do elektronických schránok na portáli slovensko.sk. Koaliční členovia výboru sa totiž zdržali hlasovania, program mimoriadnej schôdze hospodárskeho výboru tak neschválili. Časť opozície nedávno avizovala zvolanie série zasadaní parlamentných výborov. Zdôvodnili to tým, že požadujú hĺbkový audit v Národnej agentúre pre sieťové a elektronické služby (NASES).

„To, kvôli čomu som zvolala mimoriadny hospodársky výbor, je situácia, s ktorou sme konfrontovaní niekoľko týždňov, a to je nefunkčný systém elektronických schránok,“ povedala novinárom na brífingu predsedníčka výboru Jana Kiššová (Sloboda a Solidarita).

Od 1. júla tohto roka majú podnikatelia povinnosť komunikovať cez elektronické schránky. „Pri prvej príležitosti, kedy boli tieto elektronické schránky údajne zavalené množstvom správ, tento systém skolaboval,“ zhodnotila Kiššová. Ako pokračovala predsedníčka výboru, systém stál doposiaľ 70 miliónov eur. „To sú zatiaľ neoverené informácie, nie je vylúčené, že bude stáť ďalšie peniaze. Šepká sa o sume 30 miliónov eur,“ doplnila Kiššová.

Na rokovanie výboru bol pozvaný aj podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini, ten sa však ospravedlnil. Podľa podpredsedu výboru Maroša Kondróta (Smer-SD) robí z tejto témy opozícia politiku. „Zodpovedný je NASES, s tým nemá Pellegrini nič spoločného, ani premiér, ani predseda zemegule s tým nemá nič spoločného,“ povedal novinárom.

16 debata chyba
Viac na túto tému: #e-Government #NASES #Slovensko.sk