Slovensko je proti návrhu Bruselu zaviesť mýto pre osobné autá

Slovensku sa nepozdáva návrh Európskej komisie na zavedenie elektronického mýta pre osobné automobily v závislosti od počtu najazdených kilometrov.

04.10.2017 14:13
debata (67)

Slovenské ministerstvo dopravy v stanovisku k iniciatíve Bruselu uviedlo, že by došlo k neprimeranému zvýšeniu nákladov motoristov. Bratislava by privítala, ak by členské krajiny Európskej dvadsaťosmičky naďalej mohli rozhodovať o forme spoplatnenia používania ciest vozidlami s hmotnosťou do 3,5 tony.

Platenie mýta v závislosti od počtu najazdených kilometrov po diaľniciach, rýchlostných cestách a vybraných cestách prvej triedy na Slovensku od roku 2010 podliehajú nákladné vozidlá a autobusy. Osobné autá musia byť vybavené diaľničnou známkou, ktorá umožňuje neobmedzene využívať spoplatnené úseky ciest počas platnosti kupónu. Podobný systém funguje aj v Českej republike.

„Vzhľadom ku kúpnej sile domácností v novších členských štátoch (EÚ) v porovnaní so starými členskými štátmi by zavedenie mýta pre osobné vozidlá znamenalo nielen nárast výdavkov domácností na dopravu, ale zároveň by mohlo znamenať aj pokles výnosu zo spoplatnenia ľahkých vozidiel,“ uviedlo ministerstvo dopravy.

Podľa ministerstva sú tiež náklady na zavedenie prevádzky elektronického systému výberu mýta oveľa vyššie ako v prípade diaľničných kupónov. Slovenský systém mýta pre nákladné automobily spravuje spoločnosť SkyToll, ktorá zákazku získala s najdrahšou ponukou po vylúčení ostatných uchádzačov z tendra. Podľa skorších informácií značnú časť z vybraného mýta v minulosti pohltili náklady na vybudovanie a prevádzku mýtneho systému.

Návrhy Bruselu ohľadom elektronického mýtneho systému počítajú s prechodným obdobím pre zavedenie jednotných celoeurópskych pravidiel do roku 2023 pre nákladné vozidlá a do roku 2027 pre osobné vozidlá.

67 debata chyba
Viac na túto tému: #Európska komisia #diaľnice #Mýto