Škoda Made in Germany? Slovensku to nehrozí

Automobilový koncern Volkswagen zvažuje presunúť časť výroby z českej automobilky Škoda priamo do Nemecka. Prázdne nemecké výrobné haly v budúcnosti môže naštartovať výroba u zákazníkov čoraz obľúbenejšej Škody Superb.

06.10.2017 12:00
Škoda Superb Foto:
Česko môže doplatiť na koncernový súboj medzi Škodou Superb a Volkswagenom Passat.
debata (6)

Na Slovensku podobný scenár presunu časti automobilovej výroby priamo do Nemecka zatiaľ nehrozí.

„Do budúcnosti sa nedá vylúčiť nič, ale čo sa týka závodu v Bratislave, v súčasnosti takáto téma na stole nie je,“ povedal čestný prezident Združenia automobilového priemyslu Jozef Uhrík. Ten bol v minulosti prvým a doteraz jediným slovenským predsedom predstavenstva Volkswagenu Slovakia.

„Slovenský závod je v rámci celého koncernu momentálne vnímaný ako najlepší pre kvalitu a pružnosť výroby. Ďalej čoraz väčšia časť výroby automobilov je sústredená u subdodávateľov a ich sieť nie je nikde inde vybudovaná tak ako na Slovensku. Zároveň automobilovú výrobu viac zaťažujú logistické ako mzdové náklady, a preto sa dnes neoplatí presúvať výrobu osobných motorových vozidiel zo Slovenska,“ dodal Uhrík.

Na Slovensku je momentálne opačný trend a pred mesiacom bola z nemeckého Lipska do Bratislavy presunutá kompletná výroba Porsche Cayenne. Na Slovensku VW dosiahne vyššie zisky, ako keby autá vyrábal v Nemecku. Odvody a dane zo mzdy zamestnancov však zostávajú na Slovensku, čo môže prekážať nemecký odborárom či politikom. Zatiaľ je rozdiel v platoch a ziskoch taký výrazný, že sa výroba nemá prečo presúvať.

V susednom Česku ide o konkurenčný boj vnútri koncernu VW, napríklad medzi VW Passat a Škodou Superb. Mzdy v Česku a na Slovensku sú aktuálne na podobnej úrovni a zároveň sú asi štvornásobne nižšie ako v Nemecku.

Samotný presun výroby pre rovnomerné vyťaženie výrobných kapacít nie je ničím výnimočným. V minulosti aj bratislavský závod pomáhal pri výrobe viacerých modelov škodoviek alebo Seatu Ibiza.
Jozef Uhrík,čestný prezident Združenia automobilového priemyslu

Ani podľa bratislavského závodu nehrozí presun výroby zo Slovenska a koncern, naopak, v rozmedzí rokov 2012 až 2016 vo veľkom investoval do rozšírenia výroby v krajine pod Tatrami.

„V uvedenom období dosiahli investície celkovo rekordných 1,9 miliardy eur. Naša spoločnosť si získala dôveru koncernových značiek a zákazníkov po celom svete, čo nám umožnilo významne investovať do rozšírenia produkcie a najmodernejších technológií,“ povedala hovorkyňa Volkswagenu Slovakia Lucia Kovarovič Makayová. Koncern navyše od leta do konca tohto roka v súvislosti s rozširovaním výroby realizuje nábor tisíc nových zamestnancov.

Na Slovensku aktuálne vyrába automobily aj francúzsky automobilový koncern PSA Peugeot Citroën a kórejská Kia. Francúzi do závodu v Trnave sústredili výrobu menších vozidiel, ktorých produkcia na západe je príliš drahá a neumožňuje zákazníkom ponúkať automobily za výslednú cenu pohybujúcu sa okolo 10-tisíc eur. Práve pre nižšie výrobné náklady sa v Trnave exkluzívne vyrába jedno z najpredávanejších vozidiel segmentu B nový Citroën C3.

Fabrika pri meste Žilina je zas jediným európskym automobilovým závodom kórejského automobilového koncernu Kia. Jediný možný presun výroby je v rámci Európy teoreticky možný do sesterského závodu Hyundai v českých Nošoviciach. Obe fabriky v súčasnosti takmer naplno využívajú vlastné výrobné kapacity a momentálne nehrozí podobný scenár ako pri českej automobilke Škoda.

„Samotný presun výroby pre rovnomerné vyťaženie výrobných kapacít nie je ničím výnimočným. V minulosti aj bratislavský závod pomáhal pri výrobe viacerých modelov škodoviek alebo Seatu Ibiza,“ priblížil Uhrík.

Do nemeckého závodu v meste Emden sa má podľa agentúry Reuters presťahovať výroba Superbov. Naplnenie tohto scenára môže v Českej republike zrušiť až dvetisíc pracovných miest a za

lobuje hlavne nemecké vedenie koncernu Volkswagen. „Oni chcú zabezpečiť vyťaženosť nemeckých lokalít. Nejde im Passat, ale vidia, že Superb sa predáva dobre a radi by si ho tam vzali,“ uviedol pre agentúru ČTK predseda podnikovej rady Škody Auto Jaroslav Povšík.

Automobilke Škoda sa zároveň majú zvýšiť aj poplatky za používanie hlavnej koncernovej platformy slúžiacej na konštrukciu automobilov označovanej ako MQB. Na presun výroby tlačia aj silné nemecké odbory, ktoré majú polovicu v dozornej rade Volkswagenu a práve v presune vidia záchranu klesajúcej nemeckej produkcie.

Passat veľmi nejde na odbyt, nemecké vedenie... Foto: SHUTTERSTOCK
Volkswagen Passat Passat veľmi nejde na odbyt, nemecké vedenie koncernu Volkswagen preto lobuje za presun výroby škody Superb.

Otázne je, čo spraví s cenou Superbu spustenie výroby priamo v Nemecku, kde hodinová práca robotníka v priemere stojí 38,70 eura a v Českej republike je mzda stále len 10,10 eura za hodinu. Práve vyššie výrobné náklady môžu stáť za nízkou ziskovosťou Volkswagenu, ktorá je na úrovni 1,8 percenta a samotné marže Škodovky sú aktuálne na úrovni 8,7 percenta.

Za zvyšovaním poplatkov pre českú automobilku Škoda môže byť aj snaha na získanie dostatku finančných prostriedkov v súvislosti s aférou dieselgate. Po odhalení falšovania emisií hrozia automobilovému koncernu miliardové pokuty v Spojených štátoch amerických a o odškodnení vodičov sa uvažuje aj v Európskej únii.

Odborári z Českej republiky sa tiež obávajú, že v budúcnosti sa na úkor českých závodov budú priamo v Nemecku vyrábať elektrické automobily značky Škoda, pri ktorých nie sú až natoľko dôležité náklady na pracovnú silu.

Do prípadu sa už zapojil aj český premiér Bohuslav Sobotka. Odbory v českej Škode Auto zase včera pohrozili, že ak nemecký VW plány nezmení, na protest obmedzia nadčasy.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #automobilový priemysel