Aj v Žiline už bude požičovňa bicyklov

Funguje to jednoducho. Na jednom mieste si zo stojana požičiate bicykel a na inom konci mesta ho zasa vrátite. V zahraničných metropolách bežný spôsob verejnej dopravy, ktorý sa snažia zaviesť do praxe aj na Slovensku.

13.10.2017 15:00
cyklochodník Foto: ,
Cyklochodníkov je v Žiline zatiaľ ako šafranu.
debata

Prvou lastovičkou je Nitra, kde takzvaný bikesharing funguje od polovice letných prázdnin. Podobný zámer schválili už aj v Žiline.

Odborníci na cyklodopravu upozorňujú, že ak má byť projekt úspešný, je dôležité, aby mali ľudia kadiaľ jazdiť. Kvalitná sieť bezpečných cyklochodníkov je totiž veľkým nedostatkom väčšiny slovenských miest.

Samoobslužnú sieť staníc s bicyklami chce mať Žilina už na budúcu jar. V systéme by malo byť 100 bicyklov rozmiestnených na 20 až 25 dokovacích staniciach v centre či na sídliskách. „Je to alternatíva k individuálnej automobilovej a doplnok k hromadnej doprave,“ hovorí Ľuboš Slebodník, koordinátor mestského úradu pre mobilitu.

Navrhovaná cena za prenájom bicykla je 50 centov za 30 minút. Tarify však budú definitívne známe až po dohode s víťazom súťaže, ktorou chce mesto nájsť prevádzkovateľa systému. „Mala by to byť suma, ktorá je nižšia oproti možnosti jazdy verejnou hromadnou dopravou,“ tvrdí.

Každá stanica bude monitorovaná a bicykle budú mať v sebe bezpečnostný systém na ochranu pred krádežami či vandalmi. Nemali byť však byť príliš veľkým lákadlom pre zlodejov. „Sú jednak ťažšie a sú to citybiky, ktoré nemajú veľmi atraktívny dizajn a sú dimenzované pre krátkodobé využívanie,“ vysvetľuje Slebodník.

Možnosť požičať si bicykel na ulici a vrátiť ho inde funguje v tisícke miest po celom svete. Známe sú z čínskych metropol, tiež z Londýna či z Paríža, ale aj z menších turisticky atraktívnych destinácií.

Na Slovensku sa zámer na bikesharing nespomína len v súvislosti so Žilinou, ale i s Košicami. Od leta funguje v Nitre, kde sú stanice rozmiestnené na siedmich lokalitách – napríklad na autobusovej stanici, na pošte či na Svätoplukovom alebo Župnom námestí.

Za mesiac pri počte 70 bicyklov využilo túto službu 4 400 ľudí, čo znamená, že jeden si za deň požičali priemerne dvaja občania. Jednorazový poplatok v Nitre je 50 centov za hodinu, tri eurá za deň, ale je i možnosť ročného predplatného vo výške 25 eur. V mobilnej aplikácii nadšenci nájdu všetky najaktuálnejšie informácie.

Bicykle sa dajú požičať aj v Nitre. Foto: ARRIVA
cyklisti, cyklochodník, Nitra, bicykel, bicykle Bicykle sa dajú požičať aj v Nitre.

Do konca roka by mala Žilina vyhlásiť verejné obstarávanie na dodávateľa a prevádzkovateľa systému požičiavaných bicyklov. Cena za dodanie celého bikesharing systému predstavuje približne sumu 250-tisíc eur, čo by mal kompletne zastrešiť investor. Mesto by malo prispievať na prevádzku polovičnou sumou z celkových nákladov.

Odborník na cyklodopravu zo Žilinskej univerzity Marián Gogola zámer verejnej požičovne bicyklov v meste víta, no zároveň dodáva, že ani domy sa nestavajú od strechy, ale od infraštruktúry. A tá cyklistická je, čo sa týka nielen Žiliny, ale aj iných miest, dosť biedna. Aj preto mieni, že mesto malo najskôr zlepšiť podmienky v rámci cyklistickej infraštruktúry – a až potom riešiť bikesharing.

„Nemáme alternatívu voči individuálnej automobilovej doprave. Nedokážeme sa prepraviť po cyklistickej infraštruktúre odniekiaľ niekam bez toho, aby sme nemuseli porušovať zákony, alebo aby sme nemuseli zísť z cyklochodníka, pretože tam nie je súvislý úsek,“ dopĺňa Gogola, ktorý je zároveň aj členom Občianskeho združenia Mulica, propagujúceho udržateľné formy dopravy.

V Žiline je zatiaľ 8,3 kilometra cyklistických trás v rôznej podobe – od samostatných chodníky až cez čiary nakreslené na chodníkoch. Pri realizácii tých nových naráža mesto najmä na problémy s pozemkami.

„Tento stav, samozrejme, nie je vyhovujúci. Chceli by sme ho približne do piatich rokov navýšiť o ďalších 15 kilometrov. Nie je to jednoduché, najmä z pohľadu majetkového vysporiadania,“ uzatvára Slebodník. Začiatkom budúceho roka plánuje mesto vybudovať 800-metrový úsek, ktorý doplní trasu na prepojení medzi žilinskými sídliskami Solinky a Vlčince.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #bicykel #Cyklisti #cyklochodník