Dopravcovia tankujú čoraz viac v okolitých štátoch

Aj keď sa ekonomike tento rok darí, dopravcovia sa stále snažia ušetriť. Dôvodom je, že za posledné desaťročie zažili len dva roky, keď im situácia na trhu skutočne priala. Väčšina z nich preto pokračuje v úsporách - starostlivo plánuje trasy a snaží sa lacnejšie tankovať. Výhodnejšie je to stále v susedných krajinách.

14.10.2017 06:00
Kamión Foto:
Najviac príležitostí na úsporu dopravcom stále ponúka dôsledné plánovanie trás a úspora pri nákupe palív.
debata

Minulý rok bol pre dopravcov výnimočný. Sadzby mýtneho stagnovali a ceny pohonných hmôt boli rekordne nízke. Tohto roku sa už situácia zhoršila. Nízke ceny palív z jari 2016 sú už minulosťou a znova rastú aj náklady na mýto. A aj keď dopravcovia majú viac obchodných príležitostí na trhu, trápi ich nedostatok vodičov a nová regulácia, ktorá sa snaží vytesniť slovenských kamionistov z rakúskych, nemeckých a francúzskych ciest. Preto dopravcovia naďalej hľadajú možnosti, ako ušetriť na nákladoch.

Najviac príležitostí na úsporu im stále ponúka dôsledné plánovanie trás a úspora pri nákupe palív. Podľa údajov zhromaždených spoločnosťou DKV Euro Service, popredným európskym poskytovateľom služieb pre dopravcov, čoraz viac prepravných firiem v posledných rokoch prechádza od prémiových značiek k lacnejším čerpacím staniciam alebo lokálnym reťazcom.

Tento trend sa pritom netýka len Slovenska a Českej republiky, ale aj ďalších európskych krajín. Napríklad v Rakúsku sa v posledných troch rokoch presunulo od prémiových čerpacích staníc k lacnejším päť percent objemu natankovaných pohonných hmôt, v Poľsku to bolo osem a vo Francúzku dokonca až 20 percent.

"Z našich čísel zo 42 krajín Európy vyplýva, že deväť z desiatich dopravcov preferuje ekonomicky výhodné čerpacie stanice s nižšou cenou, samozrejme, pri zachovaní kvality paliva.

Keď sa pozrieme domov, vidíme tu rovnaký trend. V posledných rokoch sa zvýšil objem tankovania na lacnejších čerpacích staniciach v Česku o desať percent. Na Slovensku sa na pumpy s nižšími cenami dokonca presunulo až 15 percent tankovania," porovnal Ondřej Pavlík, výkonný riaditeľ slovenskej a českej pobočky spoločnosti DKV Euro Service.

Uvedený trend podporuje rast sietí diskontných čerpacích staníc, ale aj takzvané bottom-up stanice, ktorých tiež stále pribúda. Ide o čerpadlá, v ktorých sa cena paliva znižuje s rastúcim objemom tankovania. Takisto pribúdajú i špeciálne čerpacie stanice pre nákladných dopravcov, ktoré pracujú s týždenne vyhlasovanými cenami. Tie sú spravidla určené poskytovateľom palivových kariet a pre ich klientov znamenajú zaujímavú príležitosť, ako ušetriť.

Analýza dát, ktoré DKV zbiera pri každej platbe za pohonné hmoty, ukázala významné výkyvy v cenách palív. Rekordérom je Nemecko, kde rozdiely vznikajú nielen počas dňa, ale sú výrazné aj medzi jednotlivými dňami. Ako ich tam najlepšie využiť?

„Z hľadiska času je najvýhodnejšie tankovať približne medzi 17. a 18. hodinou, naopak, nafta je najdrahšia v noci a skoro ráno. Ideálne je kvôli tankovaniu zísť z diaľnice a využiť neďalekú lokálnu čerpačku. Rozdiel v cene môže dosiahnuť bez problémov aj desať centov,“ odporučil Pavlík.

Rozdiely v cenách sú aj medzi regiónmi. Preto sa vodičovi oplatí naplánovať si vopred trasu a v oblasti tankovania si pomôcť vyhľadávačom čerpacích staníc, ktorý mu ukáže aktuálne najvýhodnejšiu možnosť tankovania. Vyhľadávače sú dostupné na webe (napríklad na www.shell.sk) alebo ako aplikácia do smartfónu (napríklad DKV App).

Slovenskí dopravcovia čoraz častejšie tankujú v zahraničí. Z dát DKV vyplýva, že v porovnaní s minulosťou dnes tankujú viac v Rakúsku, no najmä v Maďarsku. Už dávno neplatí, že slovenské kamióny opúšťajú Slovensko s plnými nádržami. Často sa aj tie najväčšie flotily snažia tankovať v Poľsku, Česku, Maďarsku alebo v Rakúsku. Dôvodom je jednoznačná úspora oproti cenám palív na Slovensku.

V ďalších krajinách sa slovenským dopravcom oplatí tankovať iba v prípade, že požiadajú o vratku spotrebnej dane. Okrem Maďarska vracia v EÚ spotrebnú daň z palív ešte Belgicko, Francúzsko, Taliansko, Slovinsko a Španielsko.

Pri preprave smerom na východ je však situácia už oveľa zložitejšia. Výhodou pre dopravcov sú síce všeobecne nízke ceny, ale hrozbou zase kolísajúca kvalita paliva. V Rusku a okolitých štátoch sa totiž podmienky podobajú nášmu trhu v 90. rokoch minulého storočia.

Na čerpacej stanici možno natankovať veľmi kvalitnú naftu, ale aj vykurovací olej. To je problém pre dopravcov, ktorí jazdia s modernými kamiónmi podľa prísnych emisných noriem EÚ a nekvalitné palivo im môže spôsobiť nemalé technické problémy. Preto je na Východe dôležité vyberať si na tankovanie overené siete čerpadiel. Ich prednosťou je nielen pokrytie všetkých hlavných ťahov, ale aj štedrá diskontná politika v závislosti od natankovaného objemu.

Ešte v novembri 2016 sa štáty OPEC dohodli na obmedzení ťažby ropy s cieľom zvýšiť jej cenu. Túto dohodu následne v máji tohto roka predĺžili až do marca 2018. Dohoda však očividne nefunguje. Kým pred rokom stála ropa okolo 40 dolárov, po uzavretí dohody cena nedokázala trvalejšie prekročiť hranicu 50 dolárov za barel. Aj cena nafty na stojanoch je len o trochu vyššia ako na jeseň 2016.

Hoci sezóna hurikánov môže čiastočne obmedziť produkciu ropy v Karibiku, aj tak je nepravdepodobné, že by ceny na stojanoch mali v najbližších mesiacoch zásadne rásť. „Či už budeme svedkami poklesu, alebo rastu, v oboch prípadoch bude vývoj pravdepodobne mierny. Očakávam dlhodobo stabilné ceny nafty a benzínu tak na Slovensku, ako aj v Česku a v celej Európe,“ odhadol Pavlík.

Krajina benzín (euro) nafta (euro)
Ukrajina 0,83 0,73
Bulharsko 1,02 1,00
Rumunsko 1,02 1,01
Poľsko 1,09 1,03
Česko 1,11 1,06
Maďarsko 1,17 1,14
Rakúsko 1,20 1,10
Slovinsko 1,25 1,16
Chorvátsko 1,27 1,15
Slovensko 1,28 1,12
Nemecko 1,40 1,17
Priemer (Európa) 1,30 1,18
Zdroj: Clever-tanken.de, Adac.de. Pozn.: Ide o orientačné ceny; benzín – oktánové číslo 95.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #palivo #cena paliva #doprava a logistika