Tankovanie zajtrajška. Ceny palív budú v mobile

V Európskej únii je dnes len päť krajín, ktoré zbierajú a zverejňujú aktuálne ceny palív. Vodiči aj dopravcovia v Nemecku, vo Francúzsku, v Taliansku, Španielsku a Portugalsku majú na internete vždy k dispozícii aktuálne ceny na všetkých čerpacích staniciach.

16.10.2017 06:00
žena, tankovanie Foto:
Transparentné ceny môžu priniesť zásadnú úsporu pri plánovaní nákladov.
debata (1)

Vďaka tomu si môžu trasu a tankovanie naplánovať tak, aby čo najviac ušetrili. Systém, ktorý vyhovuje spotrebiteľom, sa však nepáči prevádzkovateľom čerpadiel. To, či taká služba bude i na Slovensku, je preto otázne.

O tom, že porovnávanie cien pohonných hmôt má svoj význam, svedčia i cenové rozdiely medzi pumpami. V rámci regiónu niekedy dosahujú až 30 centov za liter benzínu či nafty. Donedávna mali vodiči a dopravcovia len dve možnosti, ako ušetriť. Mohli využiť on-line vyhľadávače a aplikácie, do ktorých vydavatelia palivových kariet pre dopravcov zadávali aktuálne ceny z nákupov palív, alebo sa spoľahnúť na ceny, ktoré uvádzali niektoré médiá. Nič z toho však nezaručovalo pokrytie všetkých čerpadiel a vždy aktuálne údaje.

Transparentné ceny toto obmedzenie riešia. Štát vtedy každému prevádzkovateľovi pumpy nariadi poskytovať štátnym orgánom on-line prístup k cenám na tankovacích stojanoch. Vytvorí informačný systém, ktorý vďaka prepojeniu na čerpacie stanice automaticky zasiela údaje o zmene ceny palív do centrálnej databázy. Prostredníctvom prevádzkovateľov aplikácií a užitočných plánovačov trás má do nej prístup i verejnosť. Tým sa zabezpečia naozaj aktuálne informácie aj z menej frekventovaných čerpadiel.

Priekopníkom tejto služby v Európe je Nemecko. Spolkový kartelový úrad tam zhromažďuje dáta o dvoch cenách benzínu (označených podľa podielu biozložky, teda etanolu, ako Super E5 a Super E10) a nafty z vyše 14-tisíc čerpacích staníc po celej krajine. Dáva ich k dispozícii poskytovateľom informačných služieb – od médií cez webové služby až po poskytovateľov mobilných aplikácií. V tomto roku začalo ceny zhromažďovať a zverejňovať už aj Francúzsko, Taliansko, Španielsko a Portugalsko.

Transparentné ceny môžu priniesť zásadnú úsporu pri plánovaní nákladov. Najväčší prínos pocítia dopravcovia pri medzinárodnej tranzitnej doprave či kabotáži. Najvýraznejšie je to vidieť na príklade Nemecka.

„Transparentnosť cien v Nemecku priniesla najmä pri veľkých petrolejárskych spoločnostiach výrazne väčšie výkyvy v cenách pohonných hmôt, a to aj počas dňa. Znamená to, že na nemeckých pumpách sa ceny menia aj niekoľkokrát za deň. Rozdiely v cenách za liter nafty sa počas dňa môžu vyšplhať až k 11 centom,“ vysvetlil Ondřej Pavlík, výkonný riaditeľ slovenskej a českej pobočky spoločnosti DKV Euro Service. Blízka budúcnosť ukáže, či bude mať táto cenová transparentnosť nejaký vplyv na správanie zákazníkov pri čerpaní paliva, alebo spôsobí, ako v prípade Nemecka, zmeny cien aj počas dňa.

Na Slovensku ani v Českej republike sa... Foto: Ivan Majerský, Pravda
benzin, benzinova pumpa, tankovanie, Na Slovensku ani v Českej republike sa transparentných cien tak skoro nedočkáme.

Na Slovensku ani v Českej republike sa transparentných cien tak skoro nedočkáme. V Česku dnes evidenciu čerpacích staníc vedie ministerstvo priemyslu a obchodu, ale je neverejná a nezaznamenáva ceny. Podľa hovorcu Františka Kotrbu rezort ani nemal a nemá snahu ceny monitorovať. Odvoláva sa na webové databázy, ktoré však fungujú na báze hlásenia cien samotnými vodičmi.

„Nemyslíme si, že by ministerstvo malo ďalej rozširovať počet týchto aplikácií na webových stránkach. Každý takýto projekt je okrem iného ekonomicky náročný, a to tak na správu portálu, ako aj predovšetkým na zber aktuálnych dát na dennej báze,“ zdôvodnil Kotrba. Nápad nepodporujú ani pumpári. „V porovnávaní cien v iných oblastiach sa štát neangažuje, tak prečo by tak mal robiť pri benzíne?“ namietol šéf Únie nezávislých petrolejárov Ivan Indráček.

Na Slovensku by sa ceny pohonných hmôt mohli zbierať v rámci Národného systému dopravných informácií, ktorý nedávno spustili. Štát sa k tomu zatiaľ stavia opatrne. "Ministerstvo zhromažďuje možnosti ďalšieho rozšírenia svojich funkcií na základe postrehov užívateľov, medzi nimi aj doplnenie o stanice pohonných hmôt či pre alternatívne palivá. Ak bude vytvorený zdroj pre stanice pohonných látok, čo zahŕňa zadávanie a aktualizáciu údajov, možno ho zaradiť do systému,“ uviedla hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká.

Podobne ako v Česku sú aj u nás proti zámeru prevádzkovatelia staníc. „Skúsenosti zo zahraničia ukazujú, že centralizovaným systémom, ktoré vznikajú bez dostatočných znalostí, ako aj personálnych kapacít, chýbajú konzistentné a presné informácie, čo v konečnom dôsledku spotrebiteľa mätie,“ upozornil hovorca Slovnaftu Anton Molnár.

Združenie cestných dopravcov ČESMAD v tom, naopak, vidí možné prínosy. „Na Slovensku už síce tiež existujú podobne fungujúce komerčné systémy, ktoré informujú o aktuálnych cenách nafty, ale privítali by sme aj systém, ktorý by zastrešoval štát, ak by prinášal rovnaké výhody v podobe presných a aktuálnych informácií, ako to robí transparentný systém v Nemecku,“ zhodnotil Andrej Fekete z ČESMAD-u.

Odpor prevádzkovateľov palív však v takýchto prípadoch nie je ničím výnimočný. Rovnaké výhrady museli prekonať aj v Nemecku, kde napríklad ešte pred spustením systému v roku 2013 istá vedecká štúdia tvrdila, že podobné databázy s aktuálnymi cenami benzínu a nafty nemajú zmysel.

Pre vodičov totiž údajne nie sú rozhodujúce, skôr sa vraj pri výbere pumpy riadia značkou či poskytnutými výhodami (zľavami, bonusmi a pod.). Analytici zároveň vodičov „strašili“, že zavedenie tohto transparentného systému nakoniec povedie k tomu, že pohonné hmoty zdražejú, čo sa v praxi nepotvrdilo.

Na príklade Nemecka sa súčasne ukázalo, že istý čas trvá, kým si majitelia áut na novú možnosť zvykli a začali ju využívať. Ešte po pol roku od naštartovania systému sa totiž zdalo, že to neprinieslo vôbec žiadny efekt a hodnotenia boli skeptické. Neskôr sa to však predsa len začalo meniť, keď sa vodiči naučili systém využívať (pomocou internetu alebo aplikácii na smartfóne).

Tí, čo to robili, síce neusporili nejaké závratné sumy, ale aspoň trochu im to finančne pomohlo. Najmä tým, ktorí veľa cestujú alebo často „pendlujú“ na väčšie vzdialenosti. Ak sa však systém naučia efektívne využívať dopravné firmy, ich úspory môžu byť oveľa vyššie.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #palivo #tankovanie #cena paliva