Novú diaľnicu pri Žiline zatiaľ odskúšali cyklisti a korčuliari

Asfalt je kvalitný, ale v tuneli bolo dosť chladno - konštatovali tí, čo sa v sobotu boli pozrieť na diaľnicu, ktorá sa na jeden deň otvorila iba pre korčuliarov, peších a cyklistov.

15.10.2017 17:10
Žilina, diaľnica Foto: ,
Diaľnicu si ešte pred oficiálnym otvorením mohli pozrieť a prejsť peší, cyklisti i korčuliari.
debata (14)

Je to kratší, vyše 4-kilometrový diaľničný úsek, na výstavbu však náročný, tvorí ho estakáda, tunel a most. Motoristi by mali diaľnicou D3 medzi žilinskými časťami Strážov a Brodno jazdiť približne o mesiac, keď je naplánované už jej otvorenie.

Ľudí najviac teší, že výstavba sa skončila. Najmä v žilinskej miestnej časti Považský Chlmec si museli zvyknúť na stavebný ruch a veľa nákladných áut, ktoré pomedzi rodinné domy vozili štrk, zeminu či betón. „Bývame neďaleko a je super, že to bude už otvorené a bude pokoj,“ povedal Peter Dirgas, ktorý si diaľnicu prešiel na kolieskových korčuliach. Anna Smikoňová z Považského Chlmca diaľnicu spoznávala zo sedla bicykla. „Som rada, že som mala tú možnosť, lebo na bicykli sa už do tunela nedostanem. A keďže nešoférujem, tak sa už tadiaľ preveziem len ako spolujazdec,“ hovorí dôchodkyňa.

Stavbári sa museli vysporiadať s výškou hladiny vody

Vyše 4-kilometrová diaľnica je takmer výlučne budovaná nad vodou alebo pod zemou. Stavbári tak museli riešiť aj výšku hladiny vody, až 35 z 57 pilierov estakády vychádza z dna Hričovskej priehrady. Jej hladina nemohla byť príliš nízka, pretože musela fungovať elektráreň. Ale ani príliš vysoká, aby nezatopilo stavenisko.

Obchvat Žiliny odbočuje z diaľnice D1 na D3,... Foto: Renáta Jaloviarová, Pravda
Žilina, diaľnica Obchvat Žiliny odbočuje z diaľnice D1 na D3, ktorá vedie cez most ponad Hričovskú priehradu priamo do tunela smerom na Čadcu.

„Mali sme dôležitú úlohu, urobiť takého mediátora medzi priehradou v Žiline a Hričovskou priehradou. Ešte sú tu aj neregulované toky, kde sme potrebovali mať aktuálne informácie, koľko vody nám z týchto prítokov do priehrady ide. Našou úlohou bolo ustáliť túto hladinu plus mínus do pol metra. Všetko vyššie nám už zaplavovalo naše staveniská a naše práce,“ povedal Miloš Farkaš, riaditeľ stavby zo spoločnosti Eurovia SK.

Protihlukové steny sa na estakáde nachádzajú len v oblastiach, ktoré sú blízko domov. Inde sa snažili stavebníci zachovať výhľad do okolia. „Podarilo sa urobiť kompromis so Štátnou ochranou prírody kvôli migrujúcim vtákom. V koridore pre vtáky je využitý kanadský spôsob zabezpečenia – osvetlené stĺporadie,“ doplnil Farkaš.

Podľa Farkaša je estakáda nad Hričovskou priehradou unikátna aj tým, že je to jeden dilatačný celok na 1,5 kilometra. „Najväčšie mostné závery v strednej Európe nájdete tu. Most dilatuje dokopy 3 metrami. V prípade, že sa zvýši teplota nad 30 stupňov, máme ho natiahnutý na maximum a v prípade mrazov mínus 20 stupňov ide do minima,“ dodal.

Motoristi by sa mali diaľnice dočkať v druhej polovici novembra

Výstavba aj vrátane prípravy, projektovania a schvaľovania trvala 3 roky, o 130 dní dlhšie, ako sa predpokladalo. Súviselo to najmä s prácami v tuneli Považský Chlmec, ktoré museli spomaliť na asi 400-metrovom úseku, nad ktorým sú domy. Rodinné domy stoja len 27 metrov nad tunelom a aby ľudí neobťažovali hluk a vibrácie aj počas nočného pokoja, razilo sa len cez deň.

Tunel bude riadený zo strediska v Považskej Bystrici, kde bude pod stálym 24-hodinovým dohľadom. Operátori tam majú k dispozícii kamerový prenos aj všetky údaje o aktuálnej situácii, merania fyzikálnych veličín, vetranie. „Kým sa nepostaví stredisko Žilina, tak z Považskej Bystrice bude riadený tunel Považský Chlmec, Ovčiarsko aj Žilina,“ uviedol bezpečnostný technik tunelov Národnej diaľničnej spoločnosti Peter Schmidt.

Po dni otvorených dverí sa diaľnica D3 medzi Strážovom a Brodnom pre verejnosť opäť uzavrela. Pred jej oficiálnym otvorením pre motoristickú verejnosť treba ešte doladiť detaily a urobiť komplexné skúšky. „Tento úsek plánujeme sprejazdniť pre motoristov v druhej polovici novembra,“ informovala Michaela Michalová, hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti.

Diaľnica D3 sa začína v Hričovskom Podhradí, no po 8,5 kilometra končila v Strážove. Práve tam nadväzuje novovybudovaný úsek, ktorý vedie estakádou ponad železnicu, cestu, Hričovskú priehradu, vchádza do tunela Považský Chlmec, odkiaľ ústi mostom ponad rieku Kysuca v žilinskej časti Brodno.

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba
Viac na túto tému: #Žilina #diaľnica D3