Slovenské firmy Maďari vyradili, Érsek to nekomentuje

V roku 2019 Slovensko a Maďarsko spojí v blízkosti Komárna ponad Dunaj nový most. Slovenské stavebné firmy ho nepostavia. Maďarská strana vybrala ako víťaza súťaže domáce konzorcium aj napriek tomu, že združenie firiem, ktorého členom je aj slovenský Váhostav, ponúklo nižšiu cenu. Slovenský minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) priebeh tendra odmieta komentovať.

19.10.2017 12:00
Most Komárno Foto:
O dva roky má aj neďaleko Komárna vyrásť nový most cez rieku Dunaj. Koordinátorom projektu je maďarská strana. Ilustračné foto.
debata (101)

"Keďže tento tender organizovala maďarská strana podľa pravidiel verejného obstarávania v Maďarsku, Ministerstvu dopravy a výstavby SR neprináleží komentovať jeho priebeh,“ informuje hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká.

Koordinátorom projektu je maďarská strana. Výstavba mosta je z 85 percent financovaná z európskeho Nástroja na prepájanie Európy (CEF). Odhadovaná cena zákazky bola 117 miliónov eur, pričom slovenská strana mala na projekt získať z úniových zdrojov 47,6 milióna eur. Maďarsko malo mať k dispozícii 52,5 milióna eur. Súťaž napokon vygenerovala nižšiu cenu.

Víťaz tendra, ktorým je konzorcium H-M Duna híd, postaví most za 91,2 milióna eur. Slovenskej stavebnej firme unikla zákazka na výstavbu samotného mosta, aj keď dalo cenu vo výške 74,87 milióna eur.

Rozdiel je teda 16 miliónov eur. Keď Érsek začiatkom tohto roka vyrokoval zníženie ceny na obchvat Prešova o 15,2 milióna eur, považoval to za výrazný úspech a vyzdvihoval, že za dané peniaze možno pripraviť dokumentáciu na ďalšiu obchvaty v menších slovenských mestách.

Do konfrontácie v prípade mosta cez Dunaj sa tentoraz Érsek nepustil, aj keď boli vyradené slovenské firmy. Váhostav sa o výstavbu uchádzal v konzorciu spolu s talianskou firmou Itinera.

Tender zabezpečovala maďarská spoločnosť Nemzeti Infrastruktúra­fejlesztő (NIF). "Váhostav bol členom konzorcia spolu s talianskym partnerom Itinera, pričom podiel VHS-SK v konzorciu bol 25 %. Po zaslaní ponuky na výstavbu spomínaného mosta zaslal maďarský obstarávateľ združeniu niekoľko doplňujúcich otázok, na ktoré združenie riadne odpovedalo.

Vysvetlenie však podľa názoru maďarského obstarávateľa nebolo dostatočné a preto ponuku konzorcia zo súťaže vylúčil. Vzhľadom na maďarskú legislatívu sa taliansko-slovenské združenie voči rozhodnutiu obstarávateľa neodvolalo,“ informoval hovorca Váhostavu Tomáš Halán.

Subdodávateľmi budú tiež Maďari

Maďarská spoločnosť NIF na otázky denníka Pravda, prečo vylúčila slovenské konzorcium, do uzávierky neodpovedala. Slovenské firmy sa na výstavbe mosta pravdepodobne nebudú podieľať ani formou subdodávok. Členmi víťazného konzorcia sú firmy Hídepitő Zrt. a Mészáros és Mészáros Kft. Subdodávateľmi na stavbe majú byť tiež maďarské spoločnosti Duna Aszfalt Kft., Hódút kft. a HSP Hídepitő Kft.

Slovenské firmy sa môžu podieľať len na výstavbe prístupovej cesty na slovenskej strane. Tomáš Halán potvrdil, že výstavbu zabezpečuje Váhostav. "Verejné obstarávanie na príjazdové cesty na slovenskej strane prebehlo v roku 2016 v gescii Slovenskej správy ciest.

Zhotoviteľom je spoločnosť Váhostav,“ dodáva hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká. Vo verejnom obstarávaní neuspelo ani ďalšie konzorcium so slovenskou účasťou – SDD, ktorého členom je spoločnosť Pannon – Doprastav.

Slovenské stavebné firmy tak prišli o jednu z mála nových zákaziek v rámci rozvoja cestnej infraštruktúry. Aktuálne sa dokončujú viaceré úseky, ktoré sa začali ešte za minulej vlády, ale nové nepribúdajú.

Výstavba nových úsekov diaľnic sa dostáva pre chýbajúce finančné prostriedky na mŕtvy bod. Pripravované úseky majú pre úsporu vznikať v polovičných profiloch. O dvojprúdovom usporiadaní rezort dopravy uvažuje napríklad v prípade druhej etapy severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4 alebo v prípade tunela Soroška neďaleko Rožňavy na rýchlostnej ceste R2.

© Autorské práva vyhradené

101 debata chyba
Viac na túto tému: #Maďarsko #Komárno #Most #Komárom #Arpád Érsek