V diskusnej relácii Českej televízie Otázky Václava Moravca to v nedeľu uviedol riaditeľ Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd ČR Josef Stemberk. Na prácach sa podieľala aj Česká geologická služba (ČGS). Štúdiu chcú odovzdať v utorok na Ředitelství silnic a dálnic ČR. Ide napríklad o obchvat Frýdku-Místku alebo o plánovanú D11 pri Jičíne.
Napríklad strana ANO, ktorá v súčasnosti vedie ministerstvo dopravy, vo volebnom programe sľúbila, že do roku 2021 sa v ČR postavia nové obchvaty a 170 kilometrov nových diaľnic ako je D3, D4, D11 a D35.
„Jeden z problematických bude napríklad obchvat Frýdku-Místku, kde je množstvo zosuvov. Boli zistené aktívne zosuvy u Jičína, zosuvy, ktoré ani nie sú v registri, ktoré má ČGS. A tiež to ukazuje na to, že príroda sa stále vyvíja,“ povedal Stemberk. Podľa neho sa môže aktívny zosuv objaviť aj počas troch rokov.
Jednotlivé úseky sú podľa riaditeľa v štúdii spracované, u každého sú popísané riziká. „Budú mať popísaný úsek, aké je tam riziko – na čo si vlastne pri spracovaní projektu – tie už budú spracované, takže to budú musieť aspoň nejako prekontrolovať – na čo si majú dávať pozor,“ načrtol Stemberk.
V diskusii sa hovorilo práve o geologickom území pod diaľnicou D8, kde sa napríklad v roku 2013 na Litoměřicku zosunul svah na diaľnici. Spor medzi štátom a firmou Kámen Zbraslav skončil na súde, ktorý bude pokračovať vo februári.