Prvý český diaľničný PPP projekt naberá meškanie, spor je už o poradcu

Výberové konanie na poradcu k prvému českému diaľničnému projektu financovaného z privátnych peňazí (tzv. PPP projekt) naberie meškanie.

04.11.2017 08:30
debata

Výsledok tendra na poradcu pre dostavbu diaľnice D4, v ktorom ministerstvo dopravy ako víťaza vybralo konzorcium tvorené Českou sporiteľňou a advokátskou kanceláriou White & Case, spochybnil druhý účastník v poradí, poradenská spoločnosť PwC. Uviedol to partner poradenských služieb PwC ČR Jan Brázda.

Podanie námietky vo výberovom konaní potvrdil hovorca ministerstva dopravy Tomáš Neřold. „Spor sa týka spôsobu vyhodnotenia ponúk a doloženie požadovanej kvalifikácia, nie zadania s podmienkami súťaže,“ povedal.

Námietka druhého účastníka nemusí ale mať pre ďalšie pokračovanie súťaže fatálne následky. Aj keby sa spoločnosť PwC odvolala k Úradu pre ochranu hospodárskej súťaže (ÚOHS), a ten jej námietkam vyhovel, nemusel by sa zrejme celý tender rušiť a vyhlasovať nové výberové konanie. Spor sa tak týka iba toho, ktorý z dvoch najvyššie hodnotených účastníkov nakoniec bude víťazom tendra za zhruba 100 miliónov korún.

Zrušenie celého výberového konania by naopak pre ministerstvo dopravy predstavoval ďalšie významnejšie komplikáciu, pretože by nešlo o prvý zádrh v súťaži na poradcu k dostavbe D4 medzi obcami Mirotice a Milín na Písecku. Prvý tender zrušil ÚOHS vlani v apríli. Minister dopravy Dan Ťok (za ANO) pritom plánoval začať dostavbu D4 prostredníctvom súkromného koncesionára už koncom roka 2015.

Podľa protimonopolného úradu bola pre české firmy diskriminačná požiadavka ministerstva, aby preukázali účasť na podobne veľkom PPP projektu. Takéto osvedčenie by ale museli získať len v zahraničí, pretože v ČR doteraz žiadny takýto projekt realizovaný nebol. Samotnú zákazku pre poradcov odhadlo ministerstvo dopravy na 97 miliónov korún, projekt výstavby 32 kilometrov D4 ocenilo na zhruba 25 miliárd korún (takmer 1 miliarda eur).

Zapojenie privátneho kapitálu spočíva v tom, že štát do výstavby nevloží vlastné peniaze, ale prenechá výstavbu kompletne na súkromnom investorovi. Tomu potom platí za bezchybnú prevádzku na danom úseku počas vopred dohodnutého obdobia. V Česku sa štát v minulosti pokúšal týmto spôsobom postaviť napríklad jeden úsek diaľnice D3, alebo ostravskú časť D1, ktorá je „známa“ predovšetkým pre zvlnený povrch a následnými dopravnými obmedzeniami. Všetky tieto úseky ale nakoniec boli stavané konvenčným spôsobom, teda financovaním prostredníctvom českého Státního fondu dopravní infrastruktury.

debata chyba
Viac na túto tému: #Česko #diaľnice #PPP