Automobilky kritizujú návrhy Bruselu na znižovanie emisií

Európsky automobilový priemysel podrobil kritike stredajšie návrhy Európskej komisie na znižovanie automobilových emisií. Upozorňuje, že stanovené ciele bude ťažké splniť a že európske automobilky budú znevýhodnené oproti zahraničnej konkurencii. Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) kritizuje, že Európska komisia navrhuje prísnejšie požiadavky na emisie už na rok 2025.

09.11.2017 08:00
debata (3)

„Neposkytuje to dostatok času na uskutočnenie technických a dizajnových zmien automobilov,“ píše ACEA vo svojom vyjadrení.

Komisia v stredu predložila návrh, ktorý predpokladá, že priemerné emisie v EÚ novoregistrovaných osobných a dodávkových automobilov budú musieť byť v roku 2025 o 15 percent a v roku 2030 o 30 percent nižšie v porovnaní s rokom 2021.

ACEA považuje cieľ pre rok 2030 za mimoriadne náročný a odporúča zníženie emisií iba o 20 percent. To možno podľa združenia dosiahnuť pri „vysokých, ale prijateľných nákladoch“.

„Súčasný návrh je veľmi agresívny,“ uviedol generálny tajomník ACEA Erik Jonnaert. Upozornil, že splnenie stanovených cieľov bude úzko súvisieť s tým, ako sa bude vyvíjať záujem o automobily s alternatívnym pohonom.

„Európa potrebuje oveľa väčšie investície do infraštruktúry pre dobíjanie a tankovanie automobilov s alternatívnym pohonom, aby mohla predpokladať, že spotrebitelia v celej EÚ taká autá prijmú,“ vyhlásil.

Aj podľa nemeckého združenia automobilového priemyslu VDA bude plnenie emisných cieľov závisieť od toho, ako rýchlo sa spotrebitelia začnú presúvať k autám s alternatívnym pohonom.

„Z dnešného pohľadu je viac než otázne, či sú navrhované ciele dosiahnuteľné,“ uviedlo združenie. Európske automobilky podľa neho budú týmito cieľmi zasiahnuté výraznejšie než ich konkurenti v iných častiach sveta.

České Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) uviedlo, že návrh Európskej komisie skracuje čas na prípravu, ktorý automobilový priemysel na tak rozsiahle inovačné zmeny nutne potrebuje. Dodalo, že navrhované opatrenia môžu veľmi zásadne ovplyvniť automobilový priemysel v krajinách, kde je podstatnou súčasťou ekonomiky.

„Navrhované limity pre emisie oxidu uhličitého vypúšťané automobilmi k roku 2030 prekračujú hranicu, ktorú – pri zohľadnení reálnych možností súčasného automobilového priemyslu – navrhovala európska asociácia výrobcov automobilov ACEA, ktorej je AutoSAP členom,“ uviedol výkonný riaditeľ AutoSAP Zdeněk Petzl.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky #emisie