Zvládnu slovenské vlaky sto miliónov cestujúcich?

Každý Slovák sa má v priemere dvadsaťkrát za rok previezť vlakom. Počet cestujúcich na železnici by sa tak na malom 5-miliónovom Slovensku dostal až na métu 100 miliónov. Také sú dlhodobé plány Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).

28.11.2017 07:00
vlak, vagón, vozeň Foto: ,
Železničná spoločnosť ukázala vynovený vozeň prvej triedy.
debata (63)

Bez modernizácie to však nepôjde. Ľudia vo vlakoch najviac kritizujú práve preplnenosť niektorých rýchlikov, stav sedadiel, elektrických prípojok, osvetlenia, čistotu a vzhľad vozňov.

Štátna ZSSK tvrdí, že navýšiť počet cestujúcich sa popri neustálej obnove dá so súčasným počtom vlakov a ich lepším využitím. Posledné tri roky dôchodcovia a študenti cestujú zadarmo a súčasná vláda mieni v tomto projekte pokračovať. Vlaky zadarmo stoja štátnu kasu na dotáciách 20 až 30 miliónov eur ročne. Zadarmo cestuje v každom vlaku v priemere každý druhý cestujúci, a to prinieslo výrazný nárast prepravy za pomerne krátke obdobie. „V roku 2014 ZSSK prepravila 45 miliónov cestujúcich, teraz sa priblížime k 72 miliónom. V roku 2030 chceme mať 100 miliónov cestujúcich, a to všetko s tým istým počtom zamestnancov, no s vyššou efektivitou,“ tvrdí hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Kováč.

Po odchode RegioJetu z hlavnej trate z Bratislavy do Košíc nastavuje kvalitu cestovania štátny dopravca. Za posledných osem až deväť rokov spoločnosť investovala z prostriedkov Európskej únie okolo pol miliardy eur. Väčšina peňazí bola použitá na vlaky regionálnej dopravy, vďaka čomu v regiónoch jazdí vyše 60 percent nových alebo rekonštruovaných vlakov. Obnovou prešli vozne 1. triedy a najrýchlejšie InterCity vlaky sú pomerne nové, keď priemerný vek 18 vozňov IC vlakov je osem rokov. Najmä niektoré rýchliky či nočné vlaky sú však už na hranici životnosti.

„Čo sa týka rýchlikov a osobných vlakov, celkovo je pri 920 ks vozňov týchto vlakov priemerný vek 22,22 roka. V roku 2025 by však najstaršie sedadlo v každom vlaku malo byť maximálne z roku 2005,“ dodáva Kováč.

ZSSK tvrdí, že za osem až deväť rokov bolo spolu zakúpených 19 ks elektrických jednotiek, 32 ks dieselmotorových jednotiek, 30 vozňov (10 súprav) pre Push-Pull vlaky, 2 ks rušňov radu 381. „Okrem toho prebehla rekonštrukcia 10 ks rušňov radu 263 pre Push-Pull vlaky, 5 ks rušňov radu 757 a 4 ks rušňov radu 361. Táto modernizácia bola hradená z eurofondov,“ dodáva Kováč.

Väčšina sedadiel má mať do desať rokov

Stratégiou spoločnosti do roku 2025 je mať 60 % sedadiel novších ako desať rokov. „Nie je však možné, aby to bolo 100 %, pretože by to stálo 2 miliardy eur. Nový prístup k riadeniu spoločnosti môže priniesť úsporu potrebnú na zlepšenie kvality prevádzky vo výške až 15 miliónov eur ročne,“ dodáva hovorca ZSSK.

Za posledné tri roky ZSSK zmodernizovala spolu 35 ks vozňov radu Bdteer (13 ks financovaných z eurofondov, 22 ks financovaných z vlastných zdrojov) a 18 ks vozňov radu Bdgteer (financované z eurofondov). Za modernizáciu celkovo 53 ks vozňov zaplatila ZSSK približne 37,1 milióna eur. Ďalších 17 ks vozňov radu Bdmpeer (financované z eurofondov) bolo novovyrobených, pričom za tieto nové vozne bolo vyplatených zhruba 30,6 milióna eur.

„Najbližšia modernizácia počíta s 50 ks vozňov radu Bmeer. Okrem toho je plánovaná výroba 20 ks nových vozňov 2. vozňovej triedy a na ďalších 15 ks vozňov plánuje ZSSK využiť možnosť opcie. Oba projekty – aj modernizácia osobných vozňov radu Bmeer, aj nákup vozňov do diaľkovej dopravy – budú financované z vlastných zdrojov, nie z eurofondov,“ dodáva Kováč.

Odborník: Údržba, hygiena a čistenie veľmi zaostávajú

Prepravca plánuje obnoviť pre rýchliky vozne 1. triedy aj vozne 2. triedy. Ide o súpravy staré 15 až 20 rokov. Zväčša sú zničené a opotrebované. „Boli nasadzované za účelom pokrytia dopytu pri opatrení cestovania zadarmo,“ poznamenal dopravný odborník Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného. Po renovácii bude dôležitá aj ich následná a dôsledná údržba. „Nie je dôležité dávať peniaze len do obnovy vlakov, ale aj do kvalitnej údržby. To znamená zabezpečovať dostatočne hygienu, čistenie vlakových súprav a v tomto na Slovensku v súčasnej dobe veľmi zaostávame,“ dodal Kajánek.

V najbližších rokoch pripravuje ZSSK dva projekty. Jeden je už uzavretý, bola podpísaná zmluva na dodávku 21 ks dieselmotorových jednotiek v hodnote 77 miliónov eur. Druhý projekt na 25 elektrických jednotiek v hodnote 160 miliónov eur je momentálne v procese súťaže, nateraz prebieha vyhodnocovanie ponúk v rámci verejného obstarávania. „Ďalších vyše 100 miliónov bude investovaných do technicko-hygienického zázemia týchto nových „eurofondových“ vozidiel, ktoré budú použité v okolí Nových Zámkov, Zvolena a Humenného,“ informuje ZSSK.

Okrem toho ZSSK investuje do modernizácie aj z vlastných prostriedkov. „Štandardne investičný plán predstavuje 70 – 80 miliónov eur, veľa však záleží na tom, čo schváli ministerstvo financií, keďže sme súčasťou rozpočtu verejnej správy. Aktuálne prebieha podpisový proces zmluvy na prenájom 10 moderných viacsystémových rušňov Vectron, ktoré pomôžu našim vlakom pravidelne dosahovať rýchlosť 160 km/h. V najbližších rokoch je naplánovaná modernizácia minimálne 133 kusov vozňov vo vlastnej réžii,“ dodala spoločnosť.

Železnice ukázali vynovené vozne

Tento i budúci rok plánuje železničná spoločnosť zrenovovať 31 vozňov prvej aj druhej triedy. Už nie cez externú firmu, ale vo vlastnej réžii. Do každého investuje 100-tisíc eur. Vynovené vozne budú jazdiť nielen na medzinárodných, ale aj na domácich diaľkových linkách, ktoré premávajú medzi Bratislavou a Košicami cez Žilinu i Zvolen.

Národný prepravca ukázal vynovenú prvú triedu. Na prvý pohľad je rozdiel nepatrný. Príliš viditeľné zmeny alebo úplne iný výzor oproti vagónom, ktorými sa cestuje aj teraz, to nie sú. Dvere z chodby do vozňa sa ešte stále zatvárajú iba poloautomaticky, modernejší spôsob ako fotobunka v tejto časti stále chýba. Nové sú koberce, čalúnenie, závesy, stolíky sú väčšie. Za nové vymenili aj toalety.

Zmeny by vraj mali ľudia najmä pocítiť. „Vymieňame veľmi dôležitú časť vozňa, a to je centrálny zdroj elektrickej energie, aj nové kabeláže. Chceme docieliť nižšiu poruchovosť elektrických systémov a tiež, aby lepšie fungovali klimatizácia aj kúrenie,“ hovorí generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Filip Hlubocký.

Cestujúci by okrem takých štandardov, ako je kúrenie v zime či funkčná klimatizácia počas horúcich dní, privítali dobre fungujúci internet či elektrické zásuvky, ktoré by už po renovácii mali pribudnúť aj v tých vozňoch druhej triedy, v ktorých chýbali. „Sľubujú aj to, že bude lepší internet. Mala by byť nová súprava, ktorá vydrží aj teploty pod nulou, keď je vozeň odstavený, lebo to teraz normálne nefunguje,“ poznamenal Ondrej Macko, ktorý často využíva osobnú vlakovú prepravu. Odborník na informačné technológie a šéfredaktor portálu Touch IT Macko pripomenul, že internetové pripojenie by malo byť súčasťou nielen vozňov prvej, ale aj druhej triedy. „Je dôležité mať vo všetkých vozňoch internet, lebo tá aktuálna kampaň železničnej spoločnosti je – prestúpte z auta do vlaku. Ja prestúpim, ale preto, že sa chcem vyhnúť zápcham a chcem ten čas, čo cestujem vlakom, využiť na prácu,“ dodal Macko.

Podľa Hlubockého ZSSK sa zaoberá aj kvalitnejším wifi pripojením. „Budeme zavádzať moderné wifi aj do týchto vozňov, Musia prebehnúť všetky potrebné úkony a musí byť ukončená súťaž. Len čo budeme mať k dispozícii nové wifi, budeme ich dávať práve do týchto vozňov,“ povedal.

Železničná spoločnosť vozne modernizuje postupne, do konca tohto roka dodá 15 vozňov, zvyšných 16 budúci rok. Bude to stáť 3,1 milióna eur. Podobné modernizácie robila spoločnosť externe, teraz to robia jej pracovníci vo zvolenskej opravovni vozňov. Prácou vo vlastnej réžii ušetrí asi 10 percent nákladov. „Renovácia jedného vozňa trvá 7 týždňov a zároveň odstránime poruchy, ktoré na vozni boli. Ten vozeň by tak či tak išiel do opravy a my zároveň vykonáme aj modernizáciu,“ vraví Hlubocký.

Z 31 vozňov, ktoré plánuje prepravca zrenovovať, je 13 prvej triedy a 18 vozňov druhej triedy. „Tieto vozne, keďže sú spôsobilé jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu, budeme od nového grafikonu zaraďovať na linke Bratislava – Žilina – Košice v rýchlikoch, ktoré pôjdu historicky prvýkrát rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu,“ priblížil riaditeľ ZSSK. ZSSK nový grafikon predstaví 4. decembra.

Kde budú jazdiť zrenovované vozne

  • Budapešť – Košice
  • Ostrava – Žilina – Banská Bystrica
  • Praha – Žilina
  • Bratislava – Zvolen – Košice
  • Bratislava – Žilina – Košice

© Autorské práva vyhradené

63 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlaky #vozne #ZSSK