Porsche mieri na Slovensko

, 08.12.2017 20:00

Nemecká automobilka Porsche zvažuje na Slovensku postaviť veľkú fabriku.

Porsche (na snímke pri novom modeli tenistka...
Porsche (na snímke pri novom modeli tenistka Anna Kurnikovová) postaví pri Piešťanoch buď automobilku, alebo závod na komponenty.
(Kliknutím na obrázok zväčši, otvoriť v novom okne)
Autor: SITA/AP, mchovanec

Nemecké vedenie automobilového koncernu sa zatiaľ nerozhodlo, či pôjde o samostatný závod na výrobu čisto elektrických vozidiel, alebo fabriku špecializovanú na výrobu veľkých komponentov, napríklad motorov. Zároveň viacerí automobiloví investori zvažujú na východe postavenie piateho automobilového závodu. Ten sa v optimálnom prípade môže nachádzať na východnom Slovensku medzi mestami Košice a Prešov.

„Je pravda, že spoločnosť Porsche Werkzeugbau GmbH, dcérska spoločnosť Porsche AG, nadobudla v júli 2017 nehnuteľnosť na Slovensku. V súčasnosti neexistujú konkrétne plány na využívanie týchto oblastí,“ povedal hovorca automobilového koncernu Porsche Christian Weiss. Výrobca luxusných nemeckých automobilov získal už v lete tohto roku pri meste Piešťany pozemok s rozlohou 20 hektárov, o čom informovala piešťanská televízia. „Na takto veľkej parcele sa väčšinou stavia fabrika určená na výrobu komponentov. Tie môžu byť v budúcnosti dodávané do bratislavského závodu Volkswagen Slovakia, kde sa práve rozbieha kompletná výroba nového modelu Porsche Cayenne. Zároveň sa však v Piešťanoch nedá vylúčiť ani postavenie samostatného závodu a my zatiaľ nedisponujeme žiadnymi konkrétnymi informáciami,“ povedal prezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR Juraj Sinay.

Pokles nezamestnanosti k 6 percentám a postupný rast priemerných platov nad hranicu 1¤000 eur za mesiac tak nových investorov od Slovenska neodrádza. Pre mnohých je dôležitejšia lokalita obklopená dodávateľmi a za ľudí sú firmy ochotné priplatiť. Výsledkom môže byť, že ľudia budú ešte viac pracovať pre automobilky a menej napríklad v poľnohospodárstve či službách, ak ich tam nedokážu zaplatiť.

„Pre automobilky sú dnes logistické náklady vyššie ako mzdové,“ uviedol pre Pravdu prvý predseda predstavenstva Volkswagen Slovakia a čestný prezident ZAP SR Jozef Uhrík. Ak sa nemecký automobilový koncern nakoniec rozhodne pre výstavbu fabriky na výrobu kompletných vozidiel, budú sa v Piešťanoch s najväčšou pravdepodobnosťou vyrábať elektromobily. Oficiálne však nový automobil, ktorý na jedno nabitie prejde 500 kilometrov, plánuje Porsche predstaviť až v roku 2020. V Piešťanoch sa nakoniec môžu vyrábať čisto len elektromotory a Porsche napríklad už dnes v Dubnici nad Váhom produkuje lisovacie nástroje.

Nemenovaná automobilka zvažovala Košice a Prešov

Na Slovensku sa dlhodobo hovorí o príchode piatej automobilky. „Posledný záujemca zháňal pozemok s rozlohou 100 hektárov a v optimálnom prípade sa počítalo s umiestnením nového závodu medzi mestami Košice a Prešov,“ dodal bez ďalších podrobností Sinay.

Záujem zahraničných investorov o Slovensko rastie aj v časoch klesajúcej nezamestnanosti, ktorá aktuálne dosiahla hodnotu 6,1 percenta. Z úradov práce je do zamestnania pripravených nastúpiť približne 167-tisíc Slovákov. Zároveň priemerné platy Slovákov rastú najrýchlejšie za posledných deväť rokov a už koncom tohto roka priemerná mzda prekoná hranicu tisíc eur. Napriek tomu sa o Slovensko zaujíma čoraz viac zahraničných investorov. Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) mala v decembri tohto roka rozpracovaných 75 projektov, čo je o 11 projektov viac ako v decembri minulého roku, keď sa o Slovensko zaujímalo 64 zahraničných investorov. V prípade uskutočnenia všetkých rozpracovaných investícií by sa v domácej ekonomike preinvestovalo 4,1 miliardy eur a následne by vzniklo až 31¤274 nových pracovných miest.

V minulom roku sa na Slovensku vyrobilo 1¤043¤237 osobných automobilov. Výraznejší nárast produkcie sa očakáva už v priebehu budúceho roku po tom, čo svoju výrobu spustí nitriansky Jaguar Land Rover. Britská automobilka zároveň vo svojom slovenskom závode zvažuje aj výrobu elektromobilov a v takom prípade sa ohlásený počet zamestnancov zvýši zo 4-tisíc na 6-tisíc. Pokračujúce rozširovanie automobilovej výroby bude postupne z domácej ekonomiky vytláčať produkciu s nižšou pridanou hodnotou. „Môžeme očakávať, že v priebehu rokov niektoré druhy výroby na Slovensku zaniknú, prípadne sa zásadne transformujú a obmenia svoj výrobný sortiment. V minulosti sa to už stalo napríklad v oblasti textilného priemyslu, keď dnes už u nás prakticky nenájdete spoločnosti, ktoré by šili jednoduché a lacné výrobky ako tepláky, tielka, lacné košele a podobne,“ povedala okresná manažérka personálnej agentúry Wincott People Jana Mesárová.

Koniec lacnej pracovnej sily a nástup robotov

Po príchode automobilky PSA Peugeot Citroën sa napríklad v minulosti z Trnavy do Nitry presunula elektrotechnická fabrika Sony. Tá už dnes na Slovensku nepôsobí a jej existujúcu výrobu prebrala spoločnosť Foxconn.

Nadštandardné platy si automobilky môžu dovoliť práve pre výrobu s vysokou pridanou hodnotou a napríklad v automobilke Volkswagen bola v roku 2016 priemerná hrubá mzda vo výške 1¤804 eur. V tejto sume pritom nie sú započítané platy vrcholových manažérov. Do lepšie plateného priemyslu odchádza čoraz viac slabšie platených zamestnancov pôsobiacich hlavne v sektore služieb. „Stačí sa pozrieť napríklad na maloobchod, z ktorého mnohí ľudia odišli do lepšie platených odvetví, ak firma nedokázala dorovnať ponuku z bohatších sektorov. Aj preto je dnes pozícia predavač/pokladník medzi top 3 najinzerova­nejšími na Slovensku. Takýto vývoj je pritom badateľný plošne: nedostatok ľudí zvyšuje tlak na mzdy, takže je jednoduchšia situácia tých, ktorí pracujú s vyššími maržami a môžu si dovoliť ich zvyšovanie,“ priblížila Mesárová.

Zároveň sa zvyšuje tlak na čoraz väčšie nasadzovanie robotov. Dnes sa už ľudia hlavne vo väčších mestách čoraz viac v potravinách stretávajú so samoobslužnými pokladňami. Aj v samotnej priemyselnej výrobe čoraz viac ľudí nahrádzajú roboty. Ešte v roku 2008 pracovalo v domácom priemysle 586-tisíc ľudí a tržby všetkých podnikov dosiahli 72,8 miliardy eur. V minulom roku počet zamestnancov v slovenskom priemysle klesol na 527-tisíc a napriek tomu tržby priemyselných podnikov stúpli na 88,3 miliardy eur.

Automobilová výroba hrá dominantnú úlohu nielen na Slovensku, ale aj v susednom Česku, Maďarsku a Poľsku. „Závody na výrobu automobilov sú charakteristické výrazným multiplikačným efektom, keďže v samotných fabrikách dochádza spravidla k finálnej kompletizácii vozidiel, zatiaľ čo jednotlivé súčasti automobilov sú doručované z dodávateľských závodov,“ povedal hovorca SARIO Richard Dírer. Aktuálne v domácej ekonomike produkuje automobily bratislavský závod Volkswagen Slovakia, trnavský PSA Peugeot Citroën Slovakia a žilinská Kia Motors Slovakia. Všetky tri automobilky dokopy zamestnávajú takmer 20-tisíc ľudí a spolu s ich dodávateľmi vytvárajú takmer 90-tisíc pracovných miest. Po započítaní peňazí minutých firmami aj ľuďmi pôsobiacimi v automobilovom priemysle od výroby osobných motorových vozidiel závisí na Slovensku od automobiliek až 200-tisíc pracovných miest.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Porsche #Nemecko #automobilka
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
29,99
Kytica Levanduľa by Prairie Charm

Kytica Levanduľa by Prairie Charm

43,99
Elite červené ruže a biele ľalie

Elite červené ruže a biele ľalie

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk