Nemci otvorili trať pre rýchlovlaky medzi Berlínom a Mníchovom

Berlín s Mníchovom spája rýchlostný železničný koridor. Pri príležitosti jeho piatkového slávnostného otvorenia sa okrem ďalších politikov vlakom zviezla aj nemecká kancelárka Angela Merkelová.

09.12.2017 10:00
debata (17)

Otvorenie koridoru bude znamenať okrem iného aj to, že od platnosti nového cestovného poriadku, ktorý začne platiť v nedeľu, bude rýchlejšie spojenie medzi Berlínom a Viedňou cez Nemecko a Rakúsko, než kratšou trasou cez Českú republiku.

V Nemecku medzi Berlínom a Mníchovom otvorili... Foto: SITA/AP, Martin Schutt
Nemecko, vlaky V Nemecku medzi Berlínom a Mníchovom otvorili nový rýchlostný koridor pre ICE vlaky.

Cesta vlakom z Berlína do Mníchova má vlakom rýchlovlakom ICE po novom trvať menej ako štyri hodiny; cesta medzi oboma mestami sa tak skráti o viac ako dve hodiny. Spoločnosť Deutsche Bahn (DB) chce otvorením najmodernejšej železničnej trate v Nemecku konurovať aj aerolinkám a Nemecko je vďaka nej prepojenejšie, pochvaľoval si šéf nemeckých železníc Richard Lutz.

Lutz v piatok v Norimbergu a Berlíne hovoril o míľniku. „Otvárame novú kapitolu dejín železnice v Nemecku,“ citovala ho agentúra DPA. Deutsche Bahn tak podľa neho prichystala najväčšie vylepšenie ponuky od reformy dráh v roku 1994. Prospech z toho bude mať podľa neho 17 miliónov ľudí a zároveň sa to pozitívne prejaví na celom území spolkovej republiky. Nemecký minister dopravy Christian Schmidt označil novú trať za „základný projekt nemeckej jednoty“.

Na slávnostnom otvorení trate bola aj nemecká... Foto: SITA/AP, Michael Sohn
Nemecko, vlaky, ICE Na slávnostnom otvorení trate bola aj nemecká kancelárka Angela Merkelová.

Po celej dĺžke trate sa v piatok konali slávnosti na staniciach v Erfurte, Lipsku i Wittenbergu. Do jedného z dvoch mimoriadne vypravených vlakov nastúpila aj kancelárka Merkelová. Na berlínskom hlavnej stanici potom vyhlásila, že je ohromená tým, ako sa týmto dopravným projektom prehlbuje nemecká jednota. Nová rýchlostná trať podľa nej bude mimoriadne výkonná a konkurencieschopná voči leteckej a cestnej doprave.

Nadšenie však nezdieľajú všetci. Združenie cestujúcich Pro Bahn poukázalo na to, že mimo Berlína a Mníchova sa otvorenie novej trati prejaví skôr časovými stratami kvôli nutnosti čakať na nadväzujúce spoje.

Terčom kritiky je tiež údajne netransparentný cenový systém koncernu. Združenie Bahn für alle tvrdí, že lístky sú príliš drahé, a železnica tak k mobilite ľudí príliš neprispeje. Nemecký cyklistický klub ADFC zase poukázal na to, že na novej trati nebude umožnená preprava bicyklov, pretože už po nej nebudú jazdiť spoje kategórie Intercity (IC).

Výrazné zrýchlenie spojov umožnila dostavba 107 kilometrov dlhého úseku trate, ktorý sa nachádza predovšetkým v spolkovej krajine Durínsko. Mnohoročná výstavba s množstvom tunelov a mostov je súčasťou projektu, ktorý vyšiel na zhruba desať miliárd eur.

Najrýchlejšie vlaky, ktoré na trase spočiatku budú jazdiť trikrát denne, 623 kilometrov medzi oboma mestami zvládnu za 3 hodiny 55 minút. Nemecké železnice veria, že sa vďaka tomu počet cestujúcich medzi dvoma veľkomestami zdvojnásobí na 3,6 milióna ročne.

Rýchlejšie bude po novom aj cesta vlakom medzi Berlínom a Viedňou, ktorá bude s prestupom v Norimbergu trvať osem hodín 15 minút. Cesta medzi oboma metropolami cez Prahu a Břeclav pôjde najrýchlejšie zvládnuť za osem hodín a tridsať minút.

17 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #Nemecko