Rozpačitý štart rýchlikov, ktoré mali ísť rýchlejšie

Niektoré štátne rýchliky mali od 10. decembra jazdiť medzi Bratislavou a Púchovom rýchlosťou 160 km/h. Vďaka tomu sa cesta medzi Bratislavou a Žilinou mala skrátiť o 15 minút. Rýchlejšie cestovanie mala umožniť modernizovaná trať spolu s novými lokomotívami Vectron od spoločnosti Siemens. Napriek tomu niekoľko rýchlikov aj po zmene jazdilo len rýchlosťou 120 km/h.

20.12.2017 06:00
vectron, vlak Foto:
Niektoré rýchliky minulý týždeň ani s novými rušňami Vectron nezrýchlili. Aktuálne je podľa dopravcu však už všetko v poriadku.
debata (76)

Novú rýchlosť 160 km/h mali dosahovať všetky rýchliky s označením R6XX. Štátny dopravca železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) si na zvýšenie rýchlosti prenajal desať nových lokomotív. Od zmeny grafikonu mal však k dispozícii len tri z nich. Podľa dostupných informácií ZSSK navyše kvôli poruchám vozňov zaradila do vlakov, ktoré mali ísť rýchlosťou 160 km/h aj vozne s maximálnou rýchlosťou 120 km/h.

Výsledkom toho boli meškania vlakov. Podľa hovorcu spoločnosti ZSSK Tomáša Kováča sa tieto meškania objavovali len počas minulého týždňa a aktuálne sa pomalšie vozne v rýchlejších rýchlikoch nenachádzajú. Napriek tomu aj v utorok rýchliky meškali. Napríklad rýchlik R 607 z Bratislavy do Košíc, ktorý z hlavného mesta vyrazil o 12:03, mal v stanici Leopoldov meškanie 61 minút.

Podľa Tomáša Kováča meškania spôsobuje vysoký nápor cestujúcich v predvianočnom období spolu s neočakávanými udalosťami. Plný počet desiatich prenajatých rušňov Vectron s konštrukčnou rýchlosťou bude mať ZSSK k dispozícii až v budúcom roku. InterCity (IC) vlaky jazdia na úsekoch, kde to dovoľuje infraštruktúra koľají, takisto rýchlosťou 160 km/h. Sú však ťahané tzv. Gorilami s priemerným vekom 44 rokov. Podľa generálneho riaditeľa ZSSK Filipa Hlubockého je priemerná životnosť rušňov 30 rokov. Priemerný vek rušňov slovenského štátneho dopravcu je 21 rokov.

ZSSK: Prenájom je výhodný

Zdá sa tak, že štátny dopravca sa s ohlásením skrátenia cestovného času rýchlikov medzi Bratislavou a Košicami unáhlil. Poruchy a generálne opravy vozňov spolu s nízkym počtom nových lokomotív spôsobujú meškania. Stačí, že v celom vlaku je radený len jeden vozeň s maximálnou rýchlosťou 120 km/h a vlak nemôže dosiahnuť na vybraných úsekoch 160 km/h.

Nové vozne si štátny dopravca nekúpil, ale prenajal. Za 10-ročný prenájom desiatich lokomotív Vectron zaplatí ZSSK 58,7 milióna eur. Rušne dopravcovi na Slovensku umožnia využívať rýchlosť 160 km/h, v zahraničí môžu jazdiť až 200 km/h. ZSSK tvrdí, že prenájom je výhodný, keďže všetky servisné náklady znáša prenajímateľ. V prípade poruchy musí prenajímateľ ZSSK poskytnúť náhradný rušeň. České dráhy si prenajali rovnaký typ rušňov, za ktoré zaplatia 60 miliónov eur.

Napriek tomu v zahraničí dopravcovia lokomotívy väčšinou kupujú. Rakúsky vlakový dopravca Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) pre denník Pravda uviedol, že prenájmy používa podporne a lokomotívy hlavne nakupuje. Vo väčšine prípadov ide o stroje schopné jazdiť rýchlosťou 160 km/h. Prenájom je používaný len príležitostne kvôli vysokej vyťaženosti.

© Autorské práva vyhradené

76 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #cestovanie #ZSSK #rýchliky #Vectron