České lietadlá posilnia ruskú armádu

Ruské ministerstvo obrany kúpi pre potreby špeciálnych síl armády 18 lietadiel L-410 českého pôvodu. Pri návšteve montážneho závodu v Jekaterinburgu to v pondelok vyhlásil námestník ministra obrany Jurij Borisov. Armáda chce lietadla upraviť pre zložité klimatické podmienky.

25.12.2017 14:46
debata (132)

„Máme pevný kontrakt na 18 lietadiel. Chceme ich využiť v zložitých meteorologických podmienkach, pre pristávanie na vode a na snehu. Túto modifikáciu plánujeme využiť aj pre potreby síl špeciálnych operácií,“ povedal námestník Borisov podľa agentúry TASS. Hodnotu kontraktu agentúra neuvádza.

České lietadlá L-410 sa montujú v závode v Jekaterinburgu na základe kontraktu Uralského závodu civilného letectva (UZGA) so spoločnosťou Aircraft Industries, ktorá je od roku 2013 stopercentným vlastníkom bývalej slávnej firmy Let Kunovice. Dohodu o spolupráci s UZGA podpísal ruský majiteľ kunovickej firmy v júli 2015.

Továreň v Jekaterinburgu chce podľa agentúry TASS vlastnými silami lietadlo modernizovať. Počíta sa s výmenou palubného zariadenia za systémy ruskej výroby a s rekonštrukciou šasi pre pristávanie na snehu a vode. Lietadlo by malo byť schopné pristávať aj na mäkkom povrchu mimo štandardnej ranveje.

Uralský závod navštívil počas novembrovej návštevy Ruska český prezident Miloš Zeman. Generálny riaditeľ UZGA Vadim Badecha mu vtedy povedal, že sa pripravuje vybudovanie novej montážnej prevádzky, ktorý zabezpečí stabilné dodávky lietadiel do Ruskej federácie.

Vizitka lietadla L-410

  • Dopravné a transportné lietadlo vyvinuté v 60. rokoch minulého storočia v spoločnosti LET Kunovice prvýkrát vzlietlo 16. apríla 1969. Doteraz sa ich vyrobilo viac ako 1200 kusov, v posledných rokoch však vznikali nové lietadlá už len v niekoľkých exemplároch ročne. Na tento rok bol plánovaný predaj 12 strojov.
  • Ide o celokovový hornoplošník poháňaný dvoma turbovrtuľovými motormi. Je určený pre prepravu až 19 cestujúcich, nákladu alebo pre špeciálne misie na krátke a stredné vzdialenosti. S Ruskom, respektíve Sovietskym zväzom, je lietadlo spojené od samého začiatku, práve požiadavkám spoločnosti Aeroflot sa totiž jeho konštruktéri pred 50 rokmi snažili vyhovieť.
  • Vo svojej dobe bol L-410 jediným lietadlom zahraničnej výroby a vývoja, ktoré Aeroflot používal. A to najmä vďaka jeho schopnosti vzletu a pristátia na krátkej nespevnenej ploche a dobrým výkonom vo vysokých nadmorských výškach aj pri extrémnych teplotách. Okrem ZSSR sa lietadlá dodávali aj do spriatelených krajín Ázie, Afriky či Južnej Ameriky.
  • V súčasnosti je možné na stroj L-410 naraziť takmer po celom svete, niekoľko desiatok ich lieta v Európe. V minulosti sa používali aj na vnútroštátnych linkách v Československu (napríklad v júni 1972 sa jeden z nich stal terčom únosu, pri ktorom zahynul kapitán a ktorý bol predlohou dielu Mimikry zo seriálu Tridsať prípadov majora Zemana). Štyri stroje vlastní česká armáda.
  • Z lietadla L-410 vychádzal aj väčší typ L-610, ktorý ale vznikol len v niekoľkých prototypoch. V júli 2015 potom bol predstavený výrazne modernizovaný stroj L-410 NG, ktorý mal mať väčší dolet aj nosnosť, stále ale ešte čaká na získanie potrebných certifikácií.
  • Výrobcom lietadla je v súčasnosti spoločnosť Aircraft Industries, ktorá v roku 2005 odkúpila konkurznej podstaty Leteckých závodov Kunovice a v nasledujúcom roku obnovila výrobu lietadla L-410. V roku 2008 do firmy vstúpil ruský akcionár, ťažobný holding UGMK, ktorý je dnes jediným vlastníkom.
  • S ruskými majiteľmi boli spojené tiež obavy o kompletný presun výroby L-410 do Ruska. Vlani v septembri sa stali jedným z dôvodu štrajku v kunovickej firme. Na rokovaní s vtedajším ministrom priemyslu a obchodu Janom Mládkom (ČSSD) však ruskí majitelia Aircraft Indrustries sľúbili, že výroba lietadiel zostane v závodu v Kunoviciach zachovaná.
132 debata chyba
Viac na túto tému: #Česko #Rusko #letectvo #L-140