Diaľnica v Turci pôjde definitívne do tunela

Diaľnica D1 medzi mestami Martin a Ružomberok pozná svoje definitívne trasovanie. Ministerstvo životného prostredia zamietlo rozklady proti záverečnej správe posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Tunel Korbeľka na úseku D1 Turany – Hubová tak dostáva zelenú.

12.01.2018 13:00
d1, tunel korbeľka, vysoký grúň, vodná nádrž... Foto:
Diaľnica D1 sa zavŕta tunelom Korbeľka do kopca Vysoký grúň. Severne od budúceho portálu tunelu je Vodná nádrž Krpeľany (na snímke).
debata (18)

"V piatok 5. januára bolo našim dolnoliptovským obciam doručené rozhodnutie ministra životného prostredia Lászlóa Sólymosa ako odvolacieho orgánu, v ktorom potvrdil záverečné stanovisko (EIA) ,variant s tunelmi Korbeľka a Havran',“ informuje vo svojom stanovisku mesto Ružomberok. Nový tunel začne v regióne Turiec a vyústi už v Liptove.

"Toto rozhodnutie ministra Sólymosa je pre dolný Liptov, motoristickú verejnosť a celé Slovensko veľmi dobrou správou, vítame ho s vďakou a nadšením. Dúfame, že v nasledujúcich dňoch sa naplno rozbehne toľko sľubovaná a potrebná ďalšia projektová príprava tohto úseku. Azda už nič nebude stáť v ceste, aby aj tento úsek mohol byť čím skôr dobudovaný,“ uviedol primátor Ružomberka Igor Čombor.

zväčšiť
mapa D1 Turany - Hubová

V minulosti bolo proti záverečnej správe podaných niekoľko rozkladov. Obyvatelia okolitých obcí sa napríklad obávajú o spodnú vodu, ktorá sa nachádza v kopci, kadiaľ má viesť tunel. Projekt tunela má so spodnou vodou počítať. Jeho nivelita je údajne upravená tak, aby viedol ponad zásoby vody.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tak môže pokračovať v projektovej príprave posledného nerozostavaného úseku na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Košicami. Projektová príprava spolu so súťažou na zhotoviteľa však potrvajú ešte niekoľko rokov. Výstavba sa môže podľa diaľničiarov začať v roku 2021. No na dokončenie úseku si vodiči počkajú 5,5 roka.

Tunel Korbeľka bude dlhý 5,9 kilometra. Diaľnica hneď pri jeho východnom portáli bude pokračovať tunelom Havran s dĺžkou 2,9 kilometra. Celková dĺžka úseku bude 13,534 km. Zmenou trasovania diaľnice z projektu vypadol kratší tunel Rojkov s dĺžkou 1,8 kilometra. Štát bude musieť vyriešiť otázku financovania úseku. Stavebné náklady na jeho výstavbu si vyžiadajú podľa odhadov takmer 900 miliónov eur. Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) sa v minulosti niekoľkokrát vyjadril, že úsek Turany – Hubová je jedným z kandidátov na ďalší PPP projekt, teda výstavbu formou súkromného kapitálu.

Výstavbu úseku v roku 2013 zastavil zosuv pri Šútove. Diaľnica mala pôvodne viesť údolným variantom, v rámci ktorého mala obchádzať vodnú nádrž Krpeľany, križovať rieku Váh a obchádzať obec Kraľovany. V hre bola aj možnosť sanácie zosuvu a mierna úprava údolného variantu. Celý údolný variant však vedie v zosuvovom území.

Diaľnica nadviaže na už existujúci úsek D1 Dubná Skala – Turany, ktorý sa končí pri obci Ratkovo. Kvôli zmene trasovania bude posledných niekoľko desiatok metrov diaľnice bez napojenia. Podľa nového trasovania diaľnica obíde obec Krpeľany z južnej strany a vstúpi do tunela Korbeľka.

Problematická je aj výstavba nadväzujúceho úseku D1 Hubová – Ivachnová, ktorá vytvorí obchvat Ružomberka. Dostavbu rozostavaného úseku ohrozil zosuv pri západnom portáli tunela Čebrať. Úsek je rozostavaný od roku 2013. Pôvodne mal byť hotový v roku 2017. Kvôli zosuvu však zhotoviteľ musí tunel predĺžiť na 3 650 metrov. Koncom minulého roka NDS podpísala so zhotoviteľom dodatok k zmluve. Štát čaká na záverečnú správu EIA, ktorá by mala byť podľa Érseka hotová vo februári.

© Autorské práva vyhradené

18 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 Turany - Hubová #tunel Korbeľka #tunel Havran