Automobilky na Slovensku opäť vyrobili viac ako milión áut

Automobilový priemysel začína narážať na možnosti Slovenska. Hlavne menšie fabriky pre akútny nedostatok pracovnej sily zvažujú umiestňovať novú výrobu v cudzine.

16.01.2018 09:27 , aktualizované: 17.01.2018 12:00
debata (15)

V roku 2017 sa na Slovensku vyrobilo približne 1 025 000 auto­mobilov. V porovnaní s rokom 2016 ide o mierny pokles, keďže v tom čase brány domácich fabrík opustilo až 1 043 237 vozidiel. Za spomalením výroby stojí nábeh nových modelov vo Volkswagene Slovakia a mierny pokles produkcie v Kia Motors Slovakia.

„Celkovo dobré čísla kazia informácie od subdodávateľov, ktorí pre akútny nedostatok pracovnej sily čoraz viac zvažujú postavenie závodov za hranicami Slovenska,“ upozornil prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Juraj Sinay. Vďaka tohtoročnému spusteniu výroby automobilky Jaguar Land Rover v Nitre môže v najbližších troch rokoch vzniknúť až 14-tisíc nových pracovných miest. V roku 2018 budú na Slovensku vyrábať vozidlá štyri automobilky, ktoré môžu ročnú produkciu vystreliť k 1,3 miliónu.

„Prípadné nevyriešenie súčasných problémov môže v budúcnosti obmedziť aj rozvojové projekty veľkých automobilových koncernov. Rok 2018 bude kľúčový pre budúci rozvoj slovenského automobilového priemyslu,“ uviedol Sinay.

Budúcemu rozvoju podľa neho bráni päť bariér, ktorými sú: nedostatok odborne vzdelanej pracovnej sily, slabé duálne vzdelávanie, slabá podpora sťahovania za prácou, nedostatočne rozbehnutá podpora alternatívnych palív a stále slabý výskum aj vývoj. Z krajín nachádzajúcich sa mimo EÚ je na Slovensku aktuálne 50-tisíc zamestnancov. Firmy majú pri ich získavaní problémy hlavne s príliš dlhým vybavovaním povolení, ktoré v praxi trvá 3 až 6 mesiacov. V praxi po získaní ďalších zákaziek potrebujú subdodávatelia nových ľudí v priebehu niekoľkých dní až týždňov.

výroba automobilov na Slovensku

Štát preto spolu s opatreniami na zvyšovanie miezd pripravuje aj možnosti rýchlejšieho náboru zahraničných pracovníkov. V hre je tiež rekvalifikácia súčasných nezamestnaných, kde ministerstvo práce vidí potenciál približne v 100-tisíc nezamestnaných stredoškolákoch. Uvoľniť ľudí pre slovenský trh práce má aj pripravovaná exekučná amnestia, ktorá ľuďom s dlhmi umožní zmeniť čiernu prácu za legálny pracovný pomer.

Automobilový priemysel aj naďalej tvorí približne 44 percent priemyselnej výroby a priamo zamestnáva viac ako 129-tisíc ľudí. Po započítaní peňazí, ktoré v domácej ekonomike minú automobilové fabriky spolu s ich zamestnancami, závisí od tohto odvetvia až 300-tisíc pracovných miest.

Rok nových modelov

Všetky štyri automobilové závody sa tento rok pripravujú na spustenie výroby nových modelov. Vo Volkswagene Slovakia finišujú na spustení výroby luxusného SUV vozidla Audi Q8 a nového modelu Volkswagen Touareg. Zároveň pred pár mesiacmi odštartovala v bratislavskej fabrike aj úplná výroba Porsche Cayenne, ktoré sa v minulosti kompletizovalo v nemeckom Lipsku. „Presun kompletnej výroby priniesol Volkswagenu Slovakia len v segmente Porsche investície vo výške 800 miliónov eur,“ uviedol Michal Ambrovič, hovorca VW SK. Aktuálne pre automobilku na Slovensku pracuje 12 700 ľudí a priemerný plat ešte v roku 2016 dosiahol 1 804 eur v hrubom.

V žilinskom závode Kia Motors Slovakia aktuálne finišujú prípravy na spustenie výroby novej generácie Kia cee'd. Zároveň sa podľa odborov automobilka pripravuje aj na výrobu úplne nového motora. V roku 2017 sa v Kii vyrobilo 335 600 automo­bilov, čo predstavuje medziročný pokles približne o jedno percento. "Pre tento rok počítame s produkciou 328-tisíc nových automobilov.

V tomto odhade je zarátaný neistý vývoj na našich tradičných trhoch hlavne vo Veľkej Británii a postupný nábeh tretej generácie Kie cee'd, ako aj produktovo vylepšenej Kie Sportage," povedal hovorca Kia Motors Slovakia Jozef Bačé. Kia v tomto roku plánuje na Slovensku investovať viac ako 200 miliónov eur.

V minulom roku bolo 64 percent vyrobených automobilov značky Kia Sportage, nasleduje modelový rad cee'd s 29 percentami a zvyšok produkcie dopĺňa so siedmimi percentami model Kia Venga. „Najviac vyrobených vozidiel opäť smerovalo do Veľkej Británie, kde išlo viac ako 17 percent vyrobených automobilov, a na druhom mieste je Ruská federácia s viac ako 13-percentným podielom,“ priblížil Bačé.

S viac ako 9-percentným podielom nasleduje Španielsko, takmer osem percent automobilov skončilo v Nemecku a v Taliansku takmer 6,5 percenta. V roku 2017 sa v Žiline vyrobilo aj 539 987 motorov. Z toho 55 percent ostalo na Slovensku a zvyšných 45 percent smerovalo do sesterského závodu Hyundai, ktorý je vybudovaný v českých Nošoviciach. Benzínových motorov bolo vyrobených 52,7 percenta a najobľúbenejším motorom ostala dieselová 1,7.

Záujem o autá ako pri šrotovnom

Slováci si vlani kúpili rekordne veľa nových áut. „V kumulatívnom porovnaní dosiahli registrácie za minulý rok 96 085 osobných vozidiel, čo predstavuje oproti roku 2016 nárast o 7 922 automobilov alebo 8,99 percenta,“ uviedol Pavol Prepiak, viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR. Po započítaní predaja nákladných automobilov aj autobusov vzrástol slovenský automobilový trh o 7,64 percenta a predaj dosiahol 108 279 vozidiel. "Toto je úroveň rekordného roku 2009, kedy bolo na Slovensku šrotovné,“ dodal Prepiak.

Neznáme automobily

Rúškom tajomstva aj naďalej ostávajú zahalené nové modely automobilky PSA Peugeot Citroën. „V minulom roku sme vyrobili 335 069 nových automobilov. V našom prípade ide o medziročný rast o šesť percent,“ povedal Peter Švec, hovorca PSA Peugeot Citroën Slovakia. Viac ako 70 percent minuloročnej výroby predstavoval nový model Citroën C3 a zvyšok starší model Peugeot 208. Práve spustenie výroby nového modelu Peugeot 208 môže výrazne zvýšiť výrobu trnavskej automobilky v tomto alebo budúcom roku. Zároveň sa už dlhší čas špekuluje, že závod PSA Peugeot Citroën Slovakia získa výrobu aj čisto elektrického vozidla a v hre môže byť aj produkcia úplne nového automobilu.

"Trnavská automobilka sa profiluje ako závod vyrábajúci malé vozidlá segmentu B. Počas roka 2017 bežalo viac transformačných projektov hlavne v prevádzkach zvarovňa a montáž, ktoré boli zamerané na modernizáciu logistiky, ako aj ďalších vecí súvisiacich s príchodom nových modelov.

O nich momentálne viac nechcem hovoriť," uviedol Švec. V roku 2017 viac ako 80 percent výroby automobilového závodu smerovalo na trhy EÚ. Od apríla minulého roka sa vo fabrike stala realitou aj čisto víkendová zmena, v ktorej zamestnanci majú celý týždeň voľno a v rámci pridelených zmien maximálne odpracujú len piatok, sobotu a nedeľu. Táto na slovenské pomery netradičná forma zamestnávania vytvorila až 800 nových pracovných postov. V závode pracuje celkovo 4 400 ľudí.

Koncom tohto roku má svoju produkciu spustiť aj Jaguar Land Rover. „Výstavba aktuálne prebieha podľa plánu a momentálne už máme približne 800 zamestnancov. Výrobu plánujeme odštartovať produkciou automobilu Land Rover Discovery,“ povedal Jozef Plško, hovorca Jaguar Land Rover Slovakia. Britský automobilový koncern plánuje na Slovensku vyrábať dva modely automobilov, konkrétny názov druhého vozidla ešte nebol zverejnený.

(Pôvodnú agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom denníka Pravda.)

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky