NKÚ vlani zaevidoval 380 podaní od fyzických a právnických osôb

Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) v roku 2017 zaevidoval celkovo 380 podaní od fyzických a právnických osôb.

19.01.2018 12:55
debata

Zároveň zaznamenal výrazný nárast opakovaných podnetov, ktoré tvorili až 40 percent z ich celkového počtu. Ako v piatok oznámila najvyššia kontrolná inštitúcia, spolu s opakovanými informáciami od jednotlivcov či podaniami, v ktorých úrad nemá kompetencie konať, bolo vlani doručených až 530 podaní.

„Väčšina prijatých podnetov sa týka nehospodárneho nakladania s finančnými prostriedkami a majetkom (130 podaní). Na problematiku verejného obstarávania občania upozornili v dvanástich prípadoch, čo je o polovicu menej ako predchádzajúci rok,“ uviedla hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková. Na porušovanie všeobecne záväzných právnych predpisov ministerstvami a ich organizáciami poukazovalo 27 podaní.

Najviac rezonovali témy o zdravotníctve, Pôdohospodárskej platobnej agentúre a školstve. „Najväčší počet podnetov smeroval do oblasti územnej samosprávy, až 185 podnetov, z toho 35 v súvislosti s Prešovským krajom, tridsať s Košickým, 27 so Žilinským, 23 s Nitrianskym, dvadsať s Trnavským, devätnásť s Bratislavským, osemnásť s Trenčianskym a trinásť s Banskobystrickým krajom, ktorý zaznamenal najväčší pokles podaní, o 42 percent,“ priblížila Bolech Dobáková.

NKÚ relevantné informácie zaradil do prebiehajúcich kontrolných akcií, a to napríklad rozšírením kontroly vo výskumnej agentúre o jednu z medializovaných výziev, keďže druhú už kontroloval, ako aj zameraním sa na obstaranie CT prístrojov Žilinským samosprávnym krajom v rámci kontroly zdravotníckych zariadení vyšších územných celkov, či preverením hospodárenia Nemocnice sv. Michala v Bratislave. NKÚ začal aj samostatné mimoriadne kontroly, napríklad kontrolu hospodárenia v obciach Turá, Svätý Anton, Štiavnické Bane, Smižany, v meste Liptovský Hrádok či v Nemocnici Poprad.

Občania sa obracali na úrad, podobne ako predtým, aj s problémami, ktoré nespadajú do jeho kontrolnej pôsobnosti. „Najčastejšie išlo o spotrebiteľské reklamácie týkajúce sa dodávateľov energií, podania nespokojných občanov s činnosťou správcov bytových domov či podania súvisiace s nevysporiadanými vlastníckymi vzťahmi a dedičským konaním. Ďalšou skupinou boli podania týkajúce sa rozhodovacej činnosti súdov, konaní správnych orgánov a orgánov činných v trestnom konaní, ktoré úrad následne adresoval príslušným orgánom,“ dodala Bolech Dobáková.

debata chyba
Viac na túto tému: #NKÚ