Konkrétne ide o tri smernice, ktoré boli schválené v roku 2014 a členské štáty ich mali zapracovať do svojich pravidiel do 20. mája minulého roku. „V prípade Slovenska ide o odôvodnené stanovisko, kvôli netranspozícii opatrení o technickom stave vozidiel, ide o tri smernice a netransponovalo ich viacero členských štátov,“ informuje Ingrid Ludviková, z tlačového oddelenia Zastúpenia Európskej komisie v SR.
Ministerstvo dopravy sa bráni, že smernice zapracuje do nového zákona. „Vzhľadom na rozsah zmien vyplývajúcich z týchto smerníc Európskeho parlamentu a rady, ktoré nebolo možné uskutočniť prostredníctvom novely súčasného zákona č. 725/2004 Z. z., sa ministerstvo dopravy rozhodlo vypracovať úplne nový návrh zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke. Tento zákon je v pokročilom legislatívnom procese, budú o ňom rokovať poslanci NR SR,“ informuje Karolína Ducká, hovorkyňa rezortu. Zároveň upozorňuje, že účinnosť smerníc má nastať 20. mája 2018 a tento termín má byť zachovaný.
Česko, Rumunsko a Slovensko neprijali, neuverejnili a neoznámili EK vnútroštátne opatrenia na transpozíciu aktualizovaných pravidiel upravujúcich pravidelné technické kontroly motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel. Smernica sa týka osobných automobilov, nákladných vozidiel, autobusov, prípojných vozidiel s vysokou nosnosťou, motocyklov a vysokorýchlostných traktorov a vymedzuje prvky, ktoré majú byť odskúšané počas kontroly technického stavu, metódy testovania, ich nedostatky a hodnotenie.
Cyprus, Írsko a Slovensko ďalej neprijali, neuverejnili a neoznámili EK vnútroštátne opatrenia na transpozíciu aktualizovaných pravidiel upravujúcich registračné dokumenty pre vozidlá. Táto smernica členským štátom ukladá povinnosť zriadiť elektronické registre vozidiel s harmonizovaným obsahom a vymedzuje postup, ktorý treba dodržať v prípade neúspešného pokusu o pravidelnú kontrolu technického stavu vozidla.
Do tretice Česko, Írsko, Nemecko a Slovensko neprijali, neuverejnili a neoznámili eurokomisii vnútroštátne opatrenia na transpozíciu aktualizovaných pravidiel upravujúcich nový režim cestných technických kontrol úžitkových vozidiel. Táto smernica stanovuje spoločné pravidlá cestnej technickej kontroly nákladných vozidiel, autobusov, prípojných vozidiel s vysokou nosnosťou a vysokorýchlostných traktorov.
Konanie vo veci porušenia právnych predpisov, tzv. infrigement, začína žiadosťou o poskytnutie informácií. Dotknuté členské štáty na ne musia dať odpoveď zvyčajne do dvoch mesiacov. Keď je komisia nespokojná s poskytnutými informáciami a zároveň si podľa nej štát neplní povinnosť, môže poslať formálnu žiadosť o plnenie povinností v rámci práva EÚ.