S brexitom prichádza do britských automobiliek neistota

Počas 50 rokov práce v britskom automobilovom priemysle zažil John Cooper veľa dramatických zmien. Žiadna však nebola desivejšia než vyhliadky na brexit. Odtrhnutie od európskeho trhu by mohlo znamenať, že rušenie pracovných miest a spomaľovanie produkcie v britských automobilkách v posledných mesiacoch je obyčajnou predohrou k hromadnému uzatváraniu výroby. Uviedla to agentúra Bloomberg.

17.02.2018 00:00
debata (4)

Od októbra už prišlo o prácu 650 Cooperových kolegov z továrne spoločnosti Vauxhall Motors, ktorá vyrába automobily Astra. Zvyšných 1200 zamestnancov sa obáva uzavretia závodu v prípade, že Británia príde o bezcolný prístup na európsky trh. Obmedzenie výroby plánuje aj neďaleká továreň automobilky Jaguar Land Rover.

„Ľudia by nemali podceňovať nebezpečenstvo, ktoré brexit prináša,“ hovorí odborár Cooper pred továrňou v Ellesmere Port neďaleko Liverpoolu, kde pracuje od svojich 18 rokov. „Prečo by mal Nissan pokračovať v investíciách na severovýchode (Anglicka), keď má továreň v Španielsku, kde môže vyrábať rovnaké auto bez desaťpercentného cla?“ dodáva.

Clá a ďalšie obchodné prekážky môžu byť pre automobilový priemysel katastrofálne, pretože súčiastky počas výrobného procesu bežne niekoľkokrát prechádzajú cez hranice. Zatiaľ nie je jasné, či budú nové clá skutočne zavedené, pretože Londýn a Brusel sa stále sporia o podmienky brexitu.

Osud továrne Vauxhall závisí od toho, či sa v nej francúzska materská spoločnosť PSA Group rozhodne vyrábať budúcu verziu modelu Astra. PSA, ktorá vlani v lete kúpila značku Vauxhall od americkej automobilky General Motors, má ale aj iné možnosti. Môže napríklad výrobu presunúť do svojich závodov vo Francúzsku či Nemecku.

Cooper pre obavy týkajúce sa rizík spojených s brexitom presviedčal zamestnancov svoje továrne, aby hlasovali proti odchodu Británie z Európskej únie. V oblasti závodu však podobne ako v prípade väčšiny ostatných miest s automobilovými továrňami mali nakoniec hlasy za brexit prevahu.

„Je ťažké pochopiť, ako môže niekto s rozumnou mysľou hlasovať pre čokoľvek, čo skomplikuje podnikanie,“ uviedol Peter Southwood, ktorý v automobilke Vauxhall pracuje viac ako 20 rokov. „Ľudia vidia, ako autá schádzajú z výrobnej linky, koľko veľa ich smeruje do zahraničia a odkiaľ prichádzajú súčiastky,“ upozornil.

V továrni v Ellesmere Port v minulosti pracovali Southwoodov dedko a dvaja strýkovia. Southwood dúfa, že jeho deti by mohli na túto tradíciu nadviazať. Ale bez ohľadu na brexit už práca v britskom automobilovom priemysle nie je, čo bývala. V čase najväčšieho rozmachu v 70. rokoch v továrni Vauxhallu pracovalo 12 500 ľudí. Odvtedy sa počet zamestnancov znížil o 90 percent, prevažne pre automatizáciu.

Odchod z EÚ bude pre britský automobilový priemysel znamenať novú ranu v čase, keď sa snaží prispôsobiť presunu pozornosti k vozidlám s elektrickým pohonom a vládnym plánom na postupné ukončovanie prevádzky benzínových a naftových automobilov počas nasledujúcich dvoch desaťročí.

Náklady na montáž jedného automobilu v Británii by sa podľa odhadu spoločnosti PA Consulting v prípade takzvaného tvrdého brexitu – zahŕňajúceho zavedenie desaťpercentného cla – mohli zvýšiť o 2372 libier. Uzatváranie tovární by podľa firmy bolo najpravdepodob­nejšie u japonských automobiliek Toyota a Honda, ktoré väčšinu svojej britskej produkcie vyvážajú.

Tim Lawrence zo spoločnosti PA Consulting však upozorňuje, že pre Britániu i EÚ by mohlo byť príliš riskantné nedosiahnuť dohodu, ktorá by umožňovala vzájomnú výmenu tovaru pri nulových či minimálnych clách. „Británia je druhým najväčším automobilovým trhom Európy a je veľmi dôležitá pre firmy z EÚ, ako sú nemeckí výrobcovia luxusných vozidiel,“ dodáva Lawrence.

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Veľká Británia #automobilky #Brexit