OĽaNO: Viac ako polovica vlakov zo ŽOS Vrútky je mimo prevádzky

Viac ako polovica vlakov, ktoré mali nahradiť staré modely z roku 1975, je mimo prevádzky. Upozornil na to v utorok na tlačovej konferencii predseda hnutia OĽaNO Igor Matovič a tieňový minister dopravy OĽaNO Ján Marosz s tým, že ŽOS Vrútky podľa nich nedodali kvalitné výrobky. Ministerstvo sa voči hnutiu ohradilo a skonštatovalo, že OĽaNO dáva nepravdivé informácie.

20.02.2018 12:48
debata (68)

Hnutie sa zameralo na vlaky 861, ktoré dodali ŽOS Vrútky. Túto firmu podľa Marosza vlastní rodina okolo bývalého šéfa SNS Víťazoslava Mórica. „Štátna železničná spoločnosť tieto vlaky nakupovala v rokoch 2011, 2014 a 2015. V súčasnosti má 32 týchto vlakov, ale polovica je k dnešnému dňu odstavená. V dôsledku toho musia tieto nové moderné vlaky zastupovať motoráky z roku 1975,“ skonštatoval Marosz. Podľa Matoviča tak štát vyhodil 131 miliónov eur, keď 53 % z nových vlakov je mimo prevádzky.

Najčastejšími poruchami sú problémy s motorom, ďalej odchádzajú chladiace systémy, klimatizácia, elektronika alebo sú poškodené kolesá, vymenoval Marosz. „Naša firma ŽOS Vrútky nemala ani najzákladnejšie skúsenosti pri vývoji tak zložitého výrobku,“ zdôraznil s tým, že Žilinská univerzita v Žiline v roku 2016 poukázala na to, že daný typ motora nie je vhodný pre ten konkrétny typ vlaku.

Veľkým problémom je podľa neho aj skutočnosť, že Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa vyhovára na Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a naopak. „Chceme poukázať najmä na ministra dopravy (Árpáda) Érseka, ktorý je zodpovedný za tento stav,“ vyhlásil Marosz.

„V roku 2011 sme nakúpili dvanásť vlakov od Víťazoslava Mórica, v roku 2014 dvadsať vlakov a k dnešnému stavu z tých 32 vlakov máme nefunkčných 17,“ priblížil Matovič. V priebehu dvoch rokov tak podľa neho bolo vždy pokazených minimálne 30 % a maximálne je to v súčasnosti 53 % vlakov.

Ministerstvo: OĽaNO dáva nepravdivé informácie

Hnutie OĽaNO zverejňuje nepravdivé informácie, čím dokazuje, že mu nejde o konštruktívnu debatu, ale o politizáciu odborných tém. Zdôraznilo to Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR v utorkovej reakcii na vyhlásenia OĽaNO o tom, že viac ako polovica nových vlakov, ktoré dodali ŽOS Vrútky, je mimo prevádzky.

Hnutie podľa rezortu dopravy účelovo vyberá fakty a interpretuje ich nesprávne. „Nie je pravda, že polovica z dodaných vlakov je v depách pre ich výrobné chyby tak, ako sa to dnes snažila tvrdiť opozícia,“ uviedol pre TASR odbor komunikácie ministerstva dopravy.

Reagoval tak na vyhlásenia predsedu OĽaNO Igora Matoviča. Ten tvrdil, že vlaky 861, ktoré dodali ŽOS Vrútky štátnej železničnej spoločnosti a ktoré mali nahradiť staré modely z roku 1975, neboli kvalitné. Preto je v súčasnosti viac ako polovica z nich nefunkčná. Ako dôvod uviedol aj to, že vagónku vlastní rodina okolo bývalého predsedu SNS Víťazoslava Mórica. „Ako je to možné? No jednoducho, Víťazoslav Móric dodal haraburdy, ktoré sa kazia, z ktorých je k dnešnému dňu viac ako polovička nefunkčných,“ skonštatoval Matovič s tým, že podľa neho tak štát vyhodil 131 miliónov eur.

Ministerstvo upozorňuje, že vlaky sú odstavené z objektívnych príčin. „Niektoré z vlakov, pričom najstaršie jazdia už sedem rokov, sú na plánovaných opravách, na ktoré chodia pravidelne všetky vlaky a časť vlakov je poškodená v dôsledku nehôd na trati, ktoré nesúvisia s výrobcom,“ pripomína rezort dopravy.

Ministerstvo zároveň uviedlo, že dlhodobo upozorňuje na viaceré nepravdivé tvrdenia OĽaNO, pričom poslanci hnutia napríklad tvrdili, že rozpočet MDV klesol, kým podľa rezortu dopravy naopak stúpol, čo sa uvádza aj v rozpočte. „Dlhodobo nepravdivé informácie, ktoré OĽaNO zverejňuje, iba dokazuje, že im nejde o konštruktívnu debatu, ale o politizáciu odborných tém,“ uzavrelo ministerstvo dopravy.

ZSSK: Päť vlakov robí problémy

Železničná spoločnosť Slovensko potvrdila, že z 32 dieselmo­torových jednotiek radu 861, ktoré dodala spoločnosť ŽOS Vrútky, a. s., doteraz nenasadila do prevádzky v regionálnej doprave sedemnásť. Príčinou toho však nie je len ich poruchovosť, ale aj pravidelná údržba a nehody s cestnými motorovými vozidlami. Ako v utorok informoval národný osobný vlakový dopravca, z uvedeného počtu vlakov je aktuálne problematických päť a s dodávateľom sa snažia uviesť tieto vlaky opäť do prevádzky. ZSSK predpokladá, že v krátkom čase sa stav znovu zlepší.

„Na odstránení technických problémov intenzívne pracujeme so ŽOS Vrútky aj s hlavnými subdodávateľmi projektu. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) sme opätovne oficiálne požiadali (robíme tak od roku 2016) o okamžité riešenie stavu trate Prešov – Bardejov a zároveň sme na tejto trati pre jej zlý stav prestali nasadzovať dieselmotorové jednotky,“ uviedol riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

V Nových Zámkoch je na nasadenie potrebných jedenásť dieselmotorových jednotiek, čo je dlhodobo dodržané a situácia je tam stabilná. V tomto depe ani jeden vlak nemá problémy s kolesami ako na východe. „Nové vedenie ZSSK radikálne sprísnilo podmienky pre záručné a pozáručné opravy, podmienky pre dodanie náhradných hnacích koľajových vozidiel a sankcií za nekvalitnú dodávku všade, kde to bolo možné, resp. pri všetkých nových dodávateľoch,“ priblížil Kováč. Sprísnené podmienky sú podľa neho súčasťou všetkých zmlúv uzavretých od leta 2016.

ZSSK obstarala 32 dieselmotorových jednotiek radu 861 od ŽOS Vrútky spolu za takmer 131 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (157 mil. eur vrátane DPH) cez dva projekty, spolufinancované zo zdrojov Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava 2007 – 2013. V prvej fáze v roku 2009 dopravca objednal dvanásť jednotiek za skoro 53 mil. eur a v druhej fáze v roku 2013 ďalších dvadsať kusov za 78 mil. eur bez DPH.

Z prvej série nie je nasadených zatiaľ osem jednotiek, z toho tri pre poškodenie kolies z dôvodu nevhodného koľajového zvršku na trati Prešov – Bardejov, jedna pre neplánovaný výrobný problém, tri sú na pravidelnej údržbe a jedna je po nehode. Z druhej série nie je zaradených do prevádzky deväť jednotiek – jedna pre poškodenie kolies na spomínanej trati Prešov – Bardejov, štyri pre výrobné nedostatky, tri sú na pravidelnej údržbe a jedna je po nehode.

„Jednotky z prvej a druhej série sú už mimo záruky, najstaršie majú už sedem rokov. No všetky problémy vozidiel z druhej série, ktoré sa vzťahujú na výrobné nedostatky, sú kryté predĺženou zárukou, zahŕňajúcou motor a chladiaci systém,“ uviedol Kováč. Problematických je tak podľa neho päť jednotiek. Z 32 dieselmo­torových jednotiek 861 je rozdelených šestnásť pre depo Humenné, odkiaľ sú nasadzované na trate v Prešovskom a Košickom kraji, a ďalších šestnásť pre depo Nové Zámky, odkiaľ jazdia v regionálnej doprave v Nitrianskom, Trnavskom a Trenčianskom kraji.

(SITA)

68 debata chyba
Viac na túto tému: #Železničná spoločnosť Slovensko #OĽaNO