Tunel Čebrať na D1 začnú opäť raziť o dva mesiace

, 21.02.2018 17:57, aktualizované: 22.02.2018 09:55

Obyvatelia Ružomberka a motoristi stále čakajú na obnovenie prác v diaľničnom tuneli Čebrať. Raziace práce v tuneli, ktorý mal byť vodičom odovzdaný v minulom roku, stále neprebiehajú. Zatiaľ čo tranzitná doprava dusí okresné mesto, štát čaká na záverečnú správu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA).

Rezort dopravy mení trasovanie tunela Čebrať, ktorého razenie zastavil zosuv pri jeho západnom portáli. Práce boli pozastavené 16. februára 2015. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v septembri minulého roka odhadovala, že razenie sa môže obnoviť v januári tohto roka. Napriek tomu práce budú stáť ešte niekoľko týždňov. Obchvat Ružomberka s dĺžkou približne 15,3 kilometra má byť odovzdaný do užívania v roku 2022.

"Pre úsek D1 Hubová – Ivachnová sa spracováva záverečné stanovisko, termín nadobudnutia právoplatnosti sa dá len orientačne určiť o približne dva mesiace za predpokladu, že nebude prebiehať odvolacie konanie,“ informuje hovorca ministerstva životného prostredia Tomáš Ferenčák. Právoplatnosť záverečného stanoviska EIA je nevyhnutná pre to, aby štát mohol obnoviť razenie tunela. Výstavba celého úseku je financovaná z eurofondov.

Čaká sa už len na dosahy na životné prostredie

Diaľničiari sa však pripravujú na okamžité obnovenie prác. "NDS vydala pokyn na mobilizáciu zhotoviteľa a realizáciu prípravných prác predchádzajúcich razeniu tunela Čebrať. Znamená to, že zhotoviteľ od NDS dostal oficiálny pokyn, aby zabezpečil personálne a technické kapacity pre odštartovanie výstavby na pozastavených častiach diaľnice. Záverečné stanovisko EIA je vypracované a bolo predložené ministerstvu životného prostredia. S razením tunela sa začne po správoplatnení záverečného stanoviska EIA,“ informuje hovorkyňa NDS Michaela Michalová. V rámci pôvodného projektu je problematické umiestnenie samotnej diaľnice západne od tunela, ktorá mala viesť cez zosuvové územie. Pred západným portálom tunela mala diaľnica viesť traverzom po kopci.

Projektant spoločnosti Tarosi Ján Snopko v rozhovore pre Pravdu roku 2016 uviedol, že v čase prípravy dokumentácie v období rokov 2006 – 2007 sa predpokladalo, že dané územie je už zastabilizované a šmykové plochy sa nachádzajú v hĺbkach 10 až 14 metrov pod úrovňou terénu. Následne až po rozbehnutí výstavby v druhej polovici roka 2014 doplnkový geologický prieskum odhalil rozsiahle šmykové plochy v hĺbke 40 až 50 metrov pod povrchom terénu.

Tunel bude mať až 3 650 metrov

Štát zvažoval dve alternatívy riešenia problému. Jednou z nich bola sanácia zosuvového územia bez výraznej zmeny trasovania diaľnice. Podľa odborníka by náklady spojené so sanáciou územia boli takmer rovnocenné s vybudovaním dlhšieho tunela. Navyše prevádzka diaľnice v sanovanom zosuvovom území je drahšia ako prevádzka variantu s predĺženým tunelom.

Druhou alternatívou, ktorú odporúča aj zatiaľ neprávoplatná záverečná správa EIA, je predĺženie tunela Čebrať. Pôvodne mal mať dvojrúrový tunel dĺžku 2 026 metrov. Po zmene trasovania vozidlá pôjdu pod zemou 3 650 metrov. Aktuálne je z tunela vyrazených približne 150 metrov z východnej strany. V tejto hĺbke je ešte možné meniť trasovanie a uhnúť späť do masívu. V takom prípade diaľnica obíde zosuvové územie pod povrchom a na povrch sa dostane severozápadne od obce Hrboltová.

"NDS vydala pokyn na mobilizáciu zhotoviteľa a realizáciu prípravných prác predchádzajúcich razeniu tunela Čebrať.
Michaela Michalová, hovorkyňa NDS

Výstavba úseku D1 Hubová – Ivachnová sa oficiálne začala v decembri roku 2013, pričom jej ukončenie bolo zmluvne naplánované na jún 2017. Výstavbu zabezpečujú spoločnosti OHL a Váhostav, ktoré sa zaviazali úsek postaviť za 227,26 milióna eur.

Dopravný lievik trápi Ružomberčanov

Diaľničiari niekoľko mesiacov rokovali so zhotoviteľmi diela, pretože konečná cena podľa pravidiel Európskej únie môže byť vyššia maximálne o 50 percent v porovnaní s vysúťaženou cenou. V opačnom prípade by štát musel vrátiť poskytnuté eurofondy na dané dielo, zrušiť súťaž, zabezpečiť nové financovanie a vyhlásiť novú súťaž. Dokončenie úseku, ktorý vytvorí obchvat Ružomberka, by sa tak odsunulo o ďalšie mesiace až roky. Práce by sa podľa dohody diaľničiarov so stavebnými spoločnosťami mali predbežne navýšiť o 61 miliónov eur. Dodatok k zmluve obe strany podpísali v novembri minulého roka.

V okolí Ružomberka sa v súčasnosti vytvára dopravný lievik. Najmä pri zjazde z diaľnice pri Ivachnovej sa v dopravných špičkách smerom do Ružomberka vytvárajú rozsiahle dopravné kolóny, ktoré zaťažujú aj miestnych vodičov. Tranzitná doprava smerujúca z východu na západ musí prejsť Ružomberkom, či už smeruje na Donovaly, alebo na Žilinu. Priamo v meste je križovatka dvoch ciest prvej triedy I/18 spájajúca Žilinu s Prešovom a I/59, ktorá prepája Ružomberok s Banskou Bystricou.

Po dostavbe však diaľnica ostane bez napojenia. Dopravný lievik sa presunie ďalej smerom na západ. Diaľničný úsek D1 Turany – Hubová, ktorého výstavbu tiež zastavil zosuv pri Šútove roku 2013, už síce pozná nové trasovanie, jeho príprava sa však ešte len rozbieha. Plynulé diaľničné spojenie Bratislavy s Košicami prostredníctvom diaľnice D1 môže byť hotové podľa odhadov v roku 2026 a práve úsek z Turian do Hubovej má byť dokončený ako posledný.

Agentúrnu správu sme vymenili za autorský článok z denníka Pravda.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#NDS #diaľnice #Čebrať
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
22,99
Sweet červené ruže a alstromérie

Sweet červené ruže a alstromérie

49,99
Passion ružové ruže

Passion ružové ruže

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk