Svet smeruje do obchodnej vojny

Spojené štáty americké chcú zaviesť dovozné clá na oceľ a hliník dovážaný z Európskej únie.

05.03.2018 12:00
oceľ, oceliarne Foto:
„Ak chce EÚ ďalej zvyšovať svoje už aj tak masívne colné tarify a bariéry pre americké spoločnosti, ktoré tam podnikajú, potom jednoducho zavedieme daň na ich autá, ktoré voľne prúdia do USA,“ napísal americký prezident na sociálnej sieti Twitter. (Ilustračné foto)
debata (21)

Brusel ako možné protiopatrenia zvažuje odvetné clá na americké motorky, potraviny a lieky. Znepokojená je Kanada, ale aj Austrália či Čína.

„Nespravodlivá a zlá obchodná politika s krajinami celého sveta zničila náš oceliarsky a hliníkový priemysel,“ uviedol americký prezident Donald Trump. Najsilnejší muž sveta má aktuálne na stole tri konkrétne návrhy konečnej podoby dovozných ciel a každá jedna z možností viac alebo menej obmedzuje aj európskych oceliarov.

Oficiálne zverejnenie návrhov preto okamžite vyvolalo tvrdú reakciu EÚ. „Nebudeme nečinne sedieť, ak náš priemysel bude zasiahnutý nespravodlivými opatreniami a pracovné miesta Európanov sa ocitnú v ohrození,“ odkázal do Washingtonu šéf Európskej komisie Jean-Claude Juncker. Trump v sobotu okamžite kontroval a všetko ešte viac eskaloval. „Ak chce EÚ ďalej zvyšovať svoje už aj tak masívne colné tarify a bariéry pre americké spoločnosti, ktoré tam podnikajú, potom jednoducho zavedieme daň na ich autá, ktoré voľne prúdia do USA,“ napísal americký prezident na sociálnej sieti Twitter.

Pripravované obchodné clá sa nemajú týkať len Európskej únie, ale aj všetkých ostatných štátov, a preto proti nim protestovali predstavitelia Číny, Ruska, Japonska, Austrálie, Južnej Kórey či Indie. „Zavedenie takýchto ciel nemôže znamenať nič iné, len deformáciu svetového obchodu a nakoniec, sme o tom presvedčení, povedie k stratám pracovných miest,“ uviedol austrálsky minister obchodu Steven Ciobo.

Aj podľa analytikov obchodná vojna nikdy nič dobré nepriniesla. „Samotným Američanom obmedzenie lacného dovozu zdraží oceľ používanú pri výrobe amerických automobilov a následne príde k zvýšeniu cien v Amerike vyrábaných vozidiel,“ povedal ekonóm Slovenskej akadémie vied Vladimír Baláž. Trump pritom dlhodobo upozorňuje, že Spojené štáty americké doplácajú na dovoz v Európe vyrobených automobilov a viackrát otvorene hovoril aj o možnosti zavedenia ciel na dovážané vozidlá. „Takéto opatrenie už povedie k otvorenej obchodnej vojne. Tu treba pripomenúť, že ešte v roku 2002 zaviedol podobné clá americký prezident George W. Bush, ktorý ich nakoniec zrušil,“ dodal Baláž.

V minulosti clá neuspeli

V marci 2002 americký prezident George W. Bush zaviedol trojročné vysoké clá na všetku oceľ dovážanú do Spojených štátov amerických. Vtedajšie rozhodnutie Svetová obchodná organizácia (WTO) opakovane označila za porušenie zmluvami dohodnutých pravidiel a koncom novembra 2003 oprávnila štáty uvaliť odvetné sankcie. Následne Európska únia pohrozila uvalením odvetných sankcií, ktoré mali americké spoločnosti pripraviť o 2,2 miliardy dolárov a Washingtonu dala čas do decembra. Následne už v novembri americký prezident George W. Bush vyhlásil, že sankcie splnili svoj účel a zrušil vysoké clá na dovážanú oceľ. „Podobný scenár sa môže zopakovať aj dnes. Spojené štáty americké sú totiž jedným z členov WTO a zmluvne sa zaviazali, že nimi uvalené clá môžu byť maximálne vo výške 3 až 4 percent,“ priblížil Baláž.

Na druhej strane USA môžu na obchodnom súde argumentovať tým, že čínska oceľ je lacná pre štátom dotované ceny elektriny a poskytovanie pôžičiek s nízkymi úrokmi. „Takáto štátna podpora samozrejme tiež nie je v súlade s pravidlami Svetovej obchodnej organizácie,“ dodal Baláž. V prípade iných štátov však USA ťažko obhája zavedenie vysokých ciel. Na druhej strane, ani prípadné prehriatie súdnych sporov nemusia Spojené štáty americké dotlačiť do zrušenia obchodných ciel. "Tu sa totiž nebavíme o malom štáte, ale o svetovej vojenskej veľmoci. V prípade, ak teda USA budú trvať na vysokých dovozných clách, podobné odvetné opatrenia zavedú aj ostatné štáty a výsledkom bude obchodná vojna. Tá bežným obyvateľom prinesie zdražovanie,“ uviedol Baláž.

Dosahy na košickú oceliareň

O zavedení dovozných ciel prezident Donald Trump informoval po štvrtkovom stretnutí s americkými oceliarmi. Prvé informácie hovorili, že všetka oceľ dovážaná do Spojených štátov amerických bude mať 25-percentné clo a hliník 10-percentné clo. Následne Biely dom informoval, že konkrétne detaily sa ešte doladia.

V domácej ekonomike je najväčším producentom ocele Američanmi ovládaná košická oceliareň, v prípade ktorej sa už dlhšie špekuluje o prevzatí podniku investormi z Číny. Podľa analytikov patriacich pod ministerstvo financií zavedenie amerických ciel nespôsobí americkej ekonomike problémy. „U.S. Steel v Košiciach by opatrením americkej administratívy nemal byť zásadne ovplyvnený, keďže celkový export železa a ocele zo Slovenska do USA v roku 2016 predstavoval približne len 5 miliónov USD, čo je menej ako 0,2 percenta celkového exportu železa a ocele zo Slovenska,“ uviedol Martin Pažický, analytik Inštitútu finančnej politiky.

Samotné oceliarne reagovali na zavádzanie ciel zdržanlivejšie. „Bolo by predčasné komentovať aktivitu, ktorá bola oznámená, ale ešte nie prijatá. Budeme mať možnosť naštudovať si detaily o prijatých clách až vtedy, keď budú zverejnené. U.S. Steel Corporation vždy požadovala vytvorenie rovnakých podmienok pre všetkých. Hutníci globálne na celom svete volajú po efektívnych opatreniach na ochranu férovej súťaže,“ povedal Ján Bača, hovorca U. S. Steel Košice. Lacná čínska oceľ totiž dlhé roky ničila európskych oceliarov a po prijatí ochranných ciel sa opäť začalo viac dariť európskym výrobcom. Samotný U. S. Steel dosiahol v roku 2016 obrat presahujúci 2 miliardy eur a čistý zisk skončil na 271 miliónoch eur. Amerického prezidenta do zavedenia ciel tlačia očakávania jeho voličov. Tí totiž pochádzajú väčšinou z priemyselných regiónov a americký oceliarsky priemysel súčasné výrobné kapacity využíva na 50 percent. Prvé dovozné clá americký prezident zaviedol už v úvode tohto roka na dovoz solárnych panelov a veľkých práčok. Aktuálne je preto na 1,2 milióna dovezených práčok uvalené 20-percentné clo. Clá na solárne články a panely sú 30 percent.

Slovenskej ekonomike môžu najvážnejšie problémy spôsobiť clá na automobily dovážané z Európskej únie. Do spojených štátov amerických smeruje približne každé desiate vozidlo vyrobené vo Volkswagene Slovakia. Kvalitné nemecké automobily posledné roky výrazne konkurujú tradičným americkým výrobcom Ford, General Motors a Chrysler. Pri 35-percentnom cle by cena luxusného Porsche Cayenne stúpla zo 100-tisíc dolárov na 135-tisíc dolárov.

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba
Viac na túto tému: #EÚ #obchod #oceľ #Donald Trump