Za mýto v Nemecku si dopravcovia výrazne priplatia

Počas poslednej dekády sa vyskytol iba jeden rok, keď žiadny štát v Európe nezvyšoval sadzby mýta, ani nerozširoval spoplatnenú sieť. Situácia spred dvoch rokov sa však teraz určite nezopakuje. Práve naopak, prejaví sa viackrát odložené masívne rozšírenie cestnej siete v Nemecku.

15.03.2018 17:00
Diaľnica Foto: ,
Najzásadnejšou zmenou pre dopravcov je v tomto roku jednoznačne rozšírenie povinnosti platiť elektronické mýto na všetky nemecké spolkové cesty.
debata (2)

Keďže do tejto krajiny smeruje väčšina slovenského exportu – a z toho väčšina po cestách, dopravcovia musia rátať s výrazným dosahom na zvýšenie nákladov. „Keďže preprava zostáva oblasťou podnikania s nízkymi maržami, dopravca bolestivo cíti v nákladoch každý cent navyše. Preto tohtoročné zvyšovanie nákladov na mýto, primárne kvôli nemeckému rozšíreniu spoplatnenia, výrazne ovplyvní hospodárenie dopravcov,“ uviedol Ondřej Pavlík, riaditeľ slovenskej a českej pobočky poskytovateľa služieb dopravcom DKV Euro Service.

Po Belgicku, ktoré prešlo z diaľničných známok Eurovignette na elektronické mýto pred takmer dvoma rokmi, je tu ďalšia krajina, ktorá zavádza elektronickú verziu mýta. Slovinsko doteraz využívalo mýtne stanice, čomu bude od 1. apríla koniec. Pre dopravcov je to pozitívna správa z hľadiska plynulosti prepravy. Kamionisti v Slovinsku sa po rokoch zbavia zdržania pri platení mýta, keďže zúčtovanie bude prebiehať elektronicky.

Ďalšie správy sú však už menej pozitívne. Nový systém DarsGo vyjde dopravcov viac, okrem toho sa musia znova zaregistrovať. Po spustení systému skončí platnosť dosiaľ používaných kariet DARS a mýtnych boxov ABC a o vrátenie kreditu z nich treba osobitne požiadať cez poskytovateľa služieb.

Belgicko sa vydalo cestou rozšírenia povinnosti platiť elektronické mýto na novú kategóriu vozidiel N1 BC. Ide o autá postavené na základnom podvozku s kabínou a ťažným zariadením, ktorých najvyššia prípustná hmotnosť súpravy presahuje 3,5 tony. Mýto je povinné v prípade, že autá sa používajú na prepravu tovaru, a to aj vtedy, ak idú po ceste bez prívesu (čiže ani zďaleka nedosahujú hmotnosť 3,5 tony).

Pri prejazde Belgickom je dôležité mať v technickom preukaze zapísanú celkovú hmotnosť jazdnej súpravy. V opačnom prípade totiž prevádzkovateľ mýta počíta s maximálnou hmotnosťou 11 888 kilogramov a nevýhodnou emisnou triedou.

Jeden z posledných štátov Európy, ktorý si od dopravcov nepýtal žiadne poplatky za diaľnice – Estónsko – tento rok svoj prístup prehodnotilo. Od januára zaviedlo diaľničnú známku pre autá nad 3,5 tony. Ceny diaľničných známok siahajú od deväť do 1 300 eur v závislosti od času ich platnosti (1/7/30/90/365 dní), emisnej triedy a počtu náprav u vozidiel s celkovou hmotnosťou nad 12 ton.

Najzásadnejšou zmenou pre dopravcov je v tomto roku jednoznačne rozšírenie povinnosti platiť elektronické mýto na všetky nemecké spolkové cesty. Tých je Nemecku takmer 40-tisíc kilometrov. Táto zmena vstúpi do platnosti od júla. V praxi to znamená, že mýtu v Nemecku sa nedá vyhnúť už ani teoreticky. Nulový účet za spolkové cesty (ekvivalent našich ciest 1. triedy) zrazu narastie na stovky až tisíce eur v závislosti od množstva najazdených kilometrov. K rozširovaniu siete sa pridalo aj Belgicko – konkrétne vo Flámsku je o 157 kilometrov a vo Valónsku o štyri kilometre spoplatnených ciest viac ako vlani.

K zvýšeniu mýtnych sadzieb dochádza v tomto roku vo viacerých štátoch EÚ. Celkovo je však tempo rastu mierne. Vo Francúzsku sa zvyšujú sadzby o jedno až dve percentá, v Taliansku o 2,74 percenta. V Belgicku sa pohyb cien líši podľa regiónu.

K nárastom mýta sa pridalo aj Rakúsko (1 percento pre kamióny, 1,5 pre autá nad 3,5 tony a autobusy) a Španielsko (priemerne 1,91 %). Dobrou správou z juhu Európy sú zostávajúce zľavy. Na troch úsekoch diaľnic AP-1, AP-68 a A-71 dosahuje zľava pre nákladné vozidlá so štyrmi a viacerými nápravami až 75 percent.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #diaľnice #Mýto