Automobilky chcú nadchnúť deti

Časy, keď pred bránami firiem stáli zástupy nezamestnaných ľudí, sú dávno preč. Dnes manažéri väčšiny domácich firiem riešia problémy spôsobené nedostatkom ľudí takmer na všetkých pracovných pozíciách.

31.03.2018 13:00
deti, lego, žiaci, modelovanie
Počas prichádzajúcich letných táborov si deti môžu priamo v automobilkách zostaviť pod dozorom odborníkov vlastný model osobného motorového vozidla.
debata (31)

Vo výrobných halách domácich fabrík nemá kto spájať káblové zväzky, nastavovať obrábacie mašiny, programovať roboty a ľudia začínajú chýbať už aj na administratívnych pozíciách. Celkovo je v slovenskom priemysle voľných až 40-tisíc pracovných miest a situácia sa s pokračujúcim ekonomickým rastom bude len zhoršovať.

„Jedine masívnejšia podpora technického vzdelania dokáže z dlhodobého hľadiska vyriešiť problémy s nedostatkom pracovnej sily,“ povedal prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Juraj Sinay. Čoraz viac firiem preto aj bez podpory štátu začína mladých ľudí motivovať k technickému vzdelaniu. V priebehu tohto leta sa uskutoční už tretí ročník Automobilovej Junior Akadémie. „Mňa najviac bavilo jazdiť s menšími formulami na Slovakia ringu. Moje zážitky niektorých kamarátov motivovali k podaniu prihlášky na stredné technické školy. Ja osobne som sa nakoniec rozhodla, že budem zverolekárkou,“ uviedla Simonka Gábrišová z Bratislavy. Tá minulý rok v lete absolvovala denný letný tábor organizovaný Volkswagenom Slovakia a Strojníckou fakultou STU v Bratislave.

Podobné letné tábory pre deti organizujú aj PSA Groupe Slovakia, Kia Motors Slovakia a najnovšie sa pridalo aj najväčšie domáce vývojové centrum reprezentované spoločnosťou Adient Slovakia. Cieľom veľkých domácich zamestnávateľov je presvedčiť približne 200 žiakov základných škôl o výhodách technického vzdelania. „Žiakom siedmych a ôsmych ročníkov ukážeme naše moderné laboratóriá, kde budú mať možnosť vystreliť si air-back,“ priblížila manažérka ľudských zdrojov v Adient Slovakia Stanislava Valientová. Trenčianske technologické centrum tiež pre deti zorganizuje výlet do zážitkového centra vedy v Bratislave. „Práve pre čoraz väčší nedostatok odborníkov sme sa aj takýmto spôsobom rozhodli spropagovať našu prácu,“ dodala Valientová. Spoločnosť Adient vznikla vyčlenením z koncernu Johnson Controls a dnes je svetovou jednotkou vo výrobe sedadiel do automobilov. Samotné vývojové centrum pôsobí v Trenčíne už viac ako desať rokov.

Aktuálne rady svojich zamestnancov o 500 nových ľudí rozširuje najväčší domáci zamestnávateľ Volkswagen Slovakia. „Naším hlavným cieľom je nadchnúť deti pre techniku. Deti si u nás prostredníctvom virtuálnej reality budú môcť vyskúšať montovanie vozidiel,“ načrtol Michal Ambrovič, hovorca Volkswagenu Slovakia. Deti si pod dozorom dospelých budú môcť zajazdiť aj na elektronickom automobile a stretnú sa s rôznymi zaujímavosťami. „U nás im ukážeme prácu sokoliara, ktorý má v našom závode na starosti plašenie holubov,“ povedal Peter Švec, hovorca PSA Peugeot Citroën Slovakia.

Trus týchto vtákov je veľmi agresívny a dokáže znehodnotiť karosérie nových automobilov. „Z technických vecí si budú môcť vyskúšať programovanie robotov a budú mať možnosť maľovať na karosériu,“ dodal Švec. Do projektu sa toto leto už tretíkrát po sebe zapojí aj Kia Motors Slovakia. „Ako jediní na Slovensku vieme deťom ukázať aj výrobu motorov. V rámci nej im plánujeme predstaviť aj alternatívne formy pohonu ako hybridné motory a elektromotory,“ povedal zástupca Kia Motors Slovakia Dušan Dvořák. Deti si tiež v rámci viacerých súťaží budú môcť poskladať drevený model automobilu. „Vďaka tomu sa hravou formou môžu zamyslieť nad tým, ako v reálnom živote funguje technika v automobiloch,“ pokračoval Dvořák.

V domácej ekonomike sa každý rok pre štúdium vysokej školy rozhodne až 60 percent maturantov. Z nich sa väčšina rozhodne pre rôzne netechnické smery. „Výsledkom je, že až 55 percent absolventov vysokých škôl nie je zamestnaných v odbore, ktorý vyštudovali. Zároveň každý rok na vzdelávanie týchto mladých ľudí zbytočne minieme 140 miliónov eur,“ upozornil Sinay. Deje sa tak v časoch, keď miera evidovanej nezamestnanosti dosahuje na Slovensku hodnotu 5,72 percenta a z úradov práce môže do zamestnania nastúpiť viac ako 158-tisíc ľudí. Na Slovensku sa pritom práve v automobilových koncernoch dá urobiť zaujímavá kariéra a v prípade záujmu majú mladí ľudia otvorené dvere aj v zahraničí. Len koncern Volkswagen má v rôznych štátoch sveta viac ako 100 fabrík.

Týždenná Automobilová Junior Akadémia sa aj toto leto uskutoční počas letných prázdnin a za jej absolvovanie zaplatia rodičia detí 60 eur. Prihlásiť deti možno cez webovú stránku, ktorú spustia od 16. apríla. Akadémia sa uskutoční v Bratislave, Trnave, Trenčíne a Žiline.

© Autorské práva vyhradené

31 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky #zamestanosť