Automobilky v USA sú v Trumpovej pasci. Financial Times vysvetľuje prečo

Toyota Tundra vyzerá každým cólom ako každý iný rýdzo americký úžitkový automobil, aj tak ale riskuje, že nebude vyhovovať pravidlám, o ktoré sa usiluje administratíva prezidenta Donalda Trumpa.

24.04.2018 18:49
debata (5)

Tundra je totiž príkladom toho, ako nadnárodné dodávateľské reťazce a podnikateľské investície idú proti pravidlám vo svetovom obchode a ako Trumpova predstava americkej ekonomiky pretvára tú globálnu, píše denník Financial Times.

Rovnako ako každý iný automobil vyrábaný na americkom kontinente je Tundra v pasci Trumpových plánov týkajúcich sa novej podoby Severoamerickej dohody o voľnom obchode (NAFTA). Najpálčivejšou otázkou rokovaní Washingtonu s Kanadou a Mexikom je to, ako a kde sa automobily budú vyrábať.

Toyota Tundra Foto: Toyota
Toyota Tundra Toyota Tundra

Ak majú byť osobné a nákladné autá predávané v Severnej Amerike bez cla, musí podľa súčasnej dohody NAFTA pochádzať 62,5 percenta materiálu použitého pri ich výrobe zo Severnej Ameriky. Trumpova vláda navrhuje zvýšiť tento podiel na 85 percent, z toho 50 percent má pochádzať zo Spojených štátov. Takýto krok by však podľa amerických výrobcov automobilov zhoršil ich globálnu konkurencieschop­nosť, pretože by ich odrezal od lacnej pracovnej sily v Mexiku.

Tundra vyzerá ako klasický rýdzo americký automobil, napriek tomu je jeho príbeh hlboko globálny: jeho karoséria pochádza z Texasu, motor vyrába závod Toyoty v Alabame a podvozok je z Mexika. Z komponentov automobilu má 65 percent pôvod v USA alebo Kanade, teda nad rámec existujúcich pravidiel NAFTA. Je však otázkou, ako by sa dodávateľský reťazec musel zmeniť pri požadovaných 85 percentách.

Rad komponentov pre tamojšiu produkciu vozidiel Tundra a Tacoma pochádza z medzinárodného partnerstva s miestnymi podnikateľmi. Jedno z najväčších – Avanzar, ktorý dodáva väčšinu interiérových prvkov pre obe vozidlá – je spoločným podnikom michiganského Adientu, šanghajskej spoločnosti Yangfeng Automotive a miestnej San Antonio Technologies. Okrem toho rad texaských dodávateľov spolupracuje so závodom Toyoty v Mexiku. Ako poznamenáva univerzitný profesor Frank DuBois, globalizácia sa stala skutočnou nočnou morou pre účtovníkov.

Trumpova administratíva už zmenila cestu globalizácie spôsobom, aký bude svet pociťovať ešte celé desaťročia, keď narušila trend vytvárania väčších regionálnych blokov.

Automobily a ich komponenty sa na svetovom obchode s tovarom, ktorého ročná hodnota je 17,5 bilióna dolárov, podieľajú 8,5 percenta. Tým sa vysvetľuje, prečo Trumpove obchodné frustrácie často mieria na rozdiel medzi colnými sadzbami na dovoz áut. Kým americké clo je 2,5 percenta, čínske dosahuje 25 percent.

Medzinárodný obchod s automobilmi sa dlhé roky riadi nielen clami, ale aj množstvom dohôd, ako je napríklad NAFTA. Než Trump vstúpil do Bieleho domu, bol svet na ceste k zásadnému zníženiu obchodných bariér a k zavedeniu širších pravidiel regionálneho obchodu. Kanada a Mexiko, ktoré majú svoj vlastný rozsiahly automobilový priemysel, v rokovaní v rámci NAFTA požiadavkám USA zatiaľ odolávajú.

Trumpova snaha zabrániť globalizácii však nezastavila tlak na väčšiu ekonomickú integráciu, poznamenáva bývalý obchodný poradca prezidenta Georgea Busha mladšieho Philip Levy.

„Všetky fundamenty, ktoré existovali predtým, stále existujú, dnes tak vedúce postavenie preberá Európska únia a ďalšie,“ dodáva. Spojené štáty hľadajú spôsoby, ako posilniť svoj vplyv, problémom Spojených štátov je ale podľa neho to, že ak budú pokračovať Trumpovým smerom, zostanú bokom.

Trump argumentuje tým, že zahraničné automobilky núti vyrábať v USA, čím zabezpečuje Američanom pracovné miesta, ako napríklad 7000 miest v texaskom závode Toyoty. Ako ale poznamenáva Financial Times, montáž áut je tam z 90 percent robotizovaná.

Vzhľadom na to, že v 21. storočí sú dodávateľské reťazce také prepletené a na montáž jedného auta je potrebných až 15 000 dielov, zdá sa, že Trump v snahe prepísať pravidlá automobilového priemyslu bojuje s veternými mlynmi. Dni, kedy sa každý deň postavili k strojom davy robotníkov, sú totiž nenávratne preč.

5 debata chyba
Viac na túto tému: #USA #automobilky #Donald Trump