Slovensko ide cestou znižovania emisií áut

Vzduch v Európskej únii bude čistejší. Môže za to ambiciózny plán únie na znižovanie emisií automobilov.

10.05.2018 14:00
kolóna, autá, zápcha, ulica, emisie Foto: ,
Od roku 2025 majú byť na Slovensku emisie vypúšťané z nových automobilov o 15% nižšie ako v roku 2021 a od roku 2030 majú byť až o 30% nižšie ako v roku 2021.
debata (2)

Slovensko sa chce k unijným snahám pripojiť. Plánované zmeny v najbližších rokoch výrazne ovplyvnia smerovanie automobilového priemyslu, ktorý je jedným z pilierov slovenskej ekonomiky.

Návrhom nariadenia, ktorým sa stanovujú výkonové emisné normy nových osobných automobilov a nových ľahkých úžitkových vozidiel ako súčasť integrovaného prístupu EÚ k zníženiu emisií CO2, sa včera zaoberal Výboru NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.

„Návrh nariadenia reviduje doterajšie právne predpisy k emisným štandardom pre autá a dodávky platné do roku 2020. Zavádza nové ciele od roku 2025 a od roku 2030. Od roku 2025 majú byť emisie z nových áut a dodávok o 15 % nižšie ako v roku 2021 a od roku 2030 majú byť nižšie až o 30 % ako v roku 2021. Nové ciele nie sú definované ako absolútne hodnoty (v gramoch CO2/km), ale sú vyjadrené ako percentuálne zníženia emisií k priemerným emisiám z týchto vozidiel v roku 2021, pri zohľadnení prísnejšej metodiky využívajúcej údaje z reálnej prevádzky vozidiel,“ informuje ministerstvo životného prostredia.

V praxi to znamená, že automobilky budú musieť hľadať ďalšie spôsoby, ako čistiť emisie svojich spaľovacích motorov, prípadne hľadať alternatívne druhy pohonu. „Slovensko ako najväčší producent automobilov na obyvateľa na svete vníma daný návrh veľmi citlivo. Aj z tohto dôvodu sa uskutočnili verejné konzultácie za účasti zástupcov rezortov dopravy, vnútra, hospodárstva, automobilových zväzov, ako aj zástupcov jednotlivých automobiliek na Slovensku. Po týchto konzultáciách environrezort pripravil národnú pozíciu k návrhu nariadenia, ktorá bola predmetom medzirezortného pripomienkového konania. Výsledkom je, že návrh EK je pre Slovensko veľmi ambiciózny, ale cieľ pre rok 2030 je uskutočniteľný,“ dodáva rezort životného prostredia.

Výrobcovia áut musia spĺňať pravidlá, ktoré sú stanovené emisnými limitmi. Prvý emisný limit označovaný ako Euro 1 bol zavedený v júli 1992. Aktuálne je v platnosti norma Euro 6, ktorá platí pre všetky nové typy od septembra 2014. Všetky nové predávané autá ju musia spĺňať od septembra 2015.

Podľa Ingrid Ludvikovej zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku cieľom je v rámci postupného znižovania emisií CO2 osobných automobilov dosiahnuť do roku 2021 hodnotu 95 gramov emisií CO2 na kilometer. V prepočte by malo ísť o normovanú spotrebu 4,1 litra benzínu na 100 kilometrov alebo 3,6 litra nafty na rovnakú vzdialenosť. Neznamená to, že každé auto bude môcť mať danú maximálnu spotrebu. Pôjde o priemer normovanej spotreby celej flotily konkrétnej automobilky. Novinka bude označovaná ako emisná norma Euro 6d. Kedy bude v budúcnosti stanovená emisná norma Euro 7, nateraz nie je isté.

Emisné normy automobilov sa dostali do pozornosti verejnosti v septembri 2015 po prevalení škandálu nemeckého koncernu Volkswagen (VW). Značky koncernu vo svojich naftových modeloch používali na plnenie emisných limitov sporný softvér. Ten uvádzal pohonné jednotky do úsporného režimu, pričom v reálnych podmienkach emisné limity mnohonásobne prekračovali. Problémy sa týkali motorov plniacich normu Euro 6.

Pre škandál únia zmenila spôsob emisných testov. Od septembra minulého roku testy neprebiehajú len v laboratórnych podmienkach, kde mali automobilky veľký priestor na optimalizovanie výsledkov. Únia do testov zaradila aj jazdu v reálnych podmienkach.

Naftové motory v dôsledku škandálu utrpeli stratu dôvery zákazníkov, miest aj jednotlivých krajín. Ich predaje v celej Európe padajú. Niektoré mestá im chcú na svoje územie zakázať vjazd. Pritom ešte pred niekoľkými rokmi boli naftové motory prezentované ako ekologickejší pohon v porovnaní s benzínovými pohonnými jednotkami.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #autá #Európska únia #emisie