Krehká bratislavská doprava sa rúca

Vodiči v hlavnom meste trávia čoraz viac času za volantom. Necestujú na väčšie vzdialenosti, len stoja v dopravných kolónach. Dopravu v hlavnom meste spomaľujú rozkopávky, zvyšujúci sa počet áut, meškajúca výstavba električky do Petržalky alebo chýbajúci nultý obchvat.

16.05.2018 12:00
dopravná zápcha Foto: ,
Zápchy v hlavnom meste sa stupňujú s rekonštrukciami ciest. Snímka je z ranných zápch v mestskej časti Lamač.
debata (108)

Mesto už druhý mesiac trápi rekonštrukcia Bajkalskej ulice, ktorá je jednou z hlavných dopravných tepien. Cestári priebežne uzatvárajú jazdné pruhy, na ktorých menia asfalt, čo vedie k výrazným zdržaniam v širšom centre mesta najmä v časoch dopravnej špičky. Podľa plánu má byť rekonštrukcia ukončená 21. mája.

"Práce zatiaľ prebiehajú podľa plánu a v závislosti od počasia budú ukončené v plánovanom termíne,“ informuje hovorkyňa Bratislavy Zuzana Onufer. Rekonštrukcia dvojkilometrového úseku štvorprúdovej cesty sa začala 6. apríla. Práce teda majú trvať jeden a pol mesiaca. Vodiči sú s načasovaním opráv nespokojní. Viacerí poukazujú na to, že lepšie by bolo cesty opravovať v lete, keď sú školské prázdniny.

Rekonštrukčné práce pritom prebiehajú najmä počas dňa, keď je na cestách najviac áut. "Na vyťažených úsekoch sa snažíme začať s opravami frézovaním najmä v noci, keď je menšia premávka. Práce na komunikáciách môžu prebiehať v nočných hodinách tam, kde sú práce dostatočne vzdialené od obytnej zástavby a dovolí to navrhnutá technológia. Práce v noci sa snažíme obmedziť v zastavanom území, aby búracie práce nerušili nočný pokoj. V noci sa napríklad začalo s opravou Lamačskej aj Bajkalskej ulice,“ dodáva Onufer.

Doprava je v hlavnom meste plynulá len počas prázdnin, sviatkov a dovolenkového obdobia. Počas bežných pracovných dní sa časová náročnosť prepravy zvyšuje. Citeľné spomalenie dopravy vyvoláva napríklad aj dážď. Obyvatelia hlavného mesta používajú autá namiesto dáždnikov a jazdia tiež pomalšie.

Problémom nie je len doprava v samotnej Bratislave. Zdržania sa pravidelne objavujú aj na vstupoch do hlavného mesta. V smere od Trnavy autá často stoja už na 20. kilometri diaľnice D1.

Obmedzenia začnú aj v smere od Stupavy

Dopravu v smere od Stupavy bude v najbližších týždňoch spomaľovať rekonštrukcia Hodonínskej ulice. Všetky autá na vstupe do hlavného mesta budú využívať diaľnicu D2 s tunelom Sitina. Cieľom opravy je podľa hlavného mesta zjednosmerniť Hodonínsku ulicu od Ulice Janka Alexyho smerom na Lamač. Práce budú prebiehať v ôsmich etapách a vodiči sa musia podľa hlavného mesta pripraviť na obmedzenia. Na diaľnici D2 ráno autá každodenne stoja už pri Stupave.

Vodičom sa vďaka zhusťujúcej sa doprave predlžuje čas potrebný na dochádzanie za prácou. Obyvatelia Devínskej Novej Vsi cestujú do centra namiesto 20-minútovej jazdy aj viac ako 40 minút. Alternatívny spôsob cestovania formou využitia mestskej hromadnej dopravy časový problém nerieši, keďže chýbajú pruhy pre autobusy aj lepšia nadväznosť vlakov na MHD.

Hlavné mesto pripravuje v najbližších mesiacoch ďalšie rekonštrukcie. Práce budú prebiehať na uliciach Brnianska, Račianska a Kazanská. Opravami už prešla časť Dolnozemskej ulice a Lamačskej cesty. Práce pokračujú na Púchovskej ulici a na Panónskej ceste. Presný harmonogram prác Bratislava odmieta zverejniť. Mesto chce v tomto roku opraviť 100 kilometrov jazdných pruhov. Investícia si vyžiada 16 miliónov eur, z ktorých 9 miliónov pochádza z vládnej dotácie.

Prístavný most je preťažený

Jedným z kritických cestných úsekov hlavného mesta je Prístavný most na diaľnici D1, ktorý je už niekoľko rokov preťažený. Denne cezeň prejde viac ako 100-tisíc automobilov. Na samotnom moste a na nájazdoch naň sa vytvárajú v špičkových časoch rozsiahle kolóny.

Dopravu v meste čiastočne uvoľní vybudovanie električkovej trate až na koniec mestskej časti Petržalka. Pôvodne sa s prácami malo začať už v tomto roku, no nakoniec bol začiatok prác posunutý až na rok budúci. Aktuálne najhustejšie osídlené sídlisko v strednej Európe obsluhujú len autobusy, ktoré stoja v rovnakých kolónach ako autá. Električka siaha len na kraj Petržalky tromi zastávkami. Mesto chce dostavbu električkovej trate financovať z európskych peňazí z Operačného programu Integrovaná Infraštruktúra. Z toho dôvodu musí byť stavba hotová najneskôr v roku 2023.

Chýba ďalší obchvat aj parkoviská

Bratislave rovnako pomôže aj nultý obchvat na diaľnici D4, ktorý odkloní tranzitnú dopravu. Tá dnes jazdí po rovnakej vnútornej diaľnici D1, po ktorej sa obyvatelia mesta presúvajú za prácou. Výstavba časti diaľnice D4 od križovatky Jarovce s diaľnicou D2 až po mestskú časť Rača oficiálne odštartovala v máji 2016. Výstavba je realizovaná prostredníctvom súkromného kapitálu formou PPP projektu. Spolu s výstavbou diaľnice D4 má vzniknúť aj časť rýchlostnej cesty R7 od Bratislavy do Holíc. Koncesná zmluva hovorí o tom, že 59,1 kilometra ciest bude vodičom k dispozícii v roku 2020.

Dnes je však stále otázne, či sa už práce na staveniskách rozbehli naplno. Koncesionár meškanie nepripúšťa, no je takmer isté, že cesty v roku 2020 hotové nebudú. Štát za výstavbu a 30-ročnú prevádzku má konzorciu Obchvat Nula zaplatiť 1,9 miliardy eur.

Bratislave taktiež chýbajú záchytné parkoviská na vstupoch od mesta, ktoré by boli napojené na dostatočne rýchlu hromadnú dopravu. Obyvatelia, ktorí do mesta dochádzajú za prácou z okolitých miest a obcí, často nemajú inú možnosť, ako ísť autom priamo do mesta.

© Autorské práva vyhradené

108 debata chyba
Viac na túto tému: #obchvat Bratislavy #obchvat #dopravná situácia #dopravné kolóny #záchytné parkovisko