Dodávateľom automobiliek sa darí, fabriky rozšíria výrobu

Každá druhá firma pôsobiaca v automobilovom priemysle plánuje v najbližších mesiacoch prijímať nových ľudí. Dôvodom je rýchly rast nových zákaziek a v minulom roku trom zo štyroch dodávateľov automobilového priemyslu rástli tržby až dvojciferným tempom. Pre dobré ekonomické podmienky plánuje rozšíriť výrobu každá štvrtá domáca fabrika pôsobiaca v automobilovom priemysle.

16.05.2018 19:39
debata

„Rast tržieb by mal aj v roku 2018 predbiehať nárast počtu zamestnancov, čo svedčí o raste produktivity,“ povedal Peter Mrnka, špecialista pre automobilový priemysel v spoločnosti PwC. V domácej ekonomike pôsobiace fabriky sa zároveň v minulom roku dokázali bez väčších problémov vysporiadať s rastom mzdových nákladov aj čoraz väčším tlakom na znižovanie cien dodávaných automobilových súčiastok.

„Až 40 percentám dodávateľov narástla ziskovosť o viac ako päť percent. Toto dobré číslo bolo aj pre nás prekvapením,“ dodal Mrnka. Tieto údaje vyplývajú z najnovšieho prieskumu realizovaného spoločnosťou PwC, Zväzom automobilového priemyslu SR a Slovenským automobilovým inštitútom. Na dotazníkové otázky odpovedalo 61 domácich firiem v mesiacoch marec a apríl.

Firmy výrobu na Slovensku rozširujú hlavne z dôvodu stále lacnej a kvalifikovanej pracovnej sily. Mnohé domáce firmy minú viac peňazí na prepravu vyrobených súčiastok ako na mzdy výrobných zamestnancov. Navyše logistická preprava nie je dnes taká bezproblémová ako v minulosti.

„Fabriky, ktorých súčiastky nebolo treba dodať okamžite, ale automobilky ich potrebovali o pár hodín až dní, sa v minulosti bez problémov mohli usadiť aj mimo Slovenska. Pri vybudovaných cestách si sklady urobili takpovediac v kamiónoch, ktoré bez väčších problémov dopravili súčiastky do automobilových závodoch v stanovených termínoch,“ povedal Martin Jesný, analytik Slovenského automobilového inštitútu. Dnes je situácia oveľa komplikovanejšia.

„Pre obnovenie hraničných kontrol stoja kamióny na hranici namiesto dvoch aj 15 hodín a situáciu komplikujú aj čoraz viac preplnené cesty. Dnes už tak firmy nedokážu na sto percent garantovať dopravenie súčiastok a problém riešia presunom výroby bližšie k automobilovým závodom,“ pokračoval Jesný. Hraničné kontroly viaceré členské krajiny príležitostne obnovujú v prípade príchodu väčšieho počtu utečencov.

Najväčším problémom slovenského automobilového priemyslu je podľa predstaviteľov fabrík akútny nedostatok pracovnej sily v priemyselne rozvinutých častiach krajiny. V domácej ekonomike je aktuálne miera evidovanej nezamestnanosti na úrovni 5,55 percenta a z úradov práce môže do zamestnania nastúpiť takmer 154-tisíc ľudí. Problém je v tom, že ľudia bez práce sú väčšinou z takzvaných hladových dolín a od prípadného dochádzania za prácou ich odrádzajú nízke mzdy. Podľa odborov trnavskej automobilky PSA Peugeot Citroën Slovakia, ľudia za výrobným pásom pracujú za čisté mesačné mzdy vo výške 650 až 700 eur.

Výhodou Slovenska je, že v okolitých krajinách je ešte väčší problém s nedostatkom ľudí a aj preto sa firmy zvyšovanie výroby snažia riešiť čoraz väčším nasadzovaním robotov. Vyššia automatizácia zároveň vytvára priestor pre razantnejšie zvyšovanie platov. V slovenskom priemysle v roku 2008 pracovalo 586-tisíc ľudí a spoločné tržby všetkých podnikov v tom čase dosiahli hodnotu 72,8 miliardy eur. V roku 2016 klesol počet zamestnancov o 59-tisíc na 527-tisíc. Napriek menšiemu počtu zamestnancov sa vďaka automatizácii tržby všetkých zvýšili o 15,5 miliardy eur a dosiahli hodnotu 88,3 miliardy eur.

Automobilový priemysel bude na Slovenskú rasť aj v najbližších rokoch. Podľa odhadov spoločnosti PwC sa v domácej ekonomike v roku 2021 vyrobí 1 276 000 nových automobilov. To je o 251-tisíc osobných motorových vozidiel viac ako v roku 2017, keď sa v krajine pod Tatrami vyrobilo 1 025 000 oceľových tátošov. V domácej ekonomike raketový rast produkcie odštartuje spustenie výroby už štvrtého automobilového závodu Jaguar Land Rover. Pri meste Nitra budovaná fabrika má prvé osobné vozidlá začať vyrábať už koncom tohto roku. Zatiaľ je oficiálne potvrdená len výroba luxusného SUV Discovery, názov druhého automobilu sa zverejní v najbližších dňoch až týždňoch.

Na výrobu nového modelu Audi Q8 sa aktuálne pripravujú aj v bratislavskom závode Volkswagen Slovakia. Nový automobil má rozšíriť aj výrobu trnavského závodu PSA Peugeot Citroën Slovakia, ktorého zamestnanci sú aktuálne v štrajkovej pohotovosti pre nesúhlas vedenia s razantnejší rastom platov. V žilinskom závode Kia Motors Slovakia len začiatkom mesiaca odštartovali produkciu novej generácie automobilu Kia Ceed.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky #automobilový priemysel