Ďalší úder proti stáčaniu kilometrov

Podvody so stáčaním kilometrov pri jazdených autách majú byť minulosťou. Jazdené autá dostanú svoj celoživotný záznam počtu prejazdených kilometrov, ktorý sa bude dopĺňať. Slovenská databáza o prejazdených kilometroch bude od 20. mája prepojená na celoeurópsku sieť. Vďaka tomu sa po dovoze jazdeného auta nestratí jeho história, ako tomu často býva teraz.

19.05.2018 12:00
auto, šofér, jazda, ojazdené auto, stav tachometra Foto:
Na Slovensku má podľa odhadov stočené kilometre približne 40 percent jazdených áut na trhu.
debata (13)

Po slovenských cestách jazdí až 40 percent vozidiel, ktorých počítadlo prejazdených kilometrov bolo zmanipulované. Slovenský rezort dopravy už v roku 2016 vytvoril register prevádzkových záznamov vozidiel (RPZV), ktorý je pracovne nazývaný aj MileageSK. Register bol následne prepojený s európskou platformou na výmenu údajov o doprave EUCARIS. "Do účinnosti nového zákona zaznamenávali do RPZV údaje o stave odometra hlavne technické a emisné kontroly a kontroly originality. To tvorí zhruba 25,7 milióna záznamov k viac ako 3,4 milióna na Slovensku registrovaných vozidiel. Ďalšie údaje sú k dispozícii prostredníctvom EUCARISu,“ uvádza hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

Vzorom pre boj s podvodmi pri jazdených autách sa stal belgický systém Car-Pass. Ten v Belgicku znížil počet vozidiel so zmanipulovanými kilometrami z 8,6 percenta v roku 2006 na 0,24 percenta. Na Slovensku však belgický model môže mať svoje nedostatky.

Priestor pre špekulantov

Cieľom rezortu dopravy je dosiahnuť čo najväčší počet subjektov, ktoré budú do registra prispievať. Podľa Duckej pôjde o informácie z technických a emisných kontrol a kontrol originality, informácie o evidenčných zmenách vozidiel a o dopravných nehodách od orgánov Policajného zboru, o medzinárodnej preprave od ministerstva dopravy, o opravách a údržbe vozidiel od výrobcov, zástupcov výrobcov vozidiel a všetkých legálnych opravovní. Ďalej ide o informácie o vykonaných priamych alebo sprostredkovaných predajoch vozidiel od fyzických osôb – podnikateľov a právnických osôb, o poistných udalostiach vozidiel od poisťovní, ako aj o údaje z odometra ojazdených vozidiel v čase jeho financovania od leasingových spoločností a od znalcov po obhliadke vozidla.

Boj proti stáčaniu kilometrov

  • Informácie o autách bude združovať register prevádzkových záznamov vozidiel
  • Slovenský register spolu s európskou platformou na zdieľanie údajov EUCARIS
  • Prispievať doň budú okrem STK aj servisy, poisťovne, lízingové spoločnosti, autobazáre
  • Informácie v registroch budú dostupné za poplatok
  • Nový zákon sa nevenuje predaju jazdených áut medzi obyvateľmi
  • Na Slovensku má upravený odometer približne 40 % jazdených áut

"Belgicko nie je cieľovou krajinou pre lacné dovozy. Preto bude dôležité, či a ako rýchlo budú do slovenského systému evidencie kilometrov zahrnuté i zahraničné údaje. Až potom, keď bude k dispozícii celá história vozidla od jeho prvej registrácie, bude preventívny vplyv opatrení najsilnejší,“ povedal Július Petrus zo Spolku na ochranu vlastníkov automobilov (SOVA). Podľa jeho slov až čas ukáže, či nový zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke prinesie želané výsledky.

"Dôležité je, aby dáta zo systému boli k dispozícii, pokiaľ možno zadarmo, čo najširšiemu okruhu zákazníkov aj obchodníkov, pretože až keď budú všetci dobre informovaní o histórii vozidla, vytvorí to tlak, ktorý donúti podvodníkov od stáčania odometrov upustiť. V súčasnej dobe však zákon nepočíta s tým, že by mohli údaje získať napríklad fyzické osoby-občania alebo podnikatelia a firmy, ktoré sa výslovne nepohybujú v obchode alebo opravách ojazdených automobilov, a to je podľa nás chyba,“ upozorňuje na možné riziká Petrus.

Stočené kilometre pri takmer polovici áut

Ďalším rizikom pre negatívny vývoj môže byť podľa Petrusa povinnosť pri inzerátoch povinne uvádzať identifikačné číslo karosérie (VIN) a počet prejazdených kilometrov. Táto povinnosť sa však nevzťahuje na inzeráty súkromných osôb.

Na nevyhnutnosť prepojenia slovenskej databázy s celoeurópskym registrom poukazuje aj spoločnosť AAA AUTO, ktorá sa zaoberá predajom jazdených automobilov. „Ak sa na Slovensko budú ďalej dovážať autá, ktorým ako prvý nahlásia do registra rovno už zmanipulovaný záznam, dovozu "stočeniek“ to nezabráni. Dúfame tiež, že dáta z registra nebudú spoplatnené príliš vysokou čiastkou, aby to dotknuté subjekty neodrádzalo od robenia príslušných výpisov,“ povedal prevádzkový riaditeľ AAA AUTO Petr Vaněček.

Vaněček taktiež prezentuje názor, podľa ktorého nie je dobré, že k údajom nebudú mať prístup bežní obyvatelia. Vďaka tomu nebudú mať jednoduchú možnosť, ako si automobil pred kúpou preveriť ešte z pohodlia domova. Podľa odhadov spoločnosti AAA AUTO podporených štatistikami Cebia má na Slovensku stočené kilometre približne 40 percent jazdených áut na trhu.

Nový zákon sa v menšej miere venuje problematike predaja jazdných áut medzi súkromnými fyzickými osobami. „Veľké riziko vidíme v ešte väčšom presune obchodu s problémovými autami mimo kontrolnej právomoci štátnych orgánov, ako je Štátna obchodná inšpekcia (SOI). Napríklad nová povinnosť uvádzať vo všetkých inzerátoch VIN a počet najazdených kilometrov sa týka len podnikateľov a firiem, bežní občania to robiť nemusia. Je teda jasné, že sa ešte viac ojazdených automobilov presunie do "šedej“ zóny, pretože pre nepoctivých predajcov nebude nič jednoduchšie, ako problematické autá inzerovať prostredníctvom svojich zamestnancov a povinnostiam uverejniť VIN a najazdené kilometre sa tak ľahko vyhnú,“ dodáva Vaněček.

Na webe sú len čiastočné údaje

SOI môže za neoprávnenú manipuláciu s odometrom vozidla, ktorý meria prejazdenú vzdialenosť, udeliť pokutu od troch do 100-tisíc eur. Pri opakovanom porušení hrozí až zákaz podnikania. "Ale aktuálnym európskym snažením už nie je prioritne represia a postih za podvod s najazdenými kilometrami, keďže táto cesta sa ukázala ako absolútne neúčinná hlavne v krajinách, kde špeciálne tento druh podvodu ustanovili za trestný čin. Dvanásťročné praktické skúsenosti a výnimočné výsledky belgického systému Car-Pass potvrdili, že prevencia je oveľa účinnejšia ako sankcia,“ dodáva Ducká.

Aktuálne si vodiči môžu na niektorých internetových stránkach skontrolovať stav odometra konkrétneho vozidla len podľa údajov z technických kontrol. Ide však o údaje s dvojročným časovým odstupom. Ak bol automobil servisovaný v autorizovanom servise, môže mať komplexnejší záznam o svojej histórii.

Počet prejazdených kilometrov je dôležitým ukazovateľom veku vozidla, od ktorého sa odvíja aj jeho cena. Nepoctiví predajcovia využívajú nelegálne upravenie stavu odometra s cieľom zvýšiť cenu jazdeného auta. Pri dovoze jazdených áut zo zahraničia sa navyše história vozidla často stráca. Nepoctiví predajcovia tak môžu pozmeniť stav odometra. Overiť jeho hodnotu je v prípade vymazanej histórie takmer nemožné. Kupujúci sa musí spoľahnúť na odhad počtu prejazdených kilometrov vozidla podľa druhotných znakov.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #ministerstvo dopravy #stáčanie kilometrov #ojazdené autá #odometer