Na zriadenie nových STK prišli desiatky žiadostí

Návrhy na udelenie povolenia o STK, ktoré došli kompletné, sa budú posudzovať presne podľa poradia, v akom boli doručené. Ako rezort dopravy v pondelok informoval, rozšírenie siete STK presadil s hlavným cieľom zvýšiť dostupnosť, kvalitu kontrol a skrátiť čakacie lehoty. Nový zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke je účinný od 20. mája, upravuje aj povoľovanie zriaďovania nových staníc technickej kontroly.

22.05.2018 07:32
debata (1)

„Rozhodnutie povoliť otvorenie nových STK-áčiek sme urobili pre ľudí, aby nemuseli ďaleko cestovať na technickú kontrolu svojho auta alebo čakať v dlhých radoch. Očakávame, že stanice technickej kontroly na zvýšenú konkurenciu zareagujú kvalitnejšími službami a na cestách budú jazdiť bezpečné a technicky spoľahlivé autá,“ povedal minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd).

V záujme rýchleho a efektívneho doručenia žiadostí ministerstvo odporúčalo využiť elektronickú komunikáciu. Pripravilo aj vzory žiadostí a kľúčových výpočtov, ale aj podrobný návod ako žiadosť podať na svojom portáli v sekcii štátny dopravný úrad, v časti technické služby a kontroly vozidiel. Žiadateľ o zriadenie STK musí preukázať splnenie podmienok a uhradiť ministerstvu dopravy správny poplatok tritisíc eur. Ak podmienky pri podaní nepreukáže, ministerstvo návrh bezodkladne zamietne a žiadosťou sa nebude zaoberať.

„Nové stanice technickej kontroly sa budú povoľovať nad rámec existujúcej siete, ak budú splnené zákonné podmienky. Na získanie povolenia na založenie ďalšej STK je stanovený počet evidovaných vozidiel v danom okrese, ktorý vytvára predpoklady na vyťaženie viac ako 25 % kapacity ďalšej kontrolnej linky stacionárnej stanice technickej kontroly,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká. „Ďalšou podmienkou je, aby potrebné kapacity v sieti stacionárnych staníc technickej kontroly boli v danom okrese nedostatočné najmä z dôvodu, že spádová oblasť daného okresu pokrýva aj susedné okresy, alebo si to vyžadujú regionálne podmienky dopravnej infraštruktúry,“ dodala.

Na základe parametra dostatočná minimálna konkurencia môže vzniknúť 40 nových staníc technickej kontroly v 34 okresoch. Z toho štyri v Bratislave, po dve v okresoch Banská Bystrica, Nitra a Žilina, po jednej v okresoch Brezno, Poltár, Revúca, Banská Štiavnica, Žarnovica, Detva, Krupina, Gelnica, Košice, Sobrance, Rožňava, Šaľa, Kežmarok, Snina, Levoča, Sabinov, Medzilaborce, Stropkov, Svidník, Nové Mesto nad Váhom, Považská Bystrica, Ilava, Myjava, Dolný Kubín, Kysucké Nové Mesto, Ružomberok, Námestovo, Tvrdošín, Turčianske Teplice a Bytča.

Na základe parametra vyťaženia ďalšej kontrolnej linky nad 25 %, podľa počtu evidovaných vozidiel v danom okrese, môže vzniknúť dvadsať staníc technickej kontroly. A to po jednej v okresoch Malacky, Senec, Dunajská Streda, Galanta, Piešťany, Senica, Trnava, Prievidza, Trenčín, Komárno, Levice, Nové Zámky, Lučenec, Liptovský Mikuláš, Martin, Námestovo, Bardejov, Vranov nad Topľou, Košice – okolie a Michalovce. Tieto okresy sú vypočítané podľa parametrov k 30. aprílu a do 20. mája sa mohli zmeniť. Ak súčasné stanice technickej kontroly zmenia kapacitu svojich kontrolných liniek a vyťaženie linky klesne pod 25 %, stanicu v danom okrese nebude možné povoliť. Na Slovensku je v súčasnosti celkovo 144 staníc technickej kontroly.

V novom zákone sa upravujú aj pokuty za nepodrobenie vozidla technickej a emisnej kontrole v určených lehotách. Zmenilo sa to, že ak prevádzkovateľ vozidla podrobí vozidlo príslušnej kontrole dodatočne do pätnásť dní a zároveň uhradí pokutu vo výške jednej tretiny, teda 55 eur, pokuta sa bude považovať za uhradenú v plnej výške. Ak prevádzkovateľ vozidla nesplní tieto podmienky, pokuta za neplatnú technickú kontrolu, ako aj pokuta za neplatnú emisnú kontrolu zostane rovnaká ako v súčasnosti, teda 165 eur. Zákon zavádza aj register prevádzkových záznamov vozidiel, do ktorého sa bude zaznamenávať hodnota počítadla celkovej prejdenej vzdialenosti vozidla (odometer) v rôznych situáciách až do jeho vyradenia z evidencie. Malo by to obmedziť neoprávnené zásahy a manipuláciu so stavom odometrov.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #STK