Slovensko je vo finále súboja o ďalšiu automobilku

Ďalší automobilový koncern zvažuje postavenie novej fabriky priamo na Slovensku. Na rozdiel od minulosti sa tentoraz státisícová produkcia nových motorových vozidiel môže rozbehnúť na východe Slovenska. Meno nového investora je stále zahalené rúškom tajomstva a definitívne rozhodnutie padne v najbližších mesiacoch. Okrem Slovenska sa má o obriu investíciu uchádzať aj Rumunsko.

23.05.2018 09:33 , aktualizované: 18:25
debata (72)

„Bojujeme o ďalšiu automobilku, ktorú každý pozná a v ktorej vozidlách mnohí jazdíte. Prekvapilo ma, že sme vo finále,“ povedal počas diskusného fóra HNClubu minister financií Peter Kažimír.

Záujem stavať automobilku na výrobu elektromobilov zatiaľ oficiálne potvrdil čínsky výrobca elektromobilov Zhi Dou. Lenže Slováci na čínskych vozidlách jazdia minimálne a zo slov Kažimíra tak vyplýva, že o čínsku investíciu nejde. Tiež ohlásené čínske megainvestície v susednej Českej republike nedopadli práve najlepšie.

Ďalším zo záujemcov môže byť nemecký automobilový koncern BMW, ktorý však aktuálne rozbieha veľkú investíciu v susednej Českej republike. V Karlovarskom kraji za 400 miliónov eur postaví testovacie centrum. Preto je otázne, či nemecký automobilový koncern bude v blízkej dobe realizovať aj ďalšiu veľkú investíciu, aj keď BMW oficiálne nepoprelo záujem investovať na Slovensku.

O postavenie ďalšieho závodu na Slovensku môže mať záujem aj japonský výrobca automobilov. Pred pár rokmi priamo na Úrade vlády rokovali zástupcovia Mitsubishi a minulý rok pri Košiciach začal stavať závod veľký japonský investor MinebeaMitsumi. Táto nadnárodná spoločnosť sa zameriava na výrobu pohonných zariadení a elektromotorov pre priemysel, vrátane automobilového, ako aj na výrobu špeciálnych elektromotorov a elektromechanických výrobkov. Zároveň už vtedy sa oficiálne hovorilo o záujme ďalších veľkých japonských investorov a o postavenie závodu tak môžu mať záujem aj japonské automobilky Mitsubishi a Toyota.

Možnosť postavenia novej fabriky priamo na Slovensku pravidelne zvažujú viaceré automobilové koncerny. „Našou hlavnou výhodou je rozvinutá sieť subdodávateľov, ktorá dokáže zvládnuť aj tie najnáročnejšie požiadavky automobiliek,“ povedal Juraj Sinay, člen výkonného výboru Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR). V domácej ekonomike totiž už dnes vyrába automobily bratislavský závod Volkswagen Slovakia, trnavská fabrika PSA Peugeot Citroën Slovakia a žilinská Kia Motors Slovakia. Navyše už koncom tohto roka sa začnú vyrábať automobily v nitrianskom závode britského koncernu Jaguar Land Rover. V boji o Jaguar zvíťazilo Slovensko naposledy nad Poľskom. Ohľadne piatej automobilky je aktuálne veľa špekulácií. „Oficiálne nikto nepotvrdí názov záujemcu, lebo v minulosti práve predčasné zverejnenie zmarilo investíciu BMW,“ dodal Sinay.

V prípade úspechu sa na Slovensku bude už o pár rokov vyrábať viac automobilov ako v susednej Českej republike. Už dnes sa pritom v krajine pod Tatrami vyrába približne 1 percento celosvetovej produkcie automobilov a v roku 2017 to bolo 1 025 000 moto­rových vozidiel. V susednej Českej republike sa minulý rok vyrobilo až o 385-tisíc automobilov viac a celková produkcia dosiahla 1¤410¤000 vozidiel. Výrobná karta sa v prospech Slovenska môže obrátiť v prípade získania piateho automobilového závodu.

V minulosti sa objavili pochybnosti o tom, či elektroautá, pri výrobe ktorých nie je až tak potrebná lacná pracovná sila, sú vhodné pre Slovensko. V skutočnosti získavame aj tieto investície. Do výrobnej haly v obci Kriváň v okrese Detva, kde do januára 2017 vyrábala elektromotory fínska firma Ojala, príde podľa agentúry TASR talianska spoločnosť Intercable. Vyrábať tam chce vysokonapäťové vodiče do elektromobilov. Do piatich rokov má v pláne zamestnať 240 ľudí.

V rámci automobilového biznisu v Dubnici nad Váhom pripravuje montovanie nákladných vozidiel ikonická spoločnosť Tatra. Ešte v roku 2016 bola medializovaná užšia spolupráca medzi Tatra Metalurgie a ZŤS Metalurgia. V dlhodobom horizonte malo priniesť spojenie českej a slovenskej fabriky výrobu vozidiel značky Tatra. Jedna z najstarších európskych automobiliek aktuálne vyrába v českom meste Kopřivnice a so svojou 116-ročnou históriou patrí k najstarším automobilkám v Európe.

Informácie z agentúr sme nahradili autorským článkom denníka Pravda.

72 debata chyba
Viac na túto tému: #Slovensko #automobilky