Expert ku GDPR: Firmy investovali do právnikov, budú robiť ďalej to isté

Expert na kybernetickú bezpečnosť Ľubomír Kopáček hovorí o princípoch a zmysle novej európskej legislatívy GDPR. "Je predsa hlúposť, aby som si bral zákaznícku kartu, keď mi ju ponúknu pri náhodnom, jednorazovom nákupe," vraví Kopáček.

24.05.2018 22:00
Ľubomír Kopáček Foto:
Expert na kybernetickú bezpečnosť Ľubomír Kopáček
debata (15)

Žiadosti o súhlas so spracovaním osobných údajov sa javia ako otravná formalita, ktorá má iba potvrdiť doterajší stav. Prístup väčšiny našich firiem k GDPR ste označili ako premrhanú príležitosť?

Áno. Na druhej strane firmy chápem, lebo premýšľajú cez čísla – jednoducho si spočítajú, že zmena procesov a úprava systémov tak, aby boli v súlade so základnou filozofiou GDPR, tzv. privacy by default and by design, je vyjadrené v nákladoch úplne niekde inde, ako správne „ohnutie“ získaných súhlasov. Takže firmy väčšinou investovali do dobrých právnikov, ktorí vymysleli, ako robiť to isté aj naďalej, aby to bolo v súlade s GDPR papierovo. Otázka už len je, čo na tento kreatívny prístup povie Úrad na ochranu osobných údajov, keďže o papiere už tak veľmi nejde, ide najmä o realitu. Ale toto akoby mnohé konzultačné firmy nechceli chápať.

Očakávate zmenu správania zákazníkov? Budú menej využívať zákaznícke karty?

Ak bude problematike ochrany súkromia venovaná aspoň taká mediálna pozornosť, aká samotnému GDPR, tak možno budú zákazníci aspoň pozornejší. Možno si nezoberú úplne každú zákaznícku kartu, ktorú im niekto ponúkne, ale budú si vyberať len tie, ktoré im naozaj budú dávať zmysel. Je predsa hlúposť, aby som si bral zákaznícku kartu, keď mi ju ponúknu pri náhodnom, jednorazovom nákupe. Moja skúsenosť hovorí, že tému ochrana súkromia treba opakovať stále dokola, lebo ľudia skrátka rýchlo zabúdajú.

Ujasnime si: Ak zákazník nedá súhlas so spracovaním osobných údajov, príde o možnosť naďalej používať zákaznícku kartu?

Treba si uvedomiť, že výhody plynúce zo zákazníckych kariet nie sú ústavou garantovaným právom občana. Čerpanie výhod tohto typu je obchod. Niečo za niečo, teda zľava za dáta. Dáta sú komodita, pre prevádzkovateľa majú podstatne vyššiu cenu ako poskytnutá zľava a presne tu nastáva ten moment, keď sa Úrad na ochranu osobných údajov môže začať prevádzkovateľa právom pýtať: nie je náhodou vami zvolený prístup k ochrane osobných údajov zákazníkov v nepomere s účelom, na ktorý ich zbierate? Tie odpovede budú isto veľmi zaujímavé a poučné.

Zmení sa vôbec niečo novou úpravou?

Časom určite áno, ale bude to dlhý a bolestivý proces zmeny, ktorý nastaví myslenie a vnímanie ochrany súkromia u prevádzkovateľov. Bude potrebné nazerať častejšie do výkladového slovníka a pozornejšie skúmať význam slova „primeranosť“.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #ochrana osobných údajov #GDPR #Ľubomír Kopáček #osobné dáta