Automobilka Jaguar Land Rover dnes oznámila, že odštartuje výrobu na Slovenku 3. septembra. Pôvodne investor hovoril o začiatku výroby koncom tohto roka, plány tak zjavne mierne urýchlil. K aktuálnym 1300 zamestnancom pribudnú postupne ďalší. Investor dnes v Nitre potvrdil, že do roku 2020 bude využívať približne 2800 pracovníkov a očakáva sa, že na Slovensku vytvorí nepriamo ďalších 22-tisíc pracovných miest.
Automobilka dnes tiež oznámila, že otvorila tréningovú akadémiu, do ktorej investovala 7,5 milióna eur. Prebiehať v nej budú školenia pre všetkých výrobných pracovníkov.
„Výroba začne v karosárni, potom v lakovni a vo finálnej montáži sa dokončí automobil,“ povedal dnes pre novinárov šéf nirianskeho Jaguaru Alexander Wortberg. Závod má pripravené logistické činnosti pre dodávky súčiastok v režime just and time. „Karosáreň je už kompletne vybudovaná a začalo sa s testovaním výroby Discovery,“ dodal Wortberg. Hlavným cieľom je znížiť hmotnosť kompletnými karosériami z hliníka. Spájajú ich nitovaním a lepením.
Podľa Nicci Cook, riaditeľky ľudských zdrojov v nitrianskom závode sa na každé pracovné miesto vo výrobe hlási až 100 kandidátov Na manažérske a administratívne miesta je 20 ľudí na jedno voľné miesto. Jaguar vlani v októbri spustil masový nábor a priamo sa prihlásilo až 20-tisíc uchádzačov o prácu.
Z výrobných pásov budú ako prvé schádzať luxusné SUV automobily Discovery a neskôr sa pridá aj druhý model, ktorého názov automobilka zatiaľ neprezradila. Po spustení výroby sa počíta s produkciou dosahujúcou maximálne 150-tisíc automobilov za rok. V druhej fáze počet zamestnancov stúpne na takmer 3-tisíc a kapacita závodu vzrastie na 300-tisíc osobných motorových vozidiel. V prípade záujmu zákazníkov sa môže Jaguar Land Rover na toto číslo dostať už v roku 2021.
Mzda môže zo 650 eur narásť vraj až k 1800 eur
Nová automobilka so sebou dotiahla na Slovensko aj rôznych subdodávateľov, ktorí majú v krajine pod Tatrami vytvoriť ďalších 12-tisíc pracovných miest. Britská automobilka tiež zvažovala na Slovensko umiestniť výrobu elektromobilov a v prípade kladného rozhodnutia sa mohlo nakoniec číslo pracujúcich navýšiť až na 6-tisíc ľudí. Od príchodu britskej automobilky si miestni obyvatelia sľubovali hlavne vyššie platy. Fabrika ľudí nakoniec mierne sklamala ponukou nástupných robotníckych platov od 650 do 720 eur v hrubom. Pôvodne pritom mala dať automobilka priemerné mzdy vo výške 1 100 až 1 300 eur za mesiac.
Nitrianska fabrika aktuálne prostredníctvom pracovného portálu Profesia hľadá operátora výroby za nástupný plat 650 eur v hrubom. Zároveň budúcim zamestnancom ponúka kompetenčný príplatok vo výške 70 eur a retušérsky príplatok vo výške 130 eur. Ďalej najneskôr po skúšobnej dobe má zamestnanec nárok na mesačný bonus v rozpätí od 0 do 15 percent a 13. plat. Vedenie fabriky tvrdí, že sa budú mzdy robotníkov po započítaní všetkých bonusov pohybovať v rozmedzí od 900 do 1¤800 eur v hrubom. „Mesačná mzda sa bude pre kvalifikovaných robotníkov a výrobných pracovníkov pohybovať v priemere od 900 do 1800 eur za mesiac,“ informovala automobilka.Po spustení výroby sa automobily budú vyrábať len počas dennej zmeny a až postupný nábeh na nočnú výrobu razantnejšie zvýši platy. Zároveň v miestnych elektronických fabrikách operátori výroby bežne pracujú za 600 eur v hrubom a tak môže Jaguar Land Rover zabodovať aj hrubými mzdami vo výške 750 eur. Automobilke sa ešte pred spustením výroby do práce hlásilo prostredníctvom webového portálu úradu práce viac ako 40-tisíc ľudí. Medzi nimi boli aj odborníci s niekoľkoročnou praxou, ktorí chceli postavenie automobilového závodu využiť na návrat do svojho rodného mesta.
V prvej fáze bude vybudovanie novej fabriky automobilky Jaguar Land Rover stáť 1,4 miliardy eur a ďalších 130 miliónov eur prispeje Slovenská republika.
O získanie tejto investície Slovensko bojovalo s Poľskom a Mexikom a bez štátnej podpory by závod pravdepodobne stál v poľskom meste Krakov. Práve Poliaci sa v Bruseli sťažovali, že poskytnutím štátnej pomoci získali Slováci automobilku na úkor iných, menej rozvinutých regiónov Európskej únie. Následne začala Európska komisia prešetrovať slovenskú pomoc a jej výsledky ešte nie sú známe. V krajnom prípade môže Jaguar Land Rover vracať časť poskytnutej štátnej pomoci.