Viaceré nemecké firmy sa sťahujú z Ruska

Veľké nemecké firmy ešte nedávno považovali ruský trh za veľmi sľubný. Rubeľ ale slabne a kúpna sila Rusov klesá. To sa odráža aj na situácii investorov, výrobcov a predajcov - už neveria, že sa ich očakávania naplnia.

10.06.2018 08:29
debata (507)

Výrobca športového oblečenia a obuvi Adidas, obchod s elektronikou MediaMarkt alebo internetový predajca Otto v Rusku začínajú svoju prítomnosť obmedzovať, uviedla na svojom webovom serveri rozhlasová stanica Deutsche Welle.

MediaMarkt sa chystá z Ruska odísť po dvanástich rokoch. O predaji svojej siete pobočiek rokuje s ruským konkurentom M.Video, výmenou sa chce stať menšinovým akcionárom tejto ruskej firmy. V posledných mesiacoch predal MediaMarkt podľa správy zverejnenej v polovici mája šesť filiálok, teda zhruba každú desiatu. Ako príčinu uvádza negatívne dopady nízkeho kurzu rubľa a pokles príjmov v Rusku. Navyše pre protiruské sankcie vyhlásené v apríli Spojenými štátmi sa ďalší rast ruského hrubého domáceho produktu (HDP) ani nepovažuje za pravdepodobný.

Nemecký gigant internetového predaja oblečenia a potrieb pre domácnosť Otto sa z Ruska sťahuje len čiastočne. V apríli spoločnosť oznámila, že v lete zavrie dva svoje ruské internetové obchody, otto.ru, ktorý je na trhu od roku 2006, a quelle.ru, ktorý získala v roku 2009. Zanikne tak aj už v sovietskych časoch legendárny katalóg a zásielkový predaj. Firma svoje rozhodnutie zdôvodňuje zmenou globálnej stratégie, chce sa viac sústrediť na domáci nemecký trh. Rolu zohráva aj rastúca konkurencia na ruskom internete. Rozvoj internetu viedol k zániku klasického zásielkového predaja. Podľa odborníkov ale aj tu zohrala úlohu slabosť rubľa, ktorá predražuje ceny zásielok z Nemecka. Ponechať si firma v Rusku chce svoju vlajkovú loď bonprix.ru, ktorá vsádza na zákazníkov s priemernými a nižšími zárobky, a textilnú značku Witt.

Svoju prítomnosť na ruskom trhu a závislosť na ňom chce obmedziť nemecký výrobca športového oblečenia a topánok Adidas. Rozhodol sa už v roku 2014, keď musel kvôli pádu kurzu rubľa a menšej ochote Rusov míňať revidovať svoje očakávania na ruskom trhu.

Adidas urobil na začiatku desaťročia z Ruska a štátov bývalého Sovietskeho zväzu jeden zo svojich strategických regiónov, okrem Severnej Ameriky a Číny. Počet obchodov v regióne sa z vtedajších 800 mal v krátkej dobe zvýšiť na 1200. Isté obdobie prispieval ruský trh k celkovým tržbám koncernu desiatimi percentami. Teraz sú to už len tri percentá. V lete firma oznámila zámer uzatvoriť v regióne viaceré pobočky. Na otázku Deutsche Welle uviedla, že ich zostalo už iba 600.

Inak sa rozhodol postupovať prevádzkovateľ siete obchodov s potravinami a drogistickými výrobkami Metro. Nielenže neuzavrie žiadnu z 89 predajní, ktoré prevádzkuje v 50 regiónoch Ruskej federácie vrátane Ruskom anektovaného ukrajinského polostrova Krym, ale nevylučuje ani otvorenie ďalších. Ruský trh je príliš dôležitý, firma už v krajine investovala toľko peňazí, že si nemôže dovoliť z neho odísť.

507 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #Rusko