Diaľnice zmenili kurz na juh, cena už nebude jediným kritériom

Slovensko sa vybralo pri ďalšom budovaní nových diaľnic na juh. Kľúčová diaľnica D1 je s výnimkou úseku z Turian do Hubovej rozostavaná, a tak sa zvažovalo, ktoré regióny budú nasledovať. Napriek tomu, že obyvatelia Kysúc čakajú na dostavbu diaľnice D3 a Prešovčania na druhú etapu severného obchvatu na rýchlostnej ceste R4, štát sa pustil do výstavby južnej rýchlostnej cesty R2.

02.07.2018 13:00
križovatka, Mýtna, Tomášovce Foto:
Budúca križovatka medzi Mýtnou a Tomášovcami.
debata (121)

Diaľničiari v pondelok vyhlásili tender na výstavbu R2 v úseku Mýtna – Kriváň. Ide o posledný úsek, ktorý spojí Zvolen s Lučencom. Ak by nechýbal obchvat Zvolena, Lučenec by o pár rokov mohol byť diaľnične spojený s Bratislavou. V minulosti sa o R2 uvažovalo ako o alternatíve, ktorá prispeje k spojeniu Bratislavy s Košicami, napokon sa pre rozvinutejší priemysel na severe uprednostnila D1. Výstavba diaľnic od nástupu súčasného ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd) však nabrala aj na južnom Slovensku väčšie tempo. V tomto roku budú vyhlásené ďalšie tri súťaže na úseky nachádzajúce sa práve v južnej časti krajiny.

Výstavba diaľničného úseku s celkovou dĺžkou 9,15 kilometra si podľa odhadov vyžiada 234,08 milióna eur. Konečnú cenu však vygeneruje až súťaž, ktorá má byť ukončená v prvom štvrťroku budúceho roka.

Diaľničiari plánujú v prípade úseku R2 Kriváň – Mýtna použiť nový spôsob vyhodnocovania ponúk. "Ide o historicky prvú súťaž, ktorá sa bude vyhodnocovať multikriteriálne. Rozhodujúcim kritériom pri hodnotení súťaží doteraz bola najnižšia cena. Po novom sa pri súťažiach na stavebné práce budú posudzovať štyri kritériá, a to cena, kvalita tímu odborníkov (podľa konkrétnej stavby – hlavný inžinier stavby, cestár, mostár, geológ, tunelár), náklady na prevádzku a environmentálne hľadisko. Tieto štyri kritériá budú mať rôznu percentuálnu váhu,“ uviedla hovorkyňa diaľničiarov Michaela Michalová.

„Kritérium ceny už nemôže byť pre nás rozhodujúce, musíme prihliadať najmä na kvalitu a tiež na environmentálne záťaže, ktoré nám stavba a prevádzka cesty prinesie,“ povedal podľa TASR pri príležitosti vyhlásenia súťaže minister dopravy Árpád Érsek.

Diaľničiari si od nového systému sľubujú rýchlejší priebeh súťaže, vyššiu kvalitu a efektivitu. Multikriteriálne vyhodnocovanie ponúk patrí k bežnej praxi v Európskej únii, pričom ho uprednostňuje aj Európska komisia a agentúra Jaspers.

Nový úsek rýchlostnej cesty sa napojí na už existujúcu rýchlostnú cestu R2 v úseku Pstruša – Kriváň, ktorý bol otvorený v roku 2015 a vytvára obchvat Detvy. Ide o posledný úsek medzi Zvolenom a Lučencom, ktorý nie je v prevádzke a na jeho výstavbu neprebieha tender. Vo februári tohto roka diaľničiari vyhlásili tender na úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa (Tomášovce), ktorý privedie rýchlostnú cestu až k Lučencu. Predpokladaná hodnota zákazky predstavuje 161,8 milióna eur. Tender stále prebieha. Ponuky predložilo šesť spoločností, pričom súťaž by mala byť skončená do konca tohto roka.

Pôvodne R2 Kriváň – Mýtna a R2 Mýtna – Lovinobaňa (Tomášovce) mali byť postavené v jednom úseku R2 Kriváň – Lovinobaňa (Tomášovce). Následne bol tento úsek rozdelený do dvoch častí. Oba úseky vzniknú v plnom profile, pričom štát ich výstavbu zabezpečí z vlastných zdrojov.

R2 smeruje na Gemer

Rýchlostná cesta prevezme dopravu prechádzajúcu po ceste prvej triedy I/16. Denne po danej ceste v úseku rýchlostnej cesty v roku 2015 prechádzalo viac ako 11-tisíc automobilov. Cesta prvej triedy spája Detvu s Lučencom, pričom prechádza územím s lesným porastom neďaleko Krivánskeho potoka. Po dostavbe sa rýchlostná cesta napojí na úsek, ktorý sa už tendruje. Vodiči sa tak plynulým diaľničným spojením dostanú od Zvolena až po Tomášovce pri Lučenci.

Problematická lučenecká križovatka ciest prvej triedy I/16 spolu s I/71, neďaleko ktorej sa spája I/16 s I/75, ostane bez diaľničnej alternatívy. Lučenec obíde úsek R2 Lovinobaňa (Tomášovce) – Ožďany. Daný úsek je však len v procese územného konania. Diaľničiarov v budúcnosti čaká výkup pozemkov, dokumentácia na stavebné povolenie, samotné stavebné povolenie, zabezpečenie finančných prostriedkov spolu s prípravou a vyhlásením tendra. Následne má rýchlostná cesta pokračovať smerom na Rimavskú Sobotu a Rožňavu.

Najväčšie dopravné zaťaženie v Lučenci pochádza z cesty druhej triedy II/585 smerujúcej od Panických Draviec, po ktorej podľa celoštátneho sčítania z roku 2015 denne jazdí 13¤850 vozidiel. Cesta prvej triedy I/75 v smere od Veľkého Krtíša denne zvláda dopravné zaťaženie na úrovni 13¤142 automobilov. V budúcnosti má cestu I/75 odľahčiť rýchlostná cesta R7, ktorá má spojiť Bratislavu, Dunajskú Stredu, Nové Zámky, Veľký Krtíš a Lučenec.

Prednosť pre Sorošku

Aktuálne je rozostavaný len úsek medzi Bratislavou a Holicami neďaleko Šamorína, ako súčasť projektu D4/R7. Úsek s dĺžkou 32,8 kilometra medzi Veľkým Krtíšom a Lučencom je v súčasnosti v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), pričom v najbližších rokoch sa s jeho výstavbou nepočíta.

V tomto roku diaľničiari plánujú vyhlásiť tender na úsek R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška. Daný úsek má spolu so 4,65 kilometrovým tunelom vzniknúť v polovičnom profile. Vozidlá sa majú vďaka tejto časti štvorprúdovky vyhnúť horskému priechodu Soroška, ktorý najmä v zimných mesiacoch spôsobuje nákladným vozidlám problémy. Rovnako aj tento úsek má byť postavený zo štátneho rozpočtu. Predpokladaná hodnota zákazky dosahuje 227,3 milióna eur.

Diaľničiari mali pôvodne v tomto roku tendrovať v plnom profile aj úsek R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany. Daný úsek je posledným, ktorý má vzniknúť z aktuálnych eurofondov. Štát predpokladal, že za 21,25 kilometra dlhý juhovýchodný obchvat Košíc zaplatí 288,8 milióna eur. NDS však pristúpila k rozdeleniu úseku a v tomto roku plánuje vyhlásiť súťaž na 14,3-kilometrovú časť v úseku R2 Košice, juh – Košické Oľšany. Skrátená diaľnica tak zabezpečí tranzitnú dopravu na trase sever-juh. Štát bude musieť následne dostavať aj prepojenie z juhozápadnej strany.

Pokračuje výstavba obchvatu Bratislavy

Posledným úsekom, na ktorého výstavbu chce NDS v tomto roku spustiť súťaž, je rozšírenie diaľnice medzi Bratislavou a rozostavanou križovatkou Triblavina. Zvýšenie kapacity jednej z hlavných dopravných tepien má stáť podľa štátnej expertízy 58,3 milióna eur. Na danom úseku sa bude nachádzať aj križovatka diaľnic D1 a D4. Diaľničiari musia zvýšiť výšku diaľnice D1, pretože nový, nultý obchvat hlavného mesta na diaľnici D4 pôjde popod existujúcu cestu.

Diaľnica D1 spolu s križovatkou Triblavina mali byť hotové najneskôr do roku 2019, keď sa má začať s výstavbou križovatky diaľnic D1/D4. Dostavbu križovatky Triblavina pozastavil spor okolo rovnobežných jednosmerných dvojpruhových ciest po oboch stranách diaľnice D1, tzv. kolektorov.

Diaľničiari kolektory z projektu vypustili pre tesnú blízkosť s križovatkou D1/D4. Vodiči využívajúci diaľnicu D1 v blízkosti Bratislavy sa musia pripraviť na to, že počas výstavby budú využívať náhradné vybudované cesty, pričom priepustnosť sa zníži. Aktuálne je diaľnica D1 medzi Bratislavou a Trnavou, s výnimkou križovatky Blatné, oficiálne stavbou. V každom smere sú tri jazdné pruhy bez odstavných pásov.

Prešov odsunuli

NDS v tomto roku napokon neplánuje vyhlásiť súťaž na druhú etapu severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4. Koncom minulého roka odštartoval tender na prvú, kratšiu etapu. Intenzita premávky na ďalšej frekventovanej ceste prvej triedy I/11 v Kysuckom Novom Meste v roku 2015 dosahovala 19¤300 vozidiel za 24 hodín. Dva úseky diaľnice D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto a Kysucké Nové Mesto – Oščadnica ostávajú aj naďalej v príprave.

V najbližších rokoch štát musí počítať aj s dostavbou diaľnice D1 v úseku Turany – Hubová, ktorého realizáciu v roku 2013 zastavil zosuv pôdy pri Šútove. Následne bol odporučený tunelový variant s tunelom Korbeľka, takže projektové práce sa vrátili takmer na začiatok.

© Autorské práva vyhradené

121 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #D1 Turany - Hubová #D3 #R4 #JASPERS #rýchlostná cesta R2