Koniec dieselov pravdepodobne nepríde náhle

Naftové motory sa v posledných rokoch stali pre určitú skupinu ľudí neželanou technikou pod kapotami áut. Kým v nedávnej minulosti boli prezentované ako ekologickejšia alternatíva k benzínovým agregátom, škandál koncernu VW ich uvrhol do nemilosti.

04.07.2018 15:00
kamión, polícia, kontrola, emisie, diesel Foto:
Polícia v Hamburgu kontroluje autá. Tie s dieselovými motormi už do centra nesmú.
debata (8)

Automobilky síce pripravujú jeden elektrický model za druhým, priznávajú však, že s naftovými motormi počítajú aj v budúcnosti. Pre denník Pravda to v minulosti potvrdili automobilky Mercedes a Škoda. Predaje elektrických áut sú aj napriek podporám stále žalostne nízke. Ich slabina spočíva najmä v akumulátoroch. Nedostatočná kapacita a vysoká cena spolu s otáznou ekologickosťou ich výroby a likvidácie bránia masívnemu rozšíreniu elektromobilov.

Napriek tomu európske vlády aj niektoré organizácie predpovedajú naftovým motorom skorý koniec. Podiel áut s dieselovými motormi na trhu Európskej únie sa do roku 2030 pravdepodobne zníži na úroveň iba 5 percent. Vyplýva to zo štúdie poradenskej firmy AlixPartners, o ktorej výsledkoch informuje portál bbc.com. Obavy v súvislosti s emisnými štandardmi už poškodili predaj vozidiel s dieselovými motormi, ale podľa firmy AlixPartners sa pokles ich odbytu zrýchli.

Podiel takýchto áut na európskom trhu sa v rokoch 2015 až 2017 už zmenšil z 52 na 45 percent, uviedla poradenská firma. Dôveru verejnosti k dieselovým autám narušil emisný škandál Volkswagenu, keď sa roku 2015 zistilo, že tieto automobily boli vybavené zariadením, ktorého úlohou bolo klamať pri emisných testoch.

Vo Veľkej Británii sa predaj áut s dieselovými motormi v máji tohto roka podľa údajov britského Združenia výrobcov a predajcov automobilov (SMMT) v porovnaní s rovnakým mesiacom vlaňajška znížil o 23,6 percenta, uviedol portál bbc.com. Išlo pritom už o štrnásty mesiac v rade, počas ktorého sa trhový segment dieselových áut v Británii zmenšil. Za celý minulý rok sa dopyt po dieselových vozidlách v Británii znížil o 17 percent, dodáva portál.

Naftové motory sa neosvedčili v malých autách, ktoré jazdia najmä v mestách. Vo všeobecnosti tieto pohonné jednotky majú problémy s krátkymi trasami, keď nemajú dostatočný priestor na získanie prevádzkovej teploty. Vo vozidlách vyšších tried, v diaľkových autobusoch a nákladných autách však stále ostávajú len ťažko nahraditeľnými.

Ich koniec pravdepodobne nepríde náhle. So zvyšujúcimi sa nárokmi na emisie sa k slovu budú čím ďalej tým viac dostávať kombinácie elektrického a benzínového alebo naftového pohonu. Švédske Volvo v blízkej budúcnosti plánuje ponúkať len elektrifikované modely. To znamená, že pod kapotou budú pracovať tak spaľovacie, ako aj elektrické motory spoločne.

Starým naftovým motorom odzvonilo v centrách veľkých miest. Ako prvý vylúčil neekologické staré naftové motory niektorých častí nemecký Hamburg. Ide však o malé oblasti, kde navyše platí mnoho výnimiek. Majitelia starších naftových vozidiel, ktorí chcú danou oblasťou prejsť, sa tak snažia zákaz obchádzať po okolitých uliciach. Tvorba emisií sa tak presunula len do inej časti mesta.

V budúcnosti môžu vodiči počítať s tým, že európske metropoly budú stále viac zakazovať naftové alebo aj benzínové automobily na svojom území. Aktuálne sú v platnosti vo viacerých mestách nízkoemisné zóny, ktoré regulujú vjazd neekologických áut.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #emisie #emisie áut #naftové motory #dieselové motory