Zákazník sa mení, reťazce tiež

Trend zdravej stravy čoraz viac prichádza aj na Slovensko. V posledných rokoch kladú Slováci čoraz väčší dôraz na to, čo jedia, čomu sa snažia prispôsobiť aj potravinové reťazce. Mnohí nakupujúci najmä zo západného Slovenska však stále naplnia svoje košíky v susednom Rakúsku, aj keď vnímajú, že zmeny sa dejú aj na Slovensku.

21.08.2018 11:00
Žena, nákup, potraviny, supermarket Foto:
Zákazníci sa viac zaujímajú o kvalitu potravín. Reťazce sa musia prispôsobiť.
debata (8)

„Nakupovať do Rakúska chodíme vždy raz za mesiac na väčší nákup. Kupujeme hlavne mliečne a mäsové výrobky, tam pociťujeme najväčší rozdiel v kvalite, aj keď sa zdá, že aj na pulty slovenských reťazcov sa už dostávajú lepšie výrobky,“ hovorí Barbora, jedna z nakupujúcich v Kittsee.

Reťazce na Slovensku tvrdia, že reagujú na nové potreby zákazníkov. „Podľa posledných prieskumov sú na prvých priečkach kvalita, cena a krajina pôvodu,“ hovorí Lucia Langová, hovorkyňa spoločnosti Kaufland. Či už prostredníctvom znižovania pridaného cukru a soli, alebo dodávaním takzvaných bezéčkových výrobkov sa snažia potravinové reťazce prilákať viac zákazníkov do svojich predajní.

„Rôzne prídavné látky sa v posledných desaťročiach natoľko stali súčasťou potravinárstva, že ich prítomnosť v zložení výrobkov sa všeobecne považuje za úplne prirodzenú,“ hovorí Tomáš Bezák, vedúci úseku komunikácie Lidl.

„Podľa správania nášho zákazníka vidíme, že nakupuje prémiovejšie tovary, sleduje si zloženie výrobkov, skúša novinky, je pre neho dôležitá čerstvosť aj samotný pôvod,“ hovorí Ján Bilinský, generálny riaditeľ spoločnosti COOP Jednota Slovensko.

Na základe preferencií spotrebiteľov zavádzajú obchodníci rôzne verzie zdravších potravín, zväčša vlastných značiek. „Zákazníci majú záujem o kvalitné výrobky, ktoré si môžu zakúpiť za výhodnú cenu. Neustále preto rozširujeme a inovujeme náš sortiment,“ hovorí Bezák. Keďže sa spotrebitelia čoraz viac zaujímajú aj o už spomínaný pôvod potravín, reťazce sa snažia inovovať aj túto stránku. „V roku 2025 nebudeme predávať vajcia z klietkových chovov, platí to aj pre výrobky našich vlastných značiek obsahujúcich vajcia,“ dodal Bezák.

Väčšina reťazcov tvrdí, že podporuje regionálnych dodávateľov, najmä z hľadiska čerstvosti. „Na základe spotrebiteľského správania našich zákazníkov vidíme čoraz väčší fokus na čerstvosť. Zákazníci majú väčší záujem o čerstvé ovocie a zeleninu, čerstvé pečivo a čerstvé mäso i ryby. Taktiež sa menia ich preferencie pri hľadaní chutnej drobnosti. Kým v minulosti siahli skôr po nejakej sladkosti, teraz si čoraz viac zákazníkov vyberie smooties, ovocný či zeleninový šalát v praktickom balení so sebou,“ hovorí Kvetoslava Kirchnerová, hovorkyňa spoločnosti Billa.

Znižovanie cukru a soli v potravinách sa dotkne najmä detského spotrebiteľa, keďže reťazce chcú v prvom rade znížiť tieto podiely v raňajkových cereáliách, jogurtoch a sladkostiach. Zmena sa však dotkne aj hotových jedál, pečiva či nátierok.

"Obzvlášť dôležité je pre nás znížiť obsah cukru, soli a tuku vo výrobkoch určených pre deti. Ak sú totiž užívané nadmerne, patria k spúšťačom rôznych zdravotných problémov,“ hovorí Langová. Zároveň dodáva, že vysoký podiel chorôb sa dá efektívne ovplyvniť zmenou stravovania, čo u zákazníkov vytvára dopyt po zdravších potravinách.

Osobný tréner Adam Porvazník však tvrdí, že znižovanie cukru a soli v potravinách nie je riešením, no pomôže. „Dôležité je dodržiavať pestrú a rozmanitú stravu. Kľúčom proti obezite je najmä aktívny pohyb v spojení s kvalitnou a vyváženou životosprávou­,“ dodal.

Okrem iného sa spoločnosti snažia zaujať zákazníkov aj znižovaním a recyklovaním plastov či ponukou výrobkov neobsahujúcich lepok či vegánskej stravy. „Naša spoločnosť celoročne zavádza zdravé novinky do sortimentu chleba a pečiva, čím reagujeme na zákaznícky dopyt a trendy súvisiace s uprednostňovaním zdravého životného štýlu. Takto sme tento rok rozšírili náš sortiment o viac ako 20 nových pekárenských produktov, mnohé z nich sú vyrobené z kvásku, špaldy, obsahujú ľanové či chia semienka,“ dodáva Kirchnerová.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #zdravá strava #Lidl #vegánska diéta #Billa #chia semiačka #potravinové reťazce