Nová doprava pri Bratislave vyvoláva rozpaky

Výstavba nových diaľnic pri Bratislave donútila kompetentných urobiť zmeny v hromadnej doprave. Posilnili sa vlakové spojenia zo Senca do Bratislavy, zrušili sa však priame autobusové linky z dedín do hlavného mesta. Najmä obyvatelia z okolia Senca a priľahlých obcí si musia zvykať na prestupovanie.

22.08.2018 06:00
debata (41)
V utorok ráno prišiel jeden z vlakov zo Senca... Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Hlavná stanica v Bratislave V utorok ráno prišiel jeden z vlakov zo Senca na hlavnú stanicu v Bratislave takmer plný.

Zmeny v cestovných poriadkoch platia od 19. augusta. Cestujúci sa sťažujú aj na slabú informovanosť. Na druhej strane presun cestujúcich na koľaje má odľahčiť preťažené cesty v okolí Bratislavy. Dopravné komplikácie a zdržania sa budú stupňovať spolu s prácami na diaľnici D1, ktorú plánuje štát rozšíriť a dobudovať križovatku Triblavina spolu s križovaním diaľnic D1 a D4.

„Využívala som aj priamy autobus z Veľkého Grobu do Bratislavy, ktorý po novom nechodí. Musím ísť do Senca alebo do Báhoňa, kde prestúpim na vlak. Prestupom síce nestrácam čas, no v minulosti som mala skúsenosti s tým, že autobusy zvykli meškať,“ povedala Lucia z Veľkého Grobu v okrese Galanta.

Z autobusov ľudia presadli do vlakov

Cestujúci sa na sociálnych sieťach sťažujú aj na nutnosť využívania hromadnej dopravy. Kým doteraz im príchod autobusu, ktorý mal v Bratislave viacero zastávok, umožňoval hromadnej doprave v meste sa vyhnúť. Vlaky smerujúce zo Senca končia buď na hlavnej stanici v Bratislave, alebo na vlakovej stanici v Petržalke. Ak ide vlak do bratislavskej Petržalky stojí aj v staniciach Bratislava predmestie a Bratislava – Nové Mesto.

„V Bratislave musím používať hromadnú dopravu, no tou som musela chodiť aj predtým. Do hlavného mesta dochádzam pomerne skoro ráno, takže vlaky nie sú plné. Očakávam, že po začiatku školského roka bude využívať tento spôsob dopravy viac ľudí,“ povedala Lucia.

V utorok ráno o pol deviatej štátny regionálny expres smerujúci zo Senca prišiel na hlavnú stanicu v Bratislave takmer plný. Ľudia nemuseli stáť, no kapacita vlaku bola využitá. Od septembra, keď sa skončia školské prázdniny a dovolenkové obdobie, budú vlaky plnšie. Preplnené vlaky súkromného dopravcu RegioJet v súčasnosti jazdia medzi Komárnom a Bratislavou.

Málo informácií o veľkých zmenách

„Dopravcovia podľa mňa zanedbali informovanie o tejto zmene. Všetko som sa dozvedela z médií na poslednú chvíľu. Informácie som si musela prácne zisťovať na internete,“ poukazuje na nedostatky cestujúca Lucia. Za pravdu jej dávajú aj nespokojné reakcie ostatných cestujúcich na sociálnych sieťach. „Prečo o tejto veľkej zmene, ktorá sa dotkne v podstate tisícov ľudí z okolitých obcí Bratislavy, ktorí každý deň cestujú za nemalé peniaze, neboli už v predstihu podané poriadne informácie?“ pýtala sa na sociálnej sieti Silvia.

Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba (SaS) vyzval pri príležitosti obnovenia stavebných prác na križovatke Triblavina obyvateľov samosprávneho kraja, aby presadli z automobilov do hromadnej dopravy.

O priame autobusové spojenie s hlavným mestom, ktoré zabezpečoval dopravca Slovak Lines, prišli napríklad obyvatelia obcí Blatné, Igram, Čataj, Veľké Úľany a Jelka ležiace neďaleko Senca. Zrušenie priamych spojov s Bratislavou je vykompenzované vyšším počtom autobusov smerujúcich na vlakovú stanicu v Senci. Cestujúci by tak vo väčšine prípadov nemali cestovať dlhšie. Priamy spoj z Veľkých Úľan prekonal 42-kilometrovú vzdialenosť do Bratislavy za hodinu a päť minút. S prestupom v Senci cesta trvá 57 minút, prípadne jednu hodinu a štyri minúty.

Petícia za obnovenie priamych spojov

Nespokojní obyvatelia začali spisovať petíciu za zrušenie zmien v cestovnom poriadku v prípade prímestských autobusov. Autori petície poukazujú na to, že obce ako Kráľová pri Senci, Hrubá Borša, Jánovce, Veľké Úľany a Jelka nemajú priame spojenie s Bratislavou.

Výška cestovného sa nemení. V rámci Bratislavskej integrovanej dopravy (BID) nie je rozhodujúce, či cestujúci ide priamym spojom, alebo prestupuje. Podstatné je, koľko zón prejde. Z Veľkého Grobu cez Senec do Bratislavy stojí lístok 2,30 eura. Cestujúci tak prechádza cez sedem zón.

Lucia, ktorá cestuje niekoľkokrát do týždňa z Veľkého Grobu do Bratislavy, má negatívne skúsenosti so systémom BID. „Nie som spokojná ani so spoľahlivosťou Bratislavskej integrovanej dopravy. Niekoľkokrát som mala problémy s načítaním a overením lístka prostredníctvom čipovej karty. Vždy som sa sťažovala priamo BID, pričom vždy malo ísť o technické zlyhanie,“ povedala Lucia.

© Autorské práva vyhradené

41 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #doprava #senec #autobusová doprava #železničná doprava