Prognostik: USA zavádzanie ciel nepomôže

Spojené štáty americké môžu zavádzaním ciel nakoniec viac stratiť ako získať. "Na toto riziko upozorňuje v najnovšej štúdii americká centrálna banka Fed,“ povedal ekonóm Prognostického ústavu Slovenskej akadémie vied Vladimír Baláž. Americký dolár sa totiž pri zavádzaní ciel posilňuje a výsledkom je zdražovanie v USA vyrobených tovarov a služieb.

23.08.2018 12:00
Automobilka, autá, automobilky Foto: ,
Na Slovensku pôsobiace fabriky zasiahnu clá nepriamo cez automobilové komponenty.
debata (29)

Môžu európske automobilky v snahe obísť clá presunúť výrobu do USA?

Pri európskych automobilkách je už dnes približne rovnaký pomer medzi vyvážanými vozidlami a automobilmi priamo vyrobenými v USA. Dlhodobé zavedenie ciel tento pomer určite preklopí v prospech výroby priamo v USA, a o to v podstate ide americkému prezidentovi Donaldovi Trumpovi. To mu treba uznať, že v rámci svetového obchodu Spojené štáty americké dnes oveľa viac dovážajú, ako vyvážajú. Lenže clá nie sú práve najlepším nástrojom na vyriešenie tohto problému.

Prečo?

Americká centrálna banka Fed minulý týždeň publikovala štúdiu o možných dosahoch zavádzaných ciel. Tie napríklad miestnym oceliarňam znížia konkurenciu a výsledkom bude drahšia americká oceľ. Z nej vyrábané automobily budú tiež oveľa drahšie, a to určite nepoteší mnohých Američanov. Zároveň drahšie americké vozidlá sa budú oveľa ťažšie predávať aj mimo USA. Situáciu ešte skomplikuje americký dolár, ktorý na zavádzanie ciel reaguje posilnením a prakticky vymazáva dosahy nových obchodných bariér. Spojené štáty americké tak nakoniec môžu mať oveľa horšiu obchodnú bilanciu ako dnes.

Koho budú clá bolieť viac?

V minulom roku sa z Európskej únie vyviezlo do Spojených štátov amerických 3,15 milióna automobilov za 37,4 miliardy eur. Opačným smerom, teda z USA do EÚ, bol objem exportovaných automobilov až o šestinu menší. Toto sú fakty, a preto bude zavedenie ciel viac bolieť Európsku úniu ako Spojené štáty americké.

Môžu domáce fabriky pre stratu amerického trhu pristúpiť k prepúšťaniu ľudí?

Na Slovensku pôsobiace fabriky zasiahnu clá nepriamo cez automobilové komponenty. Preto je veľmi ťažké odhadovať dosah, keďže nikto nevie presne povedať, koľko na Slovensku vyrobených prevodoviek sa montuje do automobilov smerujúcich do USA. No k strate pracovných miest prísť môže.

Ako zareagujú európske automobilky na prípadné americké clá?

Bude to pre ne tvrdá rana. V snahe udržať si pozície na americkom trhu automobilové koncerny pravdepodobne znížia svoje marže, a ako som už spomínal, pomôže im aj stúpajúci kurz amerického dolára. Prípadné zavedenie 25-percentných ciel nakoniec nezdvihne ceny v Európe vyrobených automobilov až o štvrtinu. Zároveň časť bohatých zákazníkov sa nerozhoduje len na základe ceny a títo ľudia sú ochotní zaplatiť aj viac peňazí za vlastnenie nového automobilu značky BMW alebo Mercedes. Napriek tomu clá nakoniec znížia objem predaja európskych automobilov v USA.

© Autorské práva vyhradené

29 debata chyba
Viac na túto tému: #USA #clá