Malebné železničné trate zívajú prázdnotou

Hradište pod Vrátnom už pätnásť rokov márne čaká na to, aby sa do obce vrátil život v podobe vláčikov. Od roku 2003 obec dopláca na zásah politikov, ktorí nariadili zrušenie osobnej dopravy na železničnej trati z Jablonice do Brezovej pod Bradlom. Potenciál dedín v danom regióne, ktoré sa posledné roky zatiaľ márne snažia dopravu obnoviť, je obrovský. Ležia na hranici Záhoria a Myjavy, v malebných dolinách pod Malými Karpatmi, kadiaľ vedie turistická Cesta hrdinov SNP a na Bradle je Mohyla Milana Rastislava Štefánika.

29.08.2018 14:00
debata (15)

Z Hradišťa idú do Bratislavy v nedeľu len dva autobusy za deň. Hostinec otvárajú až poobede a obnovujú tam mlyn. O silný impulz v podobe vlakov by miestne samosprávy mali záujem a prispeli by v rámci možností aj finančne. Trať by dopravu technicky stále zvládla, ale chýbajú financie od štátu na dotovanie prepravy. Napriek tomu, že politici deklarujú podobným projektom ústnu podporu, vláda dotuje dopravu vlakmi zadarmo pre dôchodcov a študentov, podporuje aj turizmus a štátna kasa sa v čase rastu zamestnanosti nadpriemerne dobre plní, na obnovu vlakov v regiónoch peniaze politici nevyčleňujú.

Na Slovensku chátra necelá dvadsiatka regionálnych tratí bez osobnej dopravy. Vlaky nepremávajú aj medzi Prievidzou a Nitrianskym Pravnom či Komárnom a Kolárovom. Obnovy cez víkendy sa vlani dočkala doprava na trati Záhorská Ves – Plavecké Podhradie.

Trať Devínske Jazero – Stupava bola zrušená v roku 2008. Dôvodom bolo dlhoročné neprevádzkovanie trate žiadnym pravidelným vlakom a vysokou ekonomickou náročnosťou na jej konzervovanie.
hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká

Viac ako polovica z tratí, kde nepremáva osobná doprava, sa nachádza v blízkosti miest. Predseda SNS Andrej Danko v júni vo vysielaní RTVS poukázal na to, že za posledných 28 rokov nebola na Slovensku postavená ani jedna nová trať. SNS na otázky denníka Pravda na plány strany s obnovou tratí nereagovala. Za súčasnej vlády sa zatiaľ naplánovala obnova osobnej dopravy zo Zvolena do Šiah a nové koľaje majú pribudnúť v smere na Nitru.

„Obnovenie akejkoľvek pravidelnej železničnej dopravy musí byť deklarované patričným potenciálom pre mobilitu na danej trati, a to počas celého dňa a celoročne. Zároveň musí byť zabezpečená základná dopravná obslužnosť, t. j. nevyhnutné sú dodatočné investície technického a bezpečnostného charakteru. Ide napr. o stav železničných budov v okolí trate, kvalitu a bezpečnosť nástupíšť či rýchlostné parametre trate,“ informuje hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

zväčšiť regionálne vlaky Foto: Pravda, TASR
regionálne vlaky regionálne vlaky

Na štyri železničné trate sa vlaky už nevrátia, pretože boli zrušené. Naposledy sa tak stalo v prípade trate medzi Lužiankami a Dražovcami. „Úsek trate Lužianky – Dražovce bol zrušený v roku 2015 z dôvodu významnej investície v tomto regióne a minimálneho využívania trate,“ informuje Ducká. Podľa jej slov po trati jazdili v priemere len tri vlaky za dva mesiace. Podľa ŽSR zrušenie trate súvisí s rozširovaním priemyselného parku Nitra Sever.

Pred sedemnástimi rokmi bola zrušená vlaková trať aj neďaleko Bratislavy. Koľajová trať už neexistuje medzi Šamorínom a Kvetoslavovom. Ide o jedno z dopravne najkomplikova­nejších území neďaleko Bratislavy. Žlté vlaky súkromného dopravcu RegioJet, ktoré jazdia medzi Komárnom a Bratislavou, sú preplnené. Obyvatelia Šamorína využívajú zástavku v Kvetoslavove. Malá kapacita parkoviska však neumožňuje všetkým nechať svoje autá mimo hlavného mesta a do práce sa dopraviť vlakom.

„Trať Kvetoslavov – Šamorín bola zrušená v roku 2001 ako neefektívna v rámci Projektu transformácie a reštrukturalizácie Železníc Slovenskej republiky z roku 2000. Posledný osobný vlak tu totiž premával ešte v roku 1979,“ informuje Ducká. Dochádzanie do Bratislavy z juhovýchodnej časti má uľahčiť rýchlostná cesta R7, ktorá je aktuálne vo výstavbe od Holíc až do hlavného mesta.

Nízky záujem o cestovanie vlakom a využívanie vlakovej dopravy stál za koncom trate Devínske Jazero – Stupava. „Trať Devínske Jazero – Stupava bola zrušená v roku 2008. Dôvodom bolo dlhoročné neprevádzkovanie trate žiadnym pravidelným vlakom a vysokou ekonomickou náročnosťou na jej konzervovanie,“ hovorí Ducká. Rovnaký osud postihol aj trať medzi Rimavskou Sobotou a Poltárom, ktorá bola zrušená v roku 2007. Dôvodom bol podľa rezortu dopravy postupný úpadok najprv nákladnej dopravy. Po roku 2003 sa prevádzka na tejto trati úplne zastavila pre nezáujem.

Štát má v pláne obnoviť osobnú vlakovú dopravu na 74-kilometrovej trati medzi Zvolenom a Šahami. Pokyn na to dal v apríli tohto roku minister dopravy Árpád Érsek (Most – Híd). Počas uplynulých 15 rokov po trati jazdili len nákladné vlaky. Štát uvažuje aj o zlepšení vlakového spojenie medzi Bratislavou a Nitrou. Tomu majú pomôcť nové koľaje medzi Trnovcom nad Váhom a Nitrou. Aktuálne musia cestujúci medzi Bratislavou a Nitrou prestupovať v Leopoldove a vlaky trasu prekonajú za viac ako dve hodiny. Po výstavbe novej trate, by sa čas cesty skrátil na 50 minút bez prestupov.

Okrem dochádzania za prácou vlaky predstavujú aj alternatívu pre prázdninové cestovanie. ZSSK pristúpila k obnove sezónneho vlaku z Košíc do Dobšinskej ľadovej jaskyne. Vlak jazdí len počas sobôt od 7. júla do 1. septembra, neplatia v ňom lístky ZSSK. Objednávateľom spoja je Košice Región Turizmus.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #regióny #železničná doprava #regionálne trate