Svetlo na konci tunela Višňové

Výstavba najdôležitejšieho diaľničného tunela v krajine siaha po dôležitom míľniku. Najdlhší diaľničný tunel bude čoskoro kompletne prerazený. Zatiaľ sa podarilo tento týždeň preraziť prvú rúru.

31.08.2018 06:00
tunel Višňové Foto:
Jedna rúra tunela Višňové pri Žiline je už prerazená, druhá bude zrejme začiatkom septembra.
debata (35)

„Jedna rúra tunela Višňové je prerazená, druhá rúra bude prerazená začiatkom septembra, presný termín závisí od geologických podmienok v záverečných častiach tunela,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová. V stredu zo severnej tunelovej rúry ostávalo neprerazených 37,4 metra.

Výstavba úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala aj napriek tomu mešká približne rok. Okrem tunela Višňové majú aktuálne diaľničiari na Slovensku rozostavané ďalšie dva mimoriadne dôležité tunelové projekty.

Štvorprúdový tunel Višňové s dĺžkou 7 520 metrov bude najdlhším v krajine. Výstavba úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala južne od Žiliny, ktorého súčasťou je tunel Višňové, odštartovala v roku 2014. Pri razení je talianska firma Salini Impregilo a druhým partnerom je slovenská Dúha. Zmluvná cena výstavby je 409,8 milióna eur bez dane. Podľa zmluvy mal byť 13 510 metrov dlhý úsek hotový v decembri budúceho roka. "Zatiaľ platí zmluvný termín dokončenia, ktorým je december 2019. NDS eviduje meškanie zhotoviteľa približne v dĺžke jedného roka oproti zmluvnému termínu,“ informuje Michalová. Celý úsek tak môže byť hotový až v roku 2020 alebo 2021.

Podľa jej slov aktuálne prebiehajú práce na väčšine stavebných objektov so schválenou projektovou dokumentáciou. Rovnako stavbári pracujú na realizácii mostných objektov, oporných a zárubných múroch, preložkách inžinierskych sietí a konštrukčných vrstvách diaľnice.

"Situácia s prácami v križovatke Lietavská Lúčka sa v priebehu posledných dvoch mesiacov zlepšila posilnením kapacít zhotoviteľa,“ uvádza Michalová, podľa ktorej v danej križovatke prebiehajú práce na mostoch, oporných múroch, cestných objektoch a preložkách inžinierskych sietí. V samotnom tuneli prebiehajú okrem raziacich prác aj práce na sekundárnom ostení. Za 24 hodín v štyroch čelbách zhotoviteľ tunela vyrazí dokopy 12 až 15 metrov.

Generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin nedávno v rozhovore pre Pravdu potvrdil, že výstavba tunela Višňové je problémová. Meškanie na tomto úseku je spôsobené sčasti nepredvídateľnými fyzickými podmienkami na stavbe, napríklad zosuvnými územiami a geológiou v tuneli pri západnom portáli tunela Višňové, ale aj problémami v združení a nedostatočným personálnym a strojným vybavením zhotoviteľa," povedal. „Cena, za ktorú sa Višňové stavia, je neprimerane nízka. My robíme všetko pre to, aby sme mohli tento úsek odovzdať vodičom do užívania čo najskôr. NDS si uplatnila nároky na zmluvné pokuty za nedodržanie míľnikov dohodnutých v zmluve v plnej výške, teda približne 12 miliónov eur,“ dodal.

Predchádzajúci úsek z Hričovského Podhradia do Lietavskej Lúčky bude dokončený skôr, pričom križovatka Lietavská Lúčka je súčasťou úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Štát musí postaviť diaľničný privádzač, ktorý budú vozidlá používať do dostavby celej križovatky. Tunel Višňové vodičom definitívne umožní vyhnúť sa mestu Žilina a rizikovému úseku pod hradom Strečno na ceste prvej triedy I/18.

Začiatkom augusta diaľničiari začali aj s razením Tunela Prešov, ktorý sa nachádza v úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh a vytvorí obchvat Prešova. Tunel s dĺžkou 2 244 metrov má byť podľa predpokladov prerazený počas leta budúceho roka. Celý úsek diaľnice D1 neďaleko Prešova je dlhý 7 870 metrov. Jeho výstavba sa začala júni minulého roku. Podľa zmluvy má byť štvorprúdovka hotová v júni roku 2021.

Úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh bude okrem tunela obsahovať dve diaľničné križovatky a po dostavbe vytvorí súvislú diaľnicu medzi Košicami a Ivachnovou pri Ružomberku. Jeho výstavbu realizuje konzorcium stavebných firiem Eurovia, Doprastav a Metrostav, ktoré v tendri ponúkli za výstavbu sumu 356,3 milióna eur. Výstavba je financovaná z eurofondov.

Tunel Prešov je razený cyklickou metódou razenia – novou rakúskou tunelovacou metódou. Za deň zhotoviteľ podľa hovorkyne NDS postúpi o 6 metrov dokopy v dvoch čelbách.

Koncom júla rezort dopravy obnovil práce aj v tuneli Čebrať, ktorý sa nachádza na budúcom úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová a po dostavbe vytvorí obchvat Ružomberka. Jeho razenie bolo pozastavené pre zosuv pôdy. Zhotoviteľ tunela postupuje denne v dvoch čelbách dokopy o 8 metrov. Úsek má byť sprejazdnený v roku 2022.

© Autorské práva vyhradené

35 debata chyba
Viac na túto tému: #tunel Višňové