Diaľničný tunel Višňové je prerazený

Tunel Višňové neďaleko Žiliny má po 1 250 dňoch prác prerazené obe rúry. Zhotoviteľ stavby meškal s prerazením stavby podľa diaľničiarov približne deväť mesiacov. Úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala tak bude s najväčšou pravdepodobnosťou odovzdaný s meškaním.

14.09.2018 06:00
debata (71)
Priemerná rýchlosť razenia tunela bola na... Foto: NDS
Tunel Višňové Priemerná rýchlosť razenia tunela bola na úrovni 12,75 metra denne a vyťažených bolo 1,6 milióna metrov kubických horniny.

"Tunel bol prerazený v prvý septembrový týždeň približne s 9-mesačným meškaním. Niektoré objekty sú vo vyššom omeškaní,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová. NDS podľa jej slov vyvíja na zhotoviteľa tlak, aby minimalizoval svoje meškanie a úsek bol hotový do konca roka 2020 s ročným meškaním. Zhotoviteľom úseku je konzorcium spoločností Salini Impregilo a Dúha, ktoré v tendri ponúkli cenu výstavby 409,8 milióna eur.

Višňové bude mať dve rúry. Tretia bude slúžiť ako drenážna na jeho odvodnenie. Pri razení tunela boli prvýkrát na Slovensku použité dve metódy. Razilo sa v plnom profile metódou ADECO-RS, pričom sa na razenie používali aj odstrely prostredníctvom metódy NRMT. Pri razení bolo použitých 1 037 ton trhavín.

Priemerná rýchlosť razenia tunela bola na úrovni 12,75 metra denne. Celkovo bolo z masívu vyťažených 1,6 milióna kubických metrov horniny. Razenie prebiehalo v štyroch čelbách. Časť vyťaženého materiálu sa používa na ďalšie objekty úseku.

Južná tunelová rúra tunela Višňové je dlhá 7 465 metrov, severná 7 422 metrov. Najdlhší tunel na Slovensku je súčasťou 13,43 kilometra dlhého diaľničného úseku, ktorý po dostavbe vodičom umožní obísť kritický úsek cesty prvej triedy I/18 vedúcej popod Strečno.

V roku 2015 sa po ceste I/18 vedúcej cez Strečniansku úžinu denne pohybovalo viac ako 32-tisíc vozidiel. Ide o jeden z najkritickejších úsekov danej cesty prvej triedy. V prípade nehôd dochádza často k zablokovaniu dopravy medzi Žilinou a Martinom. Vodiči daný úsek môžu obchádzať len cez Terchovú. Po dostavbe úseku D1 Lietavská Lúčka – Hričovské Podhradie bude v tuneli podľa prognózy v roku 2025 denne jazdiť 37 949 vozidiel. V roku 2035 má intenzita vozidiel stúpnuť o ďalších 10-tisíc.

Diaľničný úsek sa po dostavbe napojí na západnej strane na úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, ktorý je v súčasnosti takisto vo výstavbe. Ten má byť hotový podľa zmluvy vo februári 2019, pričom diaľničiari môžu s jeho spustením čakať, kým bude vybudovaný privádzač na cestu prvej triedy I/64. Diaľničná križovatka je súčasťou úseku s tunelom Višňové, ktorý bude dokončený neskôr.

Z východnej strany sa diaľnica vychádzajúca z Višňového napojí na už existujúci úsek D1 Dubná Skala – Turany, ktorý vytvára obchvat Martina. Po dostavbe úseku s tunelom Višňové vodiči smerujúci od Bratislavy smerom na Košice budú mať možnosť obísť Žilinu z južnej strany. Navyše vznikne súvislá diaľnica medzi Bratislavou a Turanmi, ktoré sa nachádzajú východne od Martina.

Prieskumná štôlňa tunela Višňové sa začala raziť v roku 1998. Prerazená bola v auguste 2002. Zmluva na výstavbu bola podpísaná 11. júna 2014, pričom základný kameň bol poklepaný o šesť dní neskôr. S razením tunela sa začalo až o rok neskôr, 5. júna 2015.

© Autorské práva vyhradené

71 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnica D1 #tunel Višňové